نسخه Pdf

شبکه‌سازی به سبک پلتفرم‌ها

در گفت‌وگو با مدیرعامل پلتفرم لیدوما عنوان شد

شبکه‌سازی به سبک پلتفرم‌ها

حضور در نمایشگاه رصتا برای بسیاری از فعالان سابقه‌دار حوزه رسانه، فضایی برای تبادل اطلاعات با دیگر فعالان است اما بخش مهمی که باید درمورد نمایشگاه فوق در‌نظر داشت، حضور پلتفرم‌هایی است که شاید هنوز هم مردم اطلاعات درستی از آن نداشته باشند.

از رسانه‌های مجازی حوزه ورزش گرفته تا آنهایی که در حوزه فرهنگ کار می‌کنند. پلتفرم لیدوما یکی از این رسانه‌هاست که فعالیت خود را بر تنوع پوشش و مسأله اقوام قرار داده است. با حمیدرضا سادات، مدیرعامل شرکت محتواپردازان لیدوما (لیدوما تی‌وی) گفت‌وگو کردیم تا چالش‌های حضور یک رسانه تازه‌نفس را در رصتا بررسی کنیم. 

سادات در پاسخ به این سوال که برای اولین‌بار است ساترا چنین نمایشگاهی برای پلتفرم‌ها برگزار می‌کند. این جشنواره چقدر به پلتفرم‌های حاضر در نمایشگاه فرصت داده که مدیران‌شان محصولات خود را به مخاطبان معرفی کنند؟ می‌گوید: ما از استان فارس شرکت می‌کنیم. من در درجه اول به این نمایشگاه به دید شبکه‌سازی نگاه می‌کنم نه رقابت؛ نیازمند این هستیم که تمام پلتفرم‌هایی که با ساترا فعالیت می‌کنند همدیگر را بشناسند. جاهایی هست که جهت هر چه بهتر دیده شدن به کمک هم نیاز داریم چون هر‌کدام از ما در یک حیطه خاص فعالیت می‌کنیم و نیازمندیم که یکدیگر را بشناسیم؛ مثلا کاری که ما انجام می‌دهیم این است که برای اولین‌بار در کشور یک پلتفرم مجموعه تولید محتوا راه انداختیم که در زمینه فولکلور و کارهای سنتی و بومی محلی کار می‌کند. 
وی ادامه می‌دهد: در عین حال، همه با این دید ساترا را می‌شناسند که فردی از ساترا یک مجوز می‌گیرد تا چند فیلم در سایتش بگذارد و بفروشد. در مجموعه‌ای که راه انداختیم، هدف‌مان ترویج پوشش ایرانی ـ اسلامی و ترویج فرهنگ آواها و نواها در قومیت‌هاست. ما یک کشور هزار قوم هستیم و اقوام زیادی در کشور داریم که می‌شود روی‌شان کار کرد تا دیده شوند. باید بپذیریم عزت نفس و اعتماد به نفس در اقوام ایرانی خیلی پایین‌تر از کسانی است که در پایتخت زندگی می‌کنند. باید به این افراد بها دهیم تا دیده شوند و آنها هم جزئی از این کشور هستند و می‌توانند با کارهایی که دارند دیده شوند، نه این که فقط در برنامه میراث فرهنگی دور هم جمع شده و بگوییم این کار را انجام دادیم.
سادات می‌‌افزاید: هدف‌مان این است که بتوانیم در این زمینه فعالیت کنیم چون اولین پلتفرم و گروهی هستیم که در بحث اقوام فعالیت می‌کنیم. در تیر‌ماه امسال هم جشنواره قوم ایرانی با نام لیدوما را در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کردیم. کارهای دیگری که انجام می‌دهیم پخش زنده مسابقات ورزشی است؛ یعنی افزون بر این‌که در بحث فرهنگ و هنر ورود کردیم، در بحث ورزش مخصوصا ورزش بانوان هم وارد شدیم و ورزش بانوان را با اپلیکیشن آنتن که زیرمجموعه ساتراست، جلو بردیم. مسلما این نمایشگاه برای ما از این جهت مفید است که همکاران ما را بشناسند و بدانند در این زمینه فعالیت می‌کنیم.
شاید از این طریق بتوانیم از ظرفیت گروه‌های دیگر استفاده کنیم، با آنان آشنا شویم و شبکه‌سازی کنیم. باید به دید شبکه‌سازی این نمایشگاه را ببینیم نه این‌که فقط بگوییم ما این هستیم و منیت کنیم.  
مدیر شرکت لیدوماتی‌وی ‌عنوان  می‌کند: ما از بخش خصوصی هستیم و مجموعه با هزینه شخصی من اداره می‌شود. من شخصی هستم که در عسلویه‌ کار می‌کنم هم اینجا و هم برای خودم باید تامین هزینه کنم.