نسخه Pdf

معرفی توان تخصصی دوبینو

در گفت‌وگو با مدیر شرکت فناوری نیک‌اندیشان راشا عنوان شد

معرفی توان تخصصی دوبینو

نمایشگاه رصتا فرصتی برای شرکت‌های حاضر در نمایشگاه است تا ایده‌های نوی خود را با مخاطب در میان بگذارند. یکی از پلتفرم‌های حاضر در نمایشگاه رصتا تحت عنوان برند دوبینو است.

این مجموعه به تکنیکی دسترسی دارد که در آن با یک عینک می‌توان به صورت مجازی به کنسرت، تئاتر یا سینما وصل شد. از طرفی بحث آموزش هم در این تکنیک مدنظر قرار گرفته‌است و این فناوری می‌تواند برای بچه‌ها اتفاقی جالب باشد. به بهانه بررسی تاثیر حضور شرکت‌های مختلف در نمایشگاه رصتا، با مهدی حاج‌محمود عطار مدیر شرکت فناوری نیک‌اندیشان راشا گفت‌وگو کردیم. 

مهدی حاج‌محمود عطار، مدیر شرکت فناوری نیک‌اندیشان راشا در خصوص فرصتی که ساترا در اختیار پلتفرم‌ها قرار داده تا در نمایشگاه رصتا حاضر شوند، به «جام‌جم» می‌گوید: «دیدگاه من این است که ساترا به عنوان نهاد تنظیم‌گر توانسته با برگزاری این نمایشگاه، به مردم به نوعی اطلاع‌رسانی کند که بدانند پلتفرمی در کشور وجود دارد که منحصرا برای پخش آنلاین VR (واقعیت مجازی) است. »
وی در خصوص فعالیت‌های این پلتفرم هم توضیح می‌دهد: «ما پلتفرم کاملا ایرانی و دانش‌بنیانی داریم و علاقه‌مندان می‌توانند در هر جای دنیا که باشند با عینک واقعیت مجازی به کنسرت، استادیوم، تئاتر، سینما و اماکن زیارتی وصل شوند. ساترا با برگزاری این نمایشگاه باعث شده از من در این زمینه حمایت و مردم بیشتر با کاربرد این پلتفرم آشنا شوند. نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که با صحبت‌هایی که با ساترا برای این نمایشگاه داشتیم، توانسته‌ایم نمایشگاه رصتا را برای اولین بار در تاریخ نمایشگاه‌های کشور روی پلتفرم خودمان برای کسانی که امکان حضور در آن را ندارند، به صورت آنلاین و مجازی پخش کنیم. فناوری که در اختیار ماست فقط در چهار کشور خاورمیانه وجود دارد. شرکت ما به عنوان یک شرکت ایرانی، پنجمین شرکتی است که به آن دسترسی دارد.» 
عطار بیان می‌کند: «من 25 سال سابقه تولید انیمیشن در ایران دارم که مختص گروه سنی کودک و نوجوان است. البته با پخش VR (واقعیت مجازی) می‌توانم فضایی را برای بچه‌ها ایجاد کنم که شاید در واقعیت، این امکان و تجربه وجود نداشته‌باشد. ما می‌توانیم بچه‌ها را با یک عینک در خانه‌شان به یک هنرمند مجسمه‌ساز یا نقاش تبدیل کنیم. یعنی بدون این‌که مواد اولیه داشته‌باشند، خودشان گالری داشته‌باشند و نقاشی یا مجسمه‌سازی کنند. دوبینو پلتفرمی است که شما می‌توانید عینک بزنید و به صورت آنلاین یا آفلاین واقعیت مجازی را ببینید که محتواهای مختلفی دارد. مسأله این است که مردم با این فناوری آشنا نیستند و این نمایشگاه باعث شده با آن آشنا شوند. تصور اشتباهی که تا پیش از این نمایشگاه داشتند این بود که این عینک‌ها صرفا برای بازی است، ولی می‌توان استفاده آموزشی هم از آن کرد.» 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا حضور در چنین نمایشگاهی باعث آشنایی با پلتفرم‌های دیگر و همکاری‌های تازه شده، عنوان می‌کند: «از آنجا که ما انحصاری هستیم، توانسته‌ایم این خدمت را به دوستان دیگر هم معرفی کنیم. دوستان با این مدل جدید محتوای 360 درجه آشنا شدند و دریافتند می‌توانند فیلم 360 درجه بسازند. تفاوتش هم با دیگر فیلم‌ها این است که پشت صحنه ندارد و نوع فیلمنامه‌نویسی‌اش متفاوت است. ضمن این‌که فیلم‌ها می‌توانند پایان‌های مختلفی داشته‌باشند. از این رو این جشنواره فرصتی برای جذب سرمایه‌گذار شد و در عین حال، برای هنرمندانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند هم مفید بود. »
وی در پاسخ به این سؤال که چه نظارت‌هایی باید روی تولید محتواها باشد، می‌گوید: «من جزو افرادی هستم که به شدت موافق نظارت بر حوزه کودک و نوجوان هستم.