تمهیدات فضای مجازی برای عزاداری محرم و صفر

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی خبر داد

تمهیدات فضای مجازی برای عزاداری محرم و صفر



معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی گفت: مرکز ملی فضای مجازی در تلاش برای هماهنگی و برنامه‌ریزی همه‌جانبه جهت استفاده از تمام ظرفیت‌های این فضا برای تکریم و بزرگداشت شعائر دینی در ماه‌های محرم و صفر است.
ماه محرم امسال با شیوع کرونا در کشور و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برخی محدودیت‌ها در مراسم‌های عزاداری سیدالشهدا (ع) همراه شده است.
به گزارش ایرنا، امیرخوراکیان با اشاره به موضوع تقابل و دوگانگی دو مساله انجام عزاداری و رعایت سلامت عزاداران اباعبدا... (ع) با توجه به شرایط امروز کشور گفت: مرکز ملی فضای مجازی در راستای تحقق توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر بهره‌گیری همراه با ابتکار از ظرفیت‌های فضای مجازی برای جبران محدودیت‌های مراسم بزرگداشت ایام سوگواری محرم، در تلاش است تا از همه توانایی و ظرفیت‌های کشور در فضای مجازی برای پیش‌بینی و اجرای تدابیر لازم استفاده نماید.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: مرکز ملی فضای مجازی به صورت مستمر به ویژه در دهه اول ماه محرم، رصد کامل و جامعی از وضعیت بازنمایی موضوعات مربوط به عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) در فضای مجازی انجام و براساس آن گزارشی به فعالان فضای مجازی ارائه خواهد کرد.
وی با اشاره به محورهای پیشنهادی تعیین شده از سوی مرکز ملی فضای مجازی جهت ارائه به دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی افزود: قرن هاست مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا‌(ع) به صورت یک برنامه غیررسمی و مردمی برگزار می‌شود. بنابراین تمامی نهادها و سازمان‌های فعال در حوزه سلامت و مذهب ضمن توجه به این موضوع باید سعی کنند در ارائه هر گونه توصیه و دستورالعملی از مدل رسمی و حکومتی پرهیز کنند. ایجاد فضایی تعاملی میان هیئات و دستجات عزاداری برای ارائه و اجرای این دستورالعمل‌ها به عنوان موضوعی حائز اهمیت باید مورد توجه تمامی نهادها و سازمان‌های فعال در حوزه سلامت و مذهب قرار گیرد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به بندهایی از محورهای جمع‌بندی شده در یکصدونهمین جلسه کمیسیون ارتقاء تولید محتوای این مرکز که با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط و بخش خصوصی برگزار شد، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی با راه‌اندازی سامانه‌ای برای قرارگرفتن تولیدات مذهبی هیات‌ها و اشخاص با رویکرد ماه محرم، امکان دسترسی آسان به محتوای مطلوب را برای سایر فعالان فضای مجازی فراهم می‌کند. همچنین مرکز ملی فضای مجازی، هماهنگی‌های لازم به‌منظور اطلاع‌رسانی در خصوص این بانک محتوایی و همچنین سرویس‌های فعال در این حوزه را توسط سازمان صداوسیما انجام خواهد داد.
خوراکیان همچنین افزود: مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی قم نیز طرح «فراخوان ایده‌های عاشورایی در فضای مجازی» را با در نظر گرفتن تدابیر و پیش‌بینی‌های لازم در خصوص اطلاع‌رسانی گسترده و تخصیص جوایز معنوی ارزنده پیگیری خواهد کرد.
خوراکیان افزود: «آستان قدس رضوی نیز آرشیو جامع و تولیدات خود را در این رابطه در اختیار فعالان فضای مجازی قرار خواهد داد. همچنین تولیدکنندگان برنامه با موضوع محرم می‌توانند از فضای حرم مطهر رضوی برای برنامه‌سازی استفاده کنند.»
وی در خاتمه گفت: همه ظرفیت‌های بخش خصوصی و سرویس‌های محتوایی کشور در فضای مجازی به ویژه vod هانیز در این امر مشارکت فعال و گسترده خواهند داشت.