نسخه Pdf

آگاهی پلتفرم‌ها از سیاست‌های ساترا

گفت‌وگو با مسئول پلتفرم عماریار

آگاهی پلتفرم‌ها از سیاست‌های ساترا

بسیاری معتقدند هر نوع تنظیم‌گری اگر همراه با فرهنگ‌سازی و اقدامات فرهنگی نباشد به افزایش تعارض‌ها منجر خواهد شد.

نمایشگاه رصتا را باید در ادامه فرهنگ‌سازی و اقدامات فرهنگی ساترا دانست که تلاش کرده فضای گفتمانی را میان خود و پلتفرم‌های حاضر در نمایشگاه ایجاد کند. پلتفرم عماریار یکی از مجموعه‌های حاضر در نمایشگاه رصتاست که تلاش کرد در مدت برگزاری نمایشگاه، ارتباط خوبی با سایر سامانه‌ها و بسترها داشته  باشد. با حجت غیب‌ا...‌زاده، مسئول پلتفرم عماریار گفت‌وگو کردیم. 

حجت غیب‌ا...‌زاده، مسئول سکوی عماریار درخصوص نمایشگاه رصتا به جام‌جم می‌گوید: حوزه فعالیتی ما در زمینه تماشای آنلاین (استریم) ویدئو و فضای دانلودی در حوزه‌های مختلف است. مهم‌ترین بخش‌هایی که عماریار روی آن متمرکز است مربوط به مستند، فیلم کوتاه و حوزه‌های آموزشی و کارهای سینمایی و سریال است. عماریار با شعار با خانواده فیلم ببینیم سعی بر این دارد تا محتوایی پاک و سالم را برای همه اعضای خانواده در سنین مختلف فراهم آورد. یکی از بسترهای مهم عماریار حوزه اکران‌های مردمی است که در تعامل با مخاطب حقیقی اتفاق می‌افتد. این شبکه عظیم اکران‌کنندگان در سطح کشور با اتکا به ظرفیت جشنواره مردمی فیلم عمار شکل گرفته است و توانسته به پیوست اجتماعی و اقتصادی قابل‌توجهی دست پیدا کند.وی ادامه می‌دهد: حوزه مدرسه والدین و مدرسه علوم انسانی از دیگر بخش‌های عماریار است که بخشی از آن برای مخاطبان راه‌اندازی شده است. مدل دسترسی مخاطبان به محتوای ما به دو شکل خرید اشتراک و خرید تکی است. ما جزو معدود پلتفرم‌هایی هستیم که هر دو مدل ارائه محتوا را دارد. همان‌طور که اشاره شد عماریار به‌صورت خاص تمرکز خود را فقط روی سریال یا فیلم نگذاشته است. جدای از این قالب‌ها، در حوزه فیلم مستند، فیلم کوتاه داستانی و نماآهنگ هم فعالیت کردیم که به‌دلیل کمتر بودن بازار در داخل کشور، تلاش کردیم حمایت‌های قابل‌توجهی را بگیریم تا اتفاقات خوبی بیفتد و چرخه تولید، توزیع و مصرف را برای این قالب‌ها شکل دهیم. در عماریار با شعار «با خانواده فیلم ببینیم» تلاش داریم همه سلیقه‌های مورد اهمیت خانواده را پوشش دهیم.
غیب‌ا...‌زاده تصریح می‌کند: عماریار صرفا جنبه سرگرمی ندارد، بلکه تلاش شده تلفیقی از فضای هنر، اندیشه و رسانه باشد تا در کنار کارها و آثار هنری که عرضه می‌کند، حوزه اندیشه و رسانه را هم پوشش دهد. حوزه آموزش هم تنها به بحث مهارت‌آموزی نمی‌پردازد، بلکه مباحث معرفتی، مسائل روز و تجربه‌نگاری را هم مورد توجه قرار داده است. همزمان، فضای سینمای جهان اسلام هم از ماموریت‌های عماریار است که در این حوزه هم جزو یکی دو پلتفرمی هستیم که خیلی جدی در این حوزه کار می‌کنیم. سعی‌مان بر این است که یک فضای تعاملی را در سینمای جهان اسلام به صورت دوسویه ــ هم از داخل ایران به کشورهای دیگر، هم از سینمای کشورهای دیگر به داخل ایران ــ معرفی کنیم. کارهای خوبی از سوریه، لبنان، فلسطین و حتی یمن و عراق تولید می‌شود که تلاش می‌کنیم در عماریار عرضه کنیم. 
غیب‌ا...‌زاده می‌گوید: نمایشگاه رصتا برای اولین بار برگزار می‌شد و آشنایی زیادی با آن نداشتیم. تلاش می‌کنیم براساس ظرفیت‌های موجود خود، به سمت محتواهایی برویم که قابل ارائه به مخاطب است. درصددیم ارتباط خوبی با سایر سامانه‌ها و بسترها داشته باشیم و از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آنها به‌خصوص فضای فنی و زیرساختی استفاده کنیم.  مسئول پلتفرم عماریار عنوان می‌کند: ساترا همکاری خوبی با عماریار دارد. این همکاری‌ها می‌تواند ثمربخش‌تر باشد. در عین حال آگاهی پلتفرم‌ها از سیاست‌های تنظیم‌گری ساترا می‌تواند برای پلتفرم‌ها مفید باشد. ساترا به‌عنوان نماینده صداوسیما در راستای تسهیل‌گری تولید محتوا می‌تواند به ارتباط بیشتر پلتفرم‌ها با رسانه‌ملی کمک کند که عماریار هم به‌دنبال رایزنی بیشتر با ساترا برای افزایش این همکاری‌هاست.