اثاث‌کشی مهره‌های آمریکا به قاره آفریقا

داعش یک بندر راهبردی در موزامبیک را به تصرف خود درآورده است

اثاث‌کشی مهره‌های آمریکا به قاره آفریقا

انتشار اخبار مربوط به گسترش فعالیت‌های تروریستی داعش در نقاط مختلف قاره آفریقا، شوک سختی را به شهروندان بیگناه و ساکنان این قاره فقیر و محروم وارد ساخته است. داعش نه‌تنها در لیبی، بلکه در نیجریه، موزامبیک و برخی کشورهای آفریقایی دیگر حضوری فعال و کاملا هدایت شده دارد. به نظر می‌رسد واشنگتن، ریاض و تل آویو در حال عملیاتی کردن نقشه شوم خود مبنی بر متمرکز داعش در قاره آفریقا هستند.

اخیرا گروه تروریستی داعش مدعی شد که بر شهر ساحلی پالما در شمال کشور موزامبیک سیطره یافته است.بر اساس گزارش رسانه‌های مختلف، عناصر تروریستی داعش به شهر پالما حمله کرده و ده‌ها نفر از جمله اتباع خارجی را به قتل رسانده‌اند.این گروه تروریستی پس از شکست در سوریه و عراق توسط نیروهای این دو کشور و مقاومت اسلامی، درصدد سیطره و بسط نفوذ خود در کشورهای آفریقایی برآمده است.
 جزئیاتی از یک حمله تکان دهنده
«جولیا واچیف» عضو انجمن حقوق زنان در موزامبیک در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که از جمله ۵۷ نفری که کشته شدند، افرادی بودند که در هتل «آمارولا پارلما» در محاصره مهاجمان قرار گرفتند که هفت نفر آنها هم از اتباع خارجی بودند.واچیف گفت این در حالی است زمانی که مردم به هتل آمارولا پناه آوردند، تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ شده بود به امید این‌که در آنجا در امنیت می‌مانند.اما عناصر داعش بیش از ۱۸۰ کارمند و کارگر خارجی را در این هتل محاصره کردند. عده زیادی از گروگان‌ها کشته شدند. منطقه ساحلی پالما در نزدیکی تأسیسات بزرگ گاز طبیعی مایع قرار گرفته است.یکی از کارکنان تأسیسات گازی مذکور، پس از خارج شدن از محاصره شورشیان گفت: «منطقه تقریبا به طور کامل ویران شده است و بسیاری کشته شده‌اند. ساکنان و کارکنان همچنان در انتظار کمک و نجات از دست اعضای داعش هستند. سازمان «دیدبان حقوق بشر» نیز در این ارتباط خبر داده بود که مهاجمان مرتبط با یک گروه محلی موسوم به «الشباب» هستند که این گروه ارتباطی با سازمان الشباب در سومالی ندارد و در حقیفت شاخه‌ای از داعش محسوب می‌شود. تلاش ارتش و نیروهای نظامی موزامبیک برای مقابله با داعش و بازپس‌گیری این منطقه تاکنون نتیجه‌ای در برنداشته است.
 دومین شوک در آفریقا
علاوه بر تصرف بندر پالما در موزامبیک،داعش به حملات خود با سایر نقاط آفریقا نیز ادامه می‌دهد. اخیرا دولت نیجر اعلام کرد که شمار قربانیان حمله داعش به سه روستا در منطقه تاهوآ در جنوب‌غرب نیجر به دست‌کم ۱۳۷ نفر افزایش یافته است.این حمله که روز یکشنبه هفته گذشته در نزدیکی مرز مالی روی داد، مرگبارترین حمله‌ای است که در ماه‌های اخیر در این کشور آفریقایی انجام می‌شود.هنوز هیچ گروهی مسوولیت این حمله را برعهده نگرفته است؛ با این وجود نیروهای امنیتی نیجر، شبه‌نظامیان عضو داعش را که گفته می‌شود در آن منطقه بسیار فعال هستند، عامل این حمله می‌‌دانند. بر اساس گزارش شبکه یورونیوز، این حملات بخشی از بحران امنیتی گسترده‌ای است که در سراسر غرب آفریقا دیده می‌شود و باعث گردیده مهاجمان مسلح مرتبط با القاعده و داعش همچنین شبه‌نظامیان قومی قدرت زیادی بگیرند.
سازمان‌های فعال در امور بشردوستانه که تحت رهبری آژانس پناهندگان سازمان ملل در این منطقه فعالیت می‌کنند، معتقدند که حملات احتمالا یک اقدام تلافی‌جویانه در واکنش به دستگیری‌های اخیر افرادی بوده که گمان می‌رود عضو گروه‌های تروریستی مسلح ( به صورت خاص داعش) در این منطقه باشند.
 ادامه جنایات بوکوحرام
گروه تروریستی بوکوحرام، به عنوان گروهی که بیعت خود با داعش را علنی ساخته است نیز کماکان به جنایات گسترده خود در نیجریه و دیگر کشورها ادامه می‌دهد. در اواخر اسفند 99( حدود سه هفته قبل) در پی حمله گروه تروریستی بوکوحرام به یک کاروان نظامی در ایالت «بورنو» در شمال شرق نیجریه، 15 سرباز و چهار نیروی ویژه کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند.
اخیرا مشاور امنیت ملی نیجریه تاکید کرده که این کشور با گروه تروریستی بوکوحرام مذاکره نخواهد کرد و دولت مذاکره را وسیله‌ای برای مقابله با وخیم‌تر شدن شرایط امنیتی در این کشور نمی‌داند.
بوکوحرام در سال ۲۰۰۹ شورشی خونین را در شمال شرق نیجریه به راه انداخت که بعدها اقدامات وحشیانه خود را به کشورهای همسایه از جمله نیجر، چاد و کامرون هم گسترش داد. بنابر گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، در پی یک دهه اقدامات تروریستی بوکوحرام در نیجریه، بیش از ۳۰ هزار نفر کشته و حدود سه میلیون نفر آواره شده‌اند.با این حال سوال اصلی اینجاست که چرا کشورهای غربی از جمله آمریکا و فرانسه که دهه‌هاست در آفریقا حضور نظامی دارند، اقدامی در راستای مهار بوکوحرام و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه صورت نداده‌اند؟! به نظر می‌رسد نه‌تنها اراده‌ای در این خصوص از سوی آمریکا و اروپا وجود ندارد، بلکه بازیگران غربی در حال مدیریت روند انتقال بخشی از گروه‌های تروریستی از غرب آسیا به قاره آفریقا هستند.
تروریست‌های بوکوحرام در سال ۲۰۱۵ هم با حمله به یک مدرسه در «چیهوک» ایالت بورنو بیش از ۲۷۰ دختر دانش آموز را ربودند. از آن سال تاکنون تنها ۱۶۴ دختر ربوده شده نجات یافتند یا آزاد شدند؛ اما از سرنوشت ۱۱۲ نفر دیگر از آنها هنوز خبری در دست نیست.

جنایات غرب در آفریقا تازگی ندارد
دکتر سلیمان بادو، فعال فرهنگی در بورکینافاسو در گفت و گو با جام‌جم در خصوص تحرکات اخیر گروه‌های تروریستی در آفریقا و سکوت و حمایت دولت‌های غربی از این روند می‌گوید:  متاسفانه برای مردم آفریقا این یک موضوع تازه نیست، زیرا استعمار غرب همیشه و در طول تاریخ جنایات مختلفی در این قاره انجام داده است. با این حال امروز دیگر اجازه بروز چنین جنایاتی را نخواهیم داد. مردم آفریقا هوشیار هستند.آنها به وضوح آگاه هستند که غرب چه جنایاتی را چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم در قاره آفریقا صورت داده است. این اقدامات و جنایات وقیحانه کماکان ادامه دارد. ظلم و ستمی که کشورهای غربی علیه امنیت و سلامت قاره آفریقا انجام داده و می‌دهند اساسا از سوی شهروندان آفریقایی قابل تحمل نیست.ما در برابر این جنایات خواهیم ایستاد.