هتل‌های بی‌ستاره

بررسی جام‌جم از ركود صنعت هتل داری در فصل رونق سفر حکایت دارد

هتل‌های بی‌ستاره

همه چیز از یك كلمه شروع می‌شود: ركود. واژه‌ای كه می‌تواند بحران‌های زیادی در اقتصاد به وجود بیاورد. سونامی ركود وارد بازارهای زیادی شد و الان به صنعت هتل داری رسیده است. امسال هتل داران رونق زیادی نداشتند و نسبت به سال گذشته كاهش شدید ورودی مسافر را تجربه كردند. برخی كارشناسان اقتصادی ركود به وجود آمده در بازارهای مختلف را ناشی از كاهش قدرت خرید مردم عنوان می‌كنند و معتقدند زمانی كه مردم توان خرید كالایی را نداشته باشند قیمت آن هرچقدر هم پایین بیاید باز هم در اولویت كالاهای اساسی قرار نمی‌گیرد و سعی بر كاهش هزینه‌ها بیشتر می‌شود. اكنون تعداد زیادی از هتل‌ها، اتاق‌های خود را از سرویس خارج کرده اند تا هم مالیات كمتری بپردازند و هم از افراد كمتری برای ارائه خدمات بهره بگیرند. كاهش ورودی به هتل‌ها باعث شده با از سرویس خارج شدن برخی اتاق هتل‌ها نیروهای آنها نیز تعدیل شوند و همه اینها از بحران در این بخش حکایت دارد.

 غیرمجازها كبك شان خروس می‌خواند
جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتل داران ایران در این باره گفت: در سه سال گذشته هر سال نسبت به سال گذشته، كاهش ورودی مسافر به هتل داشتیم و ركود بیش از 30 درصدی صنعت هتل داری، نتیجه بی‌توجهی به این بخش مهم كشور است.
وی افزود: وضعیت اقتصادی مردم به گونه‌ای شده كه برای اقامت و اسكان، هتل را انتخاب نمی‌كنند و در دوران ركود هتل داری، اماكن بی‌مجوز رونق می‌گیرند.
حمزه‌زاده به ورود دستگاه‌های دولتی برای اسكان مسافران اشاره كرد و ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش به امر اسكان مسافران اقدام می‌كند و از سوی دیگر، برخی منازل با بازسازی تاریخی به عنوان مركز بومگردی از طریق فضای مجازی مسافر می‌پذیرند كه این گونه اقدامات باعث شده 30 درصد ظرفیت هتل داری كشور خالی بماند و برخی اتاق‌ها از سرویس خارج شوند.
رئیس جامعه هتل داران ایران تصریح كرد: هزینه هتل داری در حالی افزایش یافته كه میزان اشغال مسافر كاهش یافته و همین موضوع دلیلی شده تا این صنعت با مشكلات اساسی روبه‌رو شود. مالیات و بیمه بخش زیادی از هزینه هتل‌ها را پوشش می‌دهد و اگر دولت در ایام غیر اوج، مالیات و بیمه را تخفیف دهد یا معاف كند هتل‌ها می‌توانند با توان بیشتری به جذب مسافر اقدام كنند.
وی با بیان این‌كه در بسیاری از كشورها از صنعت گردشگری مالیات دریافت نمی‌شود، گفت: صنعت گردشگری ایران می‌تواند ارزآوری زیادی داشته باشد اما ورود سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی به موضوع اسكان باعث شده مسافران داخلی و خارجی به صنعت هتل بی‌توجه باشند. اكنون ظرفیت‌های زیادی برای صنعت گردشگری وجود دارد، اما متاسفانه سفرها فصلی است كه باید از فصلی بودن فاصله بگیرد تا هتل‌ها هم بتوانند خدمات بهتری ارائه کنند.


رزرو اتاق هتل 30 درصد کاهش یافت
در كشور حدود 86 هزار اتاق و 200 هزار تخت در هتل‌ها وجود دارد كه طبق بررسی‌های خبرنگار ما 30 درصد از این میزان ظرفیت خالی است. تعداد رزرو اتاق هتل نسبت به سال گذشته 30 درصد كاهش یافته و همین موضوع باعث شده هتل‌ها به اجبار تخفیف‌هایی را برای جذب مسافر در نظر بگیرند كه ظاهرا این تخفیف‌ها اثری هم ندارد.


چالش اصلی صنعت هتل داری
اگر حتی یك بار به شمال كشور یا شهرهای تاریخی سفر كرده باشید افرادی را خواهید دید كه در كنار ورودی شهرها ایستاده‌اند و با تابلوی ویلا و خانه قصد اسكان مسافران را دارند. به گفته فعالان صنعت هتل داری، این افراد عاملی برای كسادی بازار هتل‌ها هستند. از سوی دیگر ورود برخی دستگاه‌های دولتی مانند آموزش و پرورش به بحث اسكان مسافران باعث شده بازار هتل‌ها كسادتر شود و این صنعت را به ورشكستگی نزدیك كند.



