ماه شعبان در هوای کتاب‌ها

ماه شعبان در هوای کتاب‌ها

یادداشت: پیمان طالبی ادبیات و هنر


شعبان، ماه برکت و رستگاری است. ماهی که یک مناجات مخصوص خودش دارد، مگر می‌تواند ماهی غیر از ماه رحمت الهی باشد؟ سفارش‌ها و پیشنهادهای بسیاری در خصوص این ماه مطرح شده که احتمالا اکثرتان بدانید و شعبان‌هایی که بر شما گذشته، با آنها حال و هوای خوشی برای خود ساخته‌اید. امسال در کنار این پیشنهادها، چند کتاب خوب هم از جام‌جم داشته باشید که جان می‌دهند برای مطالعه در این ماه. کتاب‌هایی که بیشترشان ریشه در مناسبت‌های ابتدای این ماه دارند و می‌توانید همین امروز آنها را تهیه و شروع به خواندن‌ کنید.
حسین به بیان محمدحسین
نامش محمدحسین مهدوی است اما او را به «م. موید» می‌شناسیم. پدرش لاهیجانی و مادرش رودسری‌اند اما در نجف به دنیا آمده! می‌گویند ذوق شعری‌اش را از پدرش، آیت‌ا... حاج‌شیخ‌محمد مهدوی‌لاهیجی به یادگار دارد که دیوان شعری نیز از او به‌جا‌مانده است. تعلق خاطر‌م. موید به جریان‌های شعری نو نظیر موج نو و شعر حجم بوده و تاکنون کتب بسیاری از او در این قالب منتشر شده است. حالا همین شاعر، کتابی دارد درباره امام‌حسین(ع) و عاشورا که شعر نیست. موید در کتاب «حسین‌علی» در قالب 128 فصل کوتاه به روایت واقعه عاشورا می‌پردازد. کتاب از حرکت امام از مدینه آغاز می‌شود و با شهادت حضرت ابا‌عبدا...‌الحسین(ع) به پایان می‌رسد. او در این کتاب به بسیاری از منابع غنی شیعی استناد کرده و مجموعه پرباری را از آب درآورده است. حتما بخوانیدش.
ماه به روایت زرویی
ابوالفضل زرویی‌نصرآباد را به شعرهای طنز می‌شناسیم. درباره جایگاه رفیع او در طنز معاصر همین بس است که رفیق شفیق او، کیومرث صابری‌فومنی یا همان گل‌آقای خودمان، سال‌ها پیش در پاسخ به این‌که «امیدتان در طنزنویسی امروز به کیست» گفته بود: «قلمی که عبید و دهخدا در دست داشتند، الان بی‌صاحب نیست. طنز دارد جان می‌گیرد. یکی از مشهورترین طنزنویسان امروز ما-ملانصرالدین -(ابوالفضل زرویی‌نصرآباد) فقط ۲۳ سال دارد!» حالا همین زرویی که وصفش رفت، کتابی دارد که از بهترین‌ رمان‌های آیینی این سال‌ها به حساب می‌آید.
«ماه به روایت آه» در 12فصل از زبان 12راوی مختلف، زندگی حضرت‌عباس(ع) را توصیف کرده است. مسلم‌بن‌عقیل، ام‌البنین (س)، عبدا...بن‌ابی‌محل، کزمان، لبابه، حضرت زینب(س)، زید بازرگان، شبث‌بن‌ربعی، ام‌کلثوم (س)، سرجون و عبیدا...‌بن‌عباس‌بن‌علی 12‌شخصیتی هستند که از زبان آنها داستان روایت می‌شود. راویان، زندگی پرچمدار کربلا را قبل و بعد از شهادت به تصویر می‌کشند.