شاخص‌های تولید مسکن از سال 92 منفی شد

وزارت راه و شهرسازی:

شاخص‌های تولید مسکن از سال 92 منفی شد

معاونت مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گزارشی تحولات اقتصاد كلان بخش مسكن در سال‌های اخیر را تشریح كرد كه در آن به طور غیرمستقیم عملكرد عباس آخوندی وزیر راه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش تولید مسكن مشخص شده است.
در این گزارش كه بر اساس اطلاعات بانك مركزی تهیه و تنظیم شده اذعان شده كه سهم ارزش افزوده بخش ساختمان از تولید ناخالص داخلی كشور از سال ۹۲ به بعد روند كاهشی داشته است به طوری كه از 8/7 درصد در سال ۹۲ به 1/5 درصد در سال ۹۶ رسیده است.
این گزارش همچنین حاكی است كه رشد ارزش افزوده فعالیت‌های بخش مسكن و ساختمان از سال ۹۲ روند نزولی داشته به‌طوری كه سال ۹۳ رشد منفی 4/0 درصد در این بخش رخ داده است. روند نزولی نرخ رشد ارزش افزوده بخش مسكن و ساختمان با فاصله بسیار زیادی در سال ۹۴ به منفی 1/17 درصد رسید و در سال 95 هم رشد منفی 2/13 درصدی را تجربه كرده است. براساس این گزارش، در سال 96 ارزش افزوده بخش ساختمان، اندكی و به میزان 3/1 درصد بهبود یافت، اما در سه‌ماهه اول سال ۹۷ ارزش افزوده بخش مسكن و ساختمان نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نكرد و همان رشد اندك آن هم متوقف شد.
گزارش معاونت مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می‌افزاید كه بیشترین تحولات در بخش ساختمان و مسكن در نیمه دوم سال ۹۷ اتفاق افتاد كه قطعا بر فعالیت‌های حوزه مسكن و ساختمان تأثیر سوء داشته است.
لازم به ذكر است از اواسط سال 97 با كنار رفتن عباس آخوندی از وزارت راه و شهرسازی، شاهد تحولات مثبتی در حوزه تولید مسكن بودیم كه در گزارش معاونت مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی هم به‌طور غیرمستقیم به این موضوع اشاره شده است.
این گزارش می‌افزاید كه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در كل ساختمان‌های مناطق شهری كشور (به قیمت‌های ثابت سال ۹۰) از سال ۹۴ روند كاهشی داشته و از 7/45 هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ به 7/33 هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ كاهش یافته است. همچنین سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های شروع‌شده در مناطق شهری نیز ‌جز سال ۹۶ روند كاهشی داشته و از 8/11 هزار میلیارد تومان به
 3/8 هزار میلیارد تومان در فاصله سال‌های
۹۱ تا ۹۶ رسیده است. آمارها حاكی است كه این متغیر در سه‌ماهه اول سال ۹۷ نیز نسبت به سه‌ماهه اول سال ۹۶ در كل كشور با كاهش منفی 2/5 درصدی به 2/2 هزار میلیارد تومان رسیده است.
گزارش معاونت مسكن و ساختمان از تحولات تولید مسكن نشان می‌دهد تعداد واحدهای مسكونی تكمیل‌شده در كل كشور از سال 92 به بعد، به‌شدت نزولی شده است. در سال 92 كه واحدهای شروع‌شده در دولت دهم به بهره‌برداری رسید، 834 هزار واحد مسكن تكمیل و عرضه شد اما در دولت یازدهم میزان تولید مسكن به كمتر از نصف رسید. شاخص دیگری كه بی‌توجهی به بخش مسكن در سال‌های اخیر را نشان می‌دهد سهم تسهیلات پرداختی به بخش مسكن از كل تسهیلات پرداختی بانك‌هاست. براساس گزارش وزارت راه،‌ سهم تسهیلات پرداختی به بخش مسكن از ۱۷درصد در سال ۹۰ به 1/9درصد در پایان سال ۹۵ و 5/8درصد در شش‌ماهه اول سال۹۷ كاهش یافته است. در سال‌های گذشته همواره بالاترین سهم تسهیلات متعلق به بخش بازرگانی و خدمات و كمترین سهم تسهیلات پرداختی متعلق به بخش‌های كشاورزی و مسكن و ساختمان بوده است. این امر با توجه به بانك محور بودن تأمین مالی مسكن در كشور، دستیابی به مسكن را برای خانوارهای ایرانی محدود می‌كند.