هتل داری، كاری غیراقتصادی است
محمد قانعی، كارشناس صنعت هتل داری هم گفت: دولت حمایت‌های لازم را از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت هتل داری ندارد و این كار تقریبا غیراقتصادی شده است.
وی افزود: مشهد تنها شهری بود كه امسال با ركود مسافر مواجه نشد؛ اما با این حال هزینه مواد غذایی، مواد شوینده و دستمزد كارگر به اندازه‌ای بالا رفته كه اداره هتل را سخت می‌كند.



ركود اقتصادی، دامن هتل‌ها را گرفت
محمدعلی فرخ‌مهر، رئیس اتحادیه هتل داران تهران درباره وضعیت هتل‌ها گفت: در تهران حدود 30 درصد كاهش اشغال اتاق اتفاق افتاده كه البته این موضوع ارتباطی به گردشگر ندارد، به این دلیل كه تهران شهر گردشگری نیست و جنبه تجاری و بازرگانی دارد از این‌رو هتل‌های دولتی با اعلام نرخ‌های غیرواقعی تا 70 درصد تخفیف مسافران را جذب می‌كنند و همین موضوع باعث شده بخش خصوصی در این صنعت فلج شود. وی با بیان این‌كه تحریم‌های آمریكا تأثیر زیادی بر روند كار هتل‌های ارائه‌دهنده خدمات در تهران داشته افزود: در گذشته شركت‌های خارجی زیادی برای بررسی وضعیت اقتصادی یا سرمایه‌گذاری وارد ایران می‌شدند، اما اكنون این آمار كاهش یافته و از سوی دیگر تخفیف‌های بدون حساب و كتاب هتل‌های دولتی از پول بیت‌المال باعث شده بخش خصوصی نتواند در این زمینه اقدامی انجام دهد. هتل‌های دولتی 5 ستاره خدمات 2 ستاره می‌دهند و از پول مردم به نفع خودشان استفاده می‌كنند. فرخ مهر با بیان این‌كه هتل داران بخش خصوصی سود نمی‌برند، گفت: مبالغی كه از مسافران دریافت می‌شود با كسر هزینه‌ها و پرداخت حقوق نیروی انسانی برابر است. این در حالی است كه تخفیف‌های 30 تا 40 درصدی در هتل‌های خصوصی داده می‌شود، اما با این شرایط ضریب اشغال اتاق‌ها كاهش چشمگیری داشته است.


نصف هتل‌های كشور خالی است
مدیرعامل گروه هتل‌های ایران‌گردی و جهانگردی گفت: در حال حاضر دارندگان هتل‌ها با مشكلات متعددی مواجه و هتل‌های كشور با نصف ظرفیت خود در حال خدمات‌رسانی هستند.
به گزارش اقتصاد آنلاین، رضا براتی گفت: عوامل متنوعی را می‌توان درخصوص مشكلات دارندگان هتل در ایران مطرح كرد؛ مهم‌ترین عامل این است كه فروش هتل‌ها را آژانس‌های مسافرتی آنلاین انجام می‌دهند و سود اصلی را این آژانس‌ها دریافت می‌كنند و سود كمتری از پذیرش، عاید هتل‌ها می‌شود.
وی افزود: دومین عامل مربوط به موضوع مالیات‌ها اعم از مالیات بر درآمد بوده كه هزینه‌های سنگینی را هم به هتل‌ها تحمیل می‌كند. علت دیگر به موضوع افزایش هزینه‌ها برمی‌گردد.
وی، در واكنش به حمایت دولت از صنعت هتل داری در كشور گفت: یكی دیگر از مشكلات دارندگان هتل این است كه دولت هیچ یارانه‌ای را برای صنعت گردشگری اختصاص نمی‌دهد و حمایتی از این صنعت ندارد. مدیرعامل گروه هتل‌های ایران‌گردی و جهانگردی تصریح كرد: در حال حاضر مجموعه هتل‌های ایران‌گردی و جهانگردی كه بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین گروه هتل داری كشور بوده با میانگین 52 درصد ضریب اشغال در حال فعالیت است و بسیاری از هتل‌ها درصد كمتری دارند اما به‌صورت كلی میانگین اشغال در هتل‌های كشور 50 درصد است.
وی در پاسخ به دلایل سودده نبودن صنعت هتل داری در ایران بیان كرد: علل متفاوتی در خصوص این موضوع وجود دارد كه یكی از این دلایل این است كه بسیاری از سازمان‌های دولتی، اقامتگاه یا مجموعه‌های رفاهی مخصوص به خود را دارند و این مهمان‌سراها باعث شده كه مردم رغبت زیادی را برای استفاده از هتل‌ها از خود نشان ندهند.