نسخه Pdf

رصتا، سکوی پرتاب پلتفرم‌ها

در گفت‌وگو با مدیر موسسه آبانگان هنر پارسی عنوان شد

رصتا، سکوی پرتاب پلتفرم‌ها

پلتفرم‌هایی که محتوای سرگرمی مثل فیلم و سریال و انیمیشن دارند، بیشتر از بقیه مورد توجه کاربران قرار می‌گیرند. در نمایشگاه رصتا نیز این پلتفرم‌ها میزبان بازدید‌کنندگان بسیاری بودند.

بازدید‌کنندگان نمایشگاه رصتا در این فرصت توانستند با پلتفرمی به نام تلویزیون اینترنتی آریو آشنا شوند که موسسه فرهنگی هنری چند منظوره آبانگان هنر پارسی آن را راه انداخته است. این تلویزیون اینترنتی در زمینه پخش فیلم و سریال تلویزیون اینترنتی فعال است. البته موسسه آبانگان هنر پارسی فعالیت‌های دیگری هم دارد. اسپرت پلاس و تلویزیون اینترنتی گردشگری هم از دیگر برندهای این شرکت هستند. به بهانه بررسی نمایشگاه رصتا با مهران ده‌نمکی، مدیر موسسه فرهنگی هنری چند منظوره آبانگان هنر پارسی گفت‌وگو کردیم. 

مهران ده‌نمکی، مدیر موسسه فرهنگی هنری چند منظوره آبانگان هنر پارسی در خصوص فرصتی که صاترا برای صاحبان پلتفرم‌ها مهیا کرده، به جام‌جم می‌گوید: این نمایشگاه توانسته به عنوان سکوی پرتابی برای همه پلتفرم‌ها باشد و در حوزه کسب و کارهای نوین رسانه‌ای هم فرصت موثری ایجاد کند. ساترا با دعوت از افرادی که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنند، توانسته در این نمایشگاه فرصت خوبی ایجاد کند. 
وی در همین زمینه ادامه می‌دهد: ساترا در این نمایشگاه توانست دستاوردهای نوین را معرفی کند. ما در سینما به صنعت رسیده‌ایم. اما در حوزه تصویر تلویزیونی هم باید به سمت صنعتی شدن برویم. یعنی این‌که بتوانیم صنعت رسانه فضای مجازی را بیشتر در جامعه باب کنیم و این فرصت را نمایشگاه برای صاحبان رسانه ایجاد می‌کند. 
نکته قابل توجه در مورد نمایشگاه رصتا، ایجاد فرصت برای آشنایی پلتفرم‌ها با رقباست. ده‌نمکی درباره این تعامل و هم‌افزایی عنوان می‌کند: ما در عین این‌که با هم در فضای کار رقابت می‌کنیم، رفاقت و دوستی هم داریم و همه از دل یک خانواده در صنعت سینما و رسانه بیرون آمده‌ایم، همدیگر را به طور کامل می‌شناسیم و با روند کاری هم آشنا هستیم. اما این نمایشگاه باعث شد تا تاثیرات مستقیمی برای همدیگر قائل شویم؛ مبنی بر این‌که تعاملات و همکاری داشته باشیم. 
وی در پاسخ به این سوال که این نمایشگاه به لحاظ رونق بخشیدن به کسب و کار چه تاثیری داشته می‌گوید: از آنجا که رصتا نخستین دوره‌ای است که در این حوزه تخصصی برگزار می‌شود، می‌توان با حمایت‌هایی که صداوسیما و ساترا از پلتفرم‌ها انجام می‌دهد، اشتغال‌زایی هم کرد. چون افراد تحصیلکرده بسیاری را داریم که می‌توانند به سمت صنعت رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر فضای مجازی بیایند. 
ده‌نمکی در ادامه درباره زیرمجموعه‌های این رسانه توضیح می‌دهد: ما سه رسانه را در زیرمجموعه آبانگان داریم؛ رسانه آریو در حوزه پخش فیلم و سریال‌، اسپرت پلاس در حوزه پخش رویدادهای ورزشی و رسانه گردشگری که در سه حوزه متفاوت فعالیت می‌کند. ضمن این‌که در عین حال که ما یک مجموعه خصوصی هستیم، توانسته‌ایم مجموعه را دانش‌بنیان کنیم و در حوزه دیجیتال حرفی برای گفتن داشته باشیم. بنابراین ما از همه دوستانی که دوست دارند کار کنند و تاثیرگذار باشند، دعوت می‌کنیم. چون می‌توانیم دوستان را در بخش‌های مختلف درگیر کنیم.
وی درباره دانش‌بنیان بودن این مجموعه هم بیان می‌کند: ما توانستیم برای اولین بار در یک شرکت خصوصی و بومی 15نفر از نخبگان حوزه نرم‌افزار ایران را دور هم جمع کنیم. همچنین توانسته‌ایم در حوزه رسانه برای اولین بار پلتفرم‌نویسی ایرانی را در حوزه دانش‌بنیان در این مجموعه انجام بدهیم.
معمولا کاربران تصور می‌کنند پلتفرم‌ها صرفا در حوزه پخش فیلم، سریال و کنسرت فعالیت می‌کنند. اما حضور در این نمایشگاه باعث شده شناخت بیشتری از فعالیت‌های دیگر پلتفرم‌ها پیدا کنند.