روشنگر سترگ

روشنگر سترگ

آیت‌ا... سید‌هاشم حسینی‌بوشهری عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم


مرحوم آیت‌ا... یزدی از شخصیت‌های تاثیرگذار قبل و بعد از پیروزی انقلاب بودند. ایشان فقیهی مجاهد و انسانی مبارز و تکلیف‌مدار بود. دوران تحصیلاتش را در اصفهان و قم نزد استادان بزرگی گذراند و عمدتا در قم از محضر آیت‌ا... بروجردی، مرحوم امام (ره)، آیت‌ا... اراکی، علامه‌طباطبایی و آیت‌ا... شیخ‌مرتضی حائری استفاده کردند. حضرت آیت‌ا... یزدی از همان دوران تحصیل‌شان، امام و اهداف و آرمان‌های انقلاب را شناخت و همزمان با آغاز حرکت امام راحل، تحرکات مبارزاتی خود را شروع کرد. فعالیت‌های مبارزاتی ایشان ابعاد مختلفی داشت.
در عرصه منبر با سخنرانی‌های روشنگرانه‌شان همیشه مورد خشم دستگاه جبار ساواک بود و به همین خاطر چند بار دستگیر و به شهرهای بندر لنگه، بندر بوشهر و رودبار تبعید شد.
این همه مصائب باعث نشد ایشان دست از مبارزه بردارد و گاهی در قالب خطابه و منبر و گاهی تدریس و روشنگری برای طلاب و گاهی در عرصه تالیف و نوشتار در خدمت مبارزه و انقلاب بود. ایشان قبل از انقلاب کتابی به نام حسین بن علی را بهتر بشناسیم به رشته تالیف درآورد که هر خواننده‌ای متوجه می‌شد ایشان شرایط دوران امام حسین و یزید را با دوران آن روز یعنی مبارزات امام علیه رژیم شاه مقایسه کرده است. این نشان‌دهنده این بود که مرحوم آیت‌ا... یزدی حقیقتا راه و مسیر را درست شناخته بود. ما در آن دوران شاهد بودیم ایشان به منازل مراجع بزرگوار تقلید می‌رفت و سعی می‌کرد مسائل و مشکلاتی که دامنگیر جهان اسلام بود و مسائلی که در ایران می‌گذشت و برنامه‌هایی که دشمنان برای تحت‌الشعاع قرار دادن اسلام داشتند برای مراجع محترم تقلید بازگو کند. ایشان قبل از انقلاب از مبارزان بزرگ بود و بعد از انقلاب هم شخصیتی سترگ با مسؤولیت‌های سخت و دشوار بود. در عرصه علمی و فقهی هم تالیفات گرانسنگ از ایشان برجای مانده است که مطالعه این آثار بسیار برای عموم مردم و طلاب حوزه‌های علمیه مفید است.