نگرانی فیلیپین از تبعات پذیرش درخواست آمریکا

نگرانی فیلیپین از تبعات پذیرش درخواست آمریکا

به‌دنبال طرح همکاری دولت فیلیپین با آمریکا برای اسکان اتباع افغان مقیم آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس سنای فیلیپین، امی مارکوس، یکی از چهره‌های برجسته و رئیس کمیته روابط خارجی این مجلس اعلام کرد که کشورش از بیم تهدیدات تروریستی احتمالی از سوی گروه‌های افراطی از جمله داعش، نمی‌تواند انجام این طرح را عملی کند.

پیش از این خوسه مانوئل روموالدز، سفیر فیلیپین در آمریکا گفته بود که براساس پیشنهاد آمریکا، افغان‌هایی که در زمان حضور آمریکا در افغانستان برای این کشور کار کرده‌اند به فیلیپین انتقال داده می‌شوند و روند اسکان مجدد آنها در آمریکا در فیلیپین پیش برده می‌شود.
روموالدز گفته بود: بر‌اساس اطلاعات موجود تعداد این اتباع افغانستان حدود ۵۰‌هزار نفر است که شامل خانواده‌های افغان‌هایی می‌شود که با حکومت آمریکا همکاری داشته‌اند.
با این‌حال امی مارکوس که خواهر رئیس‌جمهور فیلیپین هم هست با اشاره به نگرانی‌های امنیتی از اجرای طرح پذیرش موقت این ۵۰‌هزار متقاضی، گفت: «ما با مهاجران مشکلی نداریم. آغوش ما روی کسانی که جهان آنان را نادیده گرفته باز است. واضح است که این افغان‌ها مهاجر نیستند و نمی‌توان آنها را تحت پوشش بند ۴۷ قانون مشترک‌المنافع (با آمریکا) در فیلیپین اسکان داد.»