در خانه بمانید، کار داریم!

چند پیشنهاد برای خواندن، دیدن، شنیدن و رفتن در تعطیلات نوروز

در خانه بمانید، کار داریم!

چی بخوانیم؟
کتاب داستان
قرن‌ها بگذشت
نویسنده: شمیم بهار
 ناشر: بیدگل
مدت‌زمان لازم برای مطالعه: 4ساعت [135صفحه]
شمیم بهار را به نقدهای سینمایی‌اش در دهه 40 و البته سکوت نیم‌قرنه‌اش در داستان‌نویسی می‌شناسیم؛ سکوتی که سال گذشته با انتشار کتابی درهم ‌شکست؛ منتها کتاب دومی که از او منتشر شده، این مزیت را دارد که شما را با تصویر کاملا جدید آقای نویسنده مواجه می‌کند؛ داستانی که همین سال 99 نوشته شده و ماجرایش به ویروس کرونا هم ربط‌هایی دارد.
کتاب شعر
سربازنامه
 شاعر: افشین علا
 ناشر: مکتب حاج‌قاسم
 مدت ‌زمان لازم برای مطالعه: 50 دقیقه [48 صفحه]
منظومه بلند و حماسی که افشین علا در رثای شهادت شهید سلیمانی سروده با تصویرسازی محمدحسین صلواتیان همراه شده تا این حماسه را هم بخوانید و هم در قطع رحلی ببینید. نفیس هم چاپ شده. شعر در قالب مثنوی است که پیش از این به رهبر انقلاب هم تقدیم شده و مورد تمجید ایشان هم قرار گرفته است.
کتاب نمایشنامه
سواری روی دریاچه کنستانس
 نویسنده: پتر هندکه
 مترجم: قاسم هاشمی‌نژاد
 ناشر: هرمس
 مدت‌ زمان لازم برای مطالعه: 3 ساعت [114صفحه]
ترجمه‌های قاسم هاشمی‌نژاد را در هر حال از دست ندهید؛ به‌ویژه حالا که نمایشنامه‌ای از هندکه به ترجمه او برای نخستین‌بار با تاخیری چهاردهه‌ای منتشر شده‌است؛ این، نه یک تراژدی‌ است و نه یک کمدی. نه آموزنده است نه سرگرمی برای عموم. تجسمی است از همه این نوع‌ها در جامعه که از طریق آسیب‌پذیری، مصائب و سنگدلی آدم‌هایی که بازیگر این نمایشنامه هستند قابل درک شده‌است.
کتاب کودک [شعر]
بهار
 شاعر: مجموعه‌ای از شاعران
 ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
 مدت ‌زمان لازم برای مطالعه: 3 ساعت [114صفحه]
علاوه بر قطع متفاوت کتاب که بیاضی است و همین به جاذبه‌هایش افزوده، همه شعرها درباره بهار است و همین باعث شده که بهترین کتاب شعر برای خواندن برای بچه‌ها در این فصل باشد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این کتاب را در گروه سنی (ب) قرار داده، یعنی بچه‌های بالای هفت‌سال؛ نوخوان‌ها.
کتاب کودک [داستان]
گاو بنی‌اسرائیل
 راوی: امید پناه‌آذر
 ناشر: گاج
 مدت ‌زمان لازم برای مطالعه:  75دقیقه [65 صفحه]
کتاب، حاوی قصه‌های قرآنی است که به زبان ساده روایت شده‌است. زنبور قصه ما با پرسه‌‌زدن در سرزمین نورانی وحی، پیام پروردگار را در قالب قصه‌های قرآنی یا داستان زندگی پیامبران بیان می‌کند و این کتاب که نسخه‌ای عربی هم با ترجمه محمدرضا سرشار دارد، از همین دست است.



چی ببینیم؟
فیلم خارجی
میناری
کارگردان: ایزاک چانگ
محصول: آمریکا و کره‌جنوبی
مدت‌زمان تماشا: 115دقیقه
در این‌که باید تصمیم بگیرید این فیلم را ببینید همین بس که جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را از گلدن‌گلوب دریافت کرده‌است؛ فیلمی ذاتا کره‌ای که البته در آمریکا ساخته شده‌است. فیلم، یک‌بار دیگر توقعات ما را از سینمای کره‌جنوبی غنا می‌بخشد. فیلمی در تلاش برای نمایش اشتیاق عشق‌ورزی که در درامی پر از لحظات احساسی عمیق روایت می‌شود.
فیلم‌داستانی ایرانی [اکران نوروزی]
دینامیت
کارگردان: مسعود اطیابی
مدت‌زمان تماشا: 115دقیقه
فیلمی که نه در جشنواره فیلم فجر سال 98 اکران شد و نه در نوروز 98 و 99، حالا می‌تواند با این همه مدت منتظر گذاشتن مخاطبان فیلم‌های کمدی بدنه، نوروز سینمای ایران را بسازد. چیز زیادی از فیلم نمی‌دانیم اما گریم متفاوت پژمان جمشیدی، حضور احمد مهرانفر و همین‌طور محسن کیایی و نیز تجربه دوباره همکاری کارگردان و تهیه‌کننده‌ای که دو فیلم موفق تگزاس را در کارنامه دارند، مشتاق‌مان می‌کند ببینیمش.
فیلم‌مستند ایرانی [اکران آنلاین]
کودتای 53
کارگردان: تقی امیرانی
از کجا ببینیم؟ سایت هاشور
تقی امیرانی، مستندساز حین تحقیق برای ساخت فیلم‌مستندی درباره کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به مدارک و اسنادی دست یافته که دهه‌ها از چشم عموم مردم و اغلب تاریخ‌نویسان این حوزه پنهان بوده‌است؛ اسنادی که نه‌تنها امکان بیان روایتی دقیق‌تر از کودتا را فراهم آورده‌است بلکه بسیاری از زوایای تاریک تاریخ ۶۷ساله این رویداد را نیز روشن کرده‌است.
فیلم‌مستند خارجی
الساعه الاخیره
کارگردان: مهند حسین
از کجا ببینیم؟ یوتیوب
این فیلم درباره رخدادهای ساعات آخر تردد فرماندهان شهیدسردار حاج‌قاسم‌سلیمانی و ابومهدی‌المهندس و پشت‌پرده‌های جنایت بزرگ فرودگاه بغداد است. فیلم را سازمان الحشد شعبی عراق تولید کرده و از این‌رو، نگاهی فارغ از نگاه ایرانیان به این دو فرمانده را می‌توان در آن دید.
سریال خارجی
گامبی وزیر
کارگردان: اسکات فرانک
از کجا ببینیم؟ فیلیمو
این مینی‌سریال هفت‌قسمتی را از دست ندهید که کل امسال را تحت‌الشعاع خود قرار داد؛ مجموعه‌ای در ژانر درام خانوادگی که داستانش حول محور زندگی دختر یتیم جوان، ساکت و بی‌روحی به نام بث هارمون می‌گردد که پس از کشف استعدادش در اولین بازی شطرنجش، تبدیل به یکی از بهترین شطرنج‌بازان تاریخ می‌شود.
فیلم‌تئاتر [نمایش آنلاین]
دپوتات
کارگردان: اتابک نادری
از کجا ببینیم؟ نمایش‌نت
فریکس، نماینده مجلس یونان و در شهر آتن، برای رهایی از شر مراجعه‌کنندگانش به‌دنبال یک رئیس‌دفتر مناسب می‌گردد؛ در این بین افراد مختلفی به او پیشنهاد می‌شوند؛ در نهایت تئودور به عنوان رئیس دفتر او انتخاب می‌شود و.... از نمایش‌های تحسین‌شده چند سال اخیر است؛ از دستش ندهید.


کجا برویم؟
موزه‌گردی آنلاین خارجی
خانه‌موزه فریدا کالو
از کجا ببینیم؟ www.museofridakahlo.org
فریدا کالو از آن نقاش‌هایی است که چه اهل هنرهای تجسمی باشید و چه نامش را نشنیده‌اید؛ هنرمندی مکزیکی که هنوز طرفداران خودش را دارد. از خانه‌موزه‌اش هم نگوییم که فقط یک خانه نیست؛ جغرافیایی است که علاوه بر خانه، چند گالری را شامل می‌شود و از تماشایشان سیر نمی‌شوید. هر جای دنیا باشید، می‌توانید به‌طور مجازی خانه را بچرخید و تماشا کنید.
موزه‌گردی آنلاین ایرانی
خانه‌موزه سیمین و جلال
از کجا ببینیم؟ استودیو امید 360
خانه‌موزه سیمین دانشور و جلال آل‌احمد مدتی است پس از چند سال کار مرمت و بازسازی راه افتاده اما شیوع کرونا باعث شده مخاطبان چندانی نیابد. با این حال، خبر خوش در این‌باره این است که می‌توانید به صورت رایگان و مجازی این خانه در دزاشیب شمیران تهران را تماشا کنید و در پشت و پستوهای آن
چرخ بزنید.


چی بشنویم؟
آلبوم موسیقی پاپ
حواست به من باشه
خواننده: رضا صادقی
اگر نسخه دیجیتال آلبوم جدید رضا صادقی را خریده‌اید که هیچ اما اگر نسخه فیزیکی را پیش‌خرید کرده‌اید، نهایتا تا همین امروز که واپسین روز کاری سال است آن را از طریق پست دریافت خواهید کرد؛ آلبومی که مثل همیشه مورد استقبال هواداران صادقی قرار گرفته، چون او مسیر طبیعی موسیقی و شعرهایی را که می‌داند مخاطبانش دوست دارند همچنان ادامه می‌دهد.
آلبوم موسیقی کلاسیک
ارضِ موات
آهنگسازها: کارن کیهانی، کاوه میرحسینی و آرمین صنایعی
شاید اسم آلبوم شما را یاد ترجمه بیژن الهی از شعر معروف تی.اس.الیوت انداخته باشد که بیشتر به نام «سرزمین هرز» شناخته می‌شود، اما عجالتا بدانید که این آلبوم موسیقی بی‌کلام ربط مشخصی به این شعر ندارد؛ مجموعه‌ای است از آثار سه آهنگساز، برای ساز فاگوت یعنی کارن کیهانی،‌ کاوه میرحسینی و آرمین صنایعی. فاگوت، سازی است از خانواده سازهای بادی‌ چوبی و عمدتا در ارکستراسیون‌های بزرگ دیده می‌شود و بنابراین این‌که سه آهنگساز ایرانی برای این ساز سه قطعه نوشته‌اند، جالب توجه است.
آلبوم موسیقی تلفیقی
هم‌سان و هم‌سکوت
آهنگساز: حسین علیزاده و رامبرانت تریو
انتشار این آلبوم در زمستان 99 یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی موسیقی ما بود؛ حسین علیزاده به گروه رامبرانت تریو ـ که آنها را بیشتر به‌خاطر همکاری‌هایشان با کیهان کلهر می‌شناسیم ـ پیوسته و با این گروه جز، قطعاتی از موسیقی ایران را با ساز ابداعی خود شورانگیز نواخته است. چقدر هم شورانگیز؛ همان‌قدر که موسیقی کلهر به دوستانش در این گروه نزدیک می‌شد، حالا آنها به همان مقدار به موسیقی دستگاهی ما
نزدیک شده‌اند.
پادکست
خرقه
راوی: محسن بوالحسنی
از کجا بشنویم؟ رادیو گوشه
اگر علاقه‌مند به عرفان و ادبیات و خب به همین فراخور ادبیات عرفانی هستید، لابد پادکست خرقه را می‌شناسید؛ پادکستی که در فصل اول، داستان زندگی و زمانه شمس تبریزی و مولانا را روایت کرد و حالا در فصل دوم، هر‌بار سراغ زندگی و زمانه یکی از مشایخ روزگار گذشته می‌رود. از فصل دوم این پادکست که ویژگی‌اش روایت داستانی اما مستند به منابع معتبر است، 11 قسمت
منتشر شده است.
کتاب صوتی
سلاخ‌خانه شماره 5
نویسنده: کورت ونه‌گات
راوی: پویان مقدم
از کجا بشنویم؟ کتاب گویا
در این‌که یکی از بهترین رمان‌های قرن گذشته است که تردید نکنید؛ داستان بیلی پیل گریم سربازی آمریکایی را می‌گوییم که در زمان جنگ جهانی دوم در شهر «درسدن» حضور دارد و در زمان بمباران، در سلاخ‌خانه‌ای در زیرزمین پناه می‌گیرد و وسط آن همه بلا و فاجعه گاه از خنده روده‌برتان می‌کند. 283 دقیقه وقت بگذارید و یک رمان ناب بشنوید.