صدر‌نشینی آقای نون‌خ و رفقا

کدام برنامه‌ها و سریال‌های نوروزی توانستند مخاطب بیشتری به‌دست بیاورند؟

صدر‌نشینی آقای نون‌خ و رفقا

نوروز امسال هم مثل سال گذشته به‌علت حضور ویروس کرونا نوروز متفاوتی را پشت سر گذاشتیم. بر این اساس باز هم صداوسیما مسؤولیت سنگینی را به‌عهده داشت و سعی کرد با تولید برنامه‌ها و سریال‌های پربیننده مخاطبانش را مشتاق به ماندن در خانه‌ها کند. از این‌رو بر‌اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما 6/82‌درصد از مردم در هفته اول نوروز 1400 بیننده برنامه‌های مختلف سیما اعم از سریال، فیلم سینمایی، مسابقه، سخنرانی، برنامه‌های گفت‌وگو‌محور، برنامه‌های ورزشی و اخبار بوده‌اند. در این میان برخی از برنامه‌ها و سریال‌ها توانستند نگاه مخاطبان بیشتری را به خود معطوف کنند که به همین منظور در هفته اول نوروز فصل سوم مجموعه «نون‌خ» توانست رکورد پخش سریال «پایتخت» را بزند و با 6/79‌درصد و ویژه‌برنامه تحویل سال «عصر جدید» شبکه سه با 5/70‌درصد رضایت مخاطبان را به‌دست آورند. در ادامه نگاهی به نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما در‌خصوص سریال‌ها و برنامه‌های پربیننده در هفته اول نوروز خواهیم کرد:

عروسی پرماجرا در  «نون‌خ»
شبکه: یک
میزان مخاطبان: 79/6
میزان رضایت: 