زنبورمآبی در دوران کرونا

زنبورمآبی در دوران کرونا

یادداشت: رضا ساکی نویسنده و طنزپرداز


ما انسان‌ها شاید تنها موجوداتی باشیم که خوب بلدیم از گذشت زمان درس بگیریم. گذشت زمان بهترین قاضی و بهترین معلم است. گذشت زمان است که به ما آموخت گندم را کی بکاریم و کی دروکنیم. باگذشت زمان است که ما انسان‌ها به درجه مناسبی از فهم می‌رسیم. حالا که تقریبا ۱۳ماه از اعلام رسمی کرونا در ایران می‌گذرد، گذشت زمان خیلی خوب دارد خودش را نشان می‌دهد.
حالا که کرونا کم‌کم دارد از جهان می‌رود، می‌توانیم نگاهی به پشت سر بیندازیم و ببینیم گذشت زمان چه چیزهایی به ما آموخته است؟ دوستی دارم که اهل مطالعه ، منطق ، فهم و شعور است. یعنی آن‌قدر آدم‌حسابی است که نمی‌دانم چطور با من رفیق شده. این دوست عزیز یک روز از من پرسید: «تو این‌قدر بی‌محابا طنز می‌نویسی، نمی‌ترسی که حرف اشتباه بزنی؟» گفتم: «مصداق بیاور تا بحث کنیم.» گفت:« همین‌که می‌گویند نیش زنبورعسل درمان کروناست. از کجا می‌دانی که نیست که این‌طور مسخره می‌کنی و شوخی می‌کنی و به استهزا می‌کشی. »
گفتم: «من طنزنویسی دون‌پایه‌ام اما آدمی هستم که در همین مملکت ۴۰ساله شده‌ام. بگذار زمان بگذرد. اگر یک‌درصد نیش زنبور درمان کرونا باشد، من رسوا می‌شوم و بعد شما به من بخندید.»
حالا بعد از ۱۳ماه شما بهتر از من می‌دانید نه ادرار شتر، نه روغن بنفشه و نه نیش زنبور و نه عنبرنسارا هیچ‌کدام درمان کرونا نبودند.
همین حالا محققان کشورمان شب و روز مشغول کار روی واکسن هستند و واکسن‌های زیادی هم در دنیا ساخته‌شده است. یعنی اگر نیش زنبور درمان کرونا بود یک آدم عاقل در جهان پیدا ‌نمی‌شد بگوید ای خلق‌ا... بروید و نشیمنگاه خود را به زنبور بسپارید و از شر کرونا راحت شوید؟ یعنی در میان همین محققان و پژوهشگران ایرانی اگر کسی بداند نیش زنبور درمان کروناست، نمی‌آید به ما بگوید و هموطنان خود را از شر کرونا راحت کند؟ دوستم همان موقع پذیرفت و حالا هم که با رعایت فاصله گاهی در گرمابه و گاهی در گلستان یکدیگر را می‌بینیم به همین اشاره می‌کند و می‌گوید حق با تو بود. ولی من می‌گویم حق باگذشت زمان است.
البته گابریل گارسیا مارکز می‌گوید: «زمان نمی‌گذرد، بلکه فقط تکرار می‌شود.»یعنی همین‌الان اگر در گوگل جست‌وجو کنید، می‌بینید تقریبا ۳۰ بیماری است که برخی عقیده دارند با نیش زنبور درمان می‌شود. از ایدز بگیر تا ناتوانی جنسی.
دقیقا مثل مادربزرگ‌های‌مان که عقیده داشتند و دارند و آنها که در آینده مادربزرگ خواهند شد، عقیده خواهند داشت که هر مرضی با عرق نعنا خوب می‌شود، این شبه‌متخصصان هم عقیده دارند نیش زنبور درمان هر بیماری‌ای است. حالا فکر کن آدمی که مثلا کلسترول بالا دارد برای کاهش آن، خودش را به نیش زنبور بسپارد و از حساسیت به نیش زنبور جان به جان‌آفرین تسلیم کند.
یعنی کسی که می‌توانست سال‌ها با کلسترول بالا زندگی کند، جان خودش را فدای نیش زنبور می‌کند. من نمی‌گویم درمان‌های سنتی خوب نیستند و به درد نمی‌خورند اما مگر ویروس کرونا از بینی و دهان وارد نمی‌شود؟ پس چرا باید پنبه آغشته به روغن بنفشه‌ را آنجا بگذاریم؟ حالا حکایت آنهاست که واکسن نمی‌زنند یا به واکسن شک دارند. در همه دنیا هم هستند و چه‌بسا کسانی که ماسک نمی‌زنند و علاقه دارند از روش‌های سنتی برای درمان استفاده کنند.
اینها که در کودکی قطره فلج اطفال را خورده‌اند حالا برای ما ضد واکسن شده‌اند و عقیده دارند اگر واکسن بزنیم به آدم‌آهنی تبدیل می‌شویم.
یعنی علاوه بر این‌که به واکسن‌های استکبار جهانی و غرب شک دارند به واکسن‌هایی که خودمان داریم می‌سازیم یا با متحدان‌مان می‌سازیم هم شک دارند. یعنی هر چه خارج از دکان عطاری‌شان باشد و هر کس که خارج از دکان عطاری‌شان در پی کشف دارو برای درمان بیماری‌ها باشد، آدم بدی است و دارویی که می‌سازد، شیمیایی است.
اینها البته از همه مظاهر تمدن و ترقی عصر حاضر استفاده می‌کنند اما خب مثلا اعتقادی به سی‌تی‌اسکن ندارند و با هر چه که دکانش را تهدید کند، مخالف هستند. یعنی وقتی شما مراجعه می‌کنید و می‌گویید شکمم درد می‌کند آنها دارویی برای شکم‌درد می‌دهند اما شما بهتر از من می‌دانید که در شکم آدمیزاد چیزهایی زیادی هست که با عکس‌برداری مشخص می‌شود کدامش روغن‌ریزی دارد. اینها هم باگذشت زمان رسوا می‌شوند اما خب آدم‌ها هم باگذشت زمان فراموش‌کار می‌شوند و یادشان می‌رود.
یعنی اگر همین‌الان یک بیماری مسری دیگر در جهان پیدا شود بازهم یکی از این شبه‌متخصصان در تلویزیون می‌آید و فریاد می‌زند آی مردم درمانش را آورده‌ام و بیایید فلان جای خود را به نیش زنبور بسپارید.