چه بازی کنیم؟

چه بازی کنیم؟

هر چند به نظر می‌رسد امسال به اندازه سال گذشته به رعایت قرنطینه و در خانه ماندن پایبند نباشیم اما فرض می‌کنیم در خانه می‌مانید و شما هم سعی کنید در خانه بمانید و از این محدودیت به عنوان یک فرصت برای شاد و سرگرم شدن بهره بگیرید. چطور؟ خیلی ساده کافی است کودک درونتان را بیدار کنید و گاهی وقتتان را به بازی بگذرانید. بازی‌های کامپیوتری یا بازی‌های دورهمی آپارتمانی که وسایل زیادی نیاز ندارند. شیطنت‌های کودک درونتان را اگر مهار نکنید، کمی هم به حس شوخ‌طبعی خودتان و دیگران اعتماد داشته باشید، آن وقت حتی گل یا پوچ هم می‌تواند سرگرم و شادتان کند.

آمیرزا
آیا لازم به معرفی دارد؟ شاید هنوز بین شماها کسانی باشند که بازی آمیرزا را نشناسند اما یکی از آن بازی‌های موبایلی سرگرم‌کننده است و به نظر می‌رسد حتی می‌توان آن را به صورت دسته‌جمعی بازی کرد و حسابی لذت برد. کافی است گوشی را بگذارید وسط و همه بنشینید دور هم. همین‌طور که میوه و آجیل عید را نوش جان می‌کنید، کلمات مختلف را حدس بزنید. شک نکنید در این حدس زدن‌ها کلی اتفاقات بامزه هم رخ می‌دهد که تا انجامش ندهید تجربه نخواهید کرد.


گل بزن قهرمان
به نوعی حکم بگیر و بنشان را دارد. بازی گل بزن قهرمان برای افراد بالاتر از هفت‌سال مناسب است و اطلاعات موثقی داریم از این‌که دختران هم این بازی را به اندازه پسرها دوست دارند. بازی گل بزن قهرمان، به صورت مرحله‌ای طراحی شده و می‌توانید بیشتر از 500 مرحله جلو بروید. در هر مرحله در محیط گرافیکی زیبا و سه بعدی این بازی حسابی دستتان باز است که توی زمین بازی جولان بدهید، به خط دفاعی تیم حرف نفوذ کنید، ضربه ایستگاهی بزنید و حتی فراتر از آن، جایزه ببرید، باشگاهتان را عوض کنید و تبدیل به ستاره شوید. 



 پرسیتی
شاید برای دخترهای نوجوان بازی‌هایی مثل گلمراد یا آسمان، بچه‌های نور جذاب باشد و مثلا پسرهای نوجوان ماشیناریون را ترجیح بدهند. اما پرسیتی هم برای دخترها و هم برای پسرهای نوجوان جذاب است. این بازی به نوعی تمرین مملکت‌داری در دل تاریخ ایران باستان است. شما یک شهر می‌سازید و از وظیفه خرید نان تا کشاورزی و صنعت و مدیریت اقتصاد شهر به عهده شماست. از یک شهر کوچک شروع می‌کنید، شهرسازی را با انواع ساختمان‌های موجود پیش می‌برید، کشاورزی می‌کنید، حیوان پرورش می‌دهید، صادرات می‌کنید، رتبه اقتصادی می‌گیرید و با سایر سرزمین‌ها مراوده می‌کنید.




کوئیز آو کینگز
اول از همه بگوییم این بازی ایرانی است و از جنس بازی‌های کامات و دانستی‌ها. کوئیز آو کینگز پرطرفدار است تا حدی که در لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ پرمخاطب‌ترین بازی شناخته شد و درچند جشنواره دیگر هم رتبه آورده است. از خوبی‌های کوئیز آو کینگز این است که هم می‌شود به صورت انفرادی بازی کرد و هم به صورت گروهی. در شکل گروهی این بازی نزدیک 40 نفر می‌توانند در قالب تیم‌های رقیب با هم
بازی کنند.


پسرخوانده
سه گانه «پدرخوانده» فرانسیس فورد کاپولا را دیده‌اید؟ اگر دوستش داشتید احتمالا از پسرخوانده هم لذت خواهید برد. چطور؟ پسر خوانده، یک بازی مافیایی است که شما مافیای خانوادگی خودتان را می‌سازید و کنترل شهر مورد نظرتان را به دست می‌گیرید. یکی از ویژگی‌های جذاب این بازی، صداگذاری شخصیت‌هاست. پسرخوانده، قلق‌هایی دارد که بعد از چند بار بازی کردن آنها را پیدا خواهید کرد و البته می‌توانید قبل از شروع بازی، فیلم‌های آموزشی آن را ببینید و بعد دست به کار شوید.



ادابازی (پانتومیم)
آشناترین بازی خانوادگی این روزها ادابازی، یا همان پانتومیم است. بازی‌ای که نه محدودیت سنی دارد و نه تعداد خاصی برای مشارکت در آن لازم است. مفرح و نسبتا پرتحرک است و نیازی به هیچ ابزاری که لازم باشد برای آن هزینه کنید، ندارد. از خصوصیات این بازی هم این است که وقتی شروعش می‌کنید لااقل دو ساعت بدون خستگی و کم شدن ریتم بازی تا انتها می‌روید و حتی اگر از ابتدا ضمن گروه‌بندی با افراد قرار گذاشته باشید که بازی را به شکل رقابتی و حذفی برگزار کنید باز هم احتمال دارد پس از تمام شدن یک دور، مجدد ماجرا را از سر بگیرد.


داستان‌بازی
ایرانی‌ها از سالیان دور، قوم قصه‌گویی بوده‌اند. اما به علل مختلف این ویژگی در میان ما کمرنگ‌تر از قبل شده است. داستان‌بازی، فرصتی طلایی برای افزایش خلاقیت و مهارت داستان‌سرایی و حتی طرح مسائل جاری خانواده و شناخت ذهنیت اعضاست. در این بازی نفر اول با گفتن یک جمله، کلاف قصه را سر می‌اندازد و سایر افراد زنجیره به ترتیب با گفتن جملات پیاپی، ضمن حفظ چارچوب منطقی قصه سعی می‌کنند دیگران را با ایده‌های خلاقانه خود به دردسر بیندازند و روایت بقیه را دشوارتر کنند.



مافیا
مافیا تاحدودی بدون ابزار غیرقابل برگزاری است اگرچه خیلی ساده می‌توانید بدون خرید جعبه‌های مربوط به بازی، خودتان ابزار محدود مورد نیاز را با کاغذ و وسایل دم‌دستی درست کنید. چیزی که بازیکن‌ها را در مافیا جذب می‌کند و تحت تاثیر قرار می‌دهد، اولا شم شما در تشخیص مافیا و پلیس است و ثانیا قدرت‌تان در منحرف کردن ذهن جمع از نقشی که در بازی به قرعه شما افتاده است. قدرت استدلال و اقناع را در خودتان تقویت کنید تا برنده مافیا باشید.



جنگا
بازی‌ که با یک طراحی رقابتی و امتیازدهی می‌تواند با هر تعداد بازیکن انجام شود و البته نزدیک شدن آن به لحظه حساس فروریختن سازه و دستی که این فاجعه را می‌آفریند، برای همه جذاب و سرنوشت‌ساز خواهد بود. ابزارمحور بودن این بازی را می‌شود نقطه ضعف آن دانست اما لازم است بدانید هیچ نیازی به خرید این ابزار نیست. شما خیلی ساده می‌توانید با بریدن قطعات میله‌های چوبی که معمولا در انبارتان بیکار افتاده، نه تنها از بازی بلکه از خلق ابزار آن لذت ببرید.



راز جنگل
از رده بازی‌های کارتی رومیزی، شاید قدیمی‌ترین و نوستالژیک‌ترین بازی را باید راز جنگل بدانیم. بازیکنان در این بازی اگرچه تعداد محدودی دارند اما همان‌قدر که از شانس خود در ریختن تاس و حرکت دادن مهره‌شان سود می‌برند باید در طراحی استراتژی برای کنار زدن رقبا و نزدیک شدن به پایان هم هوش و ذکاوت به خرج بدهند. هرچند این سال‌ها تعداد بازی‌هایی در این سبک بسیار زیاد شده‌اند اما احتمالا پیدا کردن جعبه راز جنگل در کمدهای قدیمی، خاطرات بسیاری را برایتان زنده کند و ضمن بازی دوباره آنها را مرور کنید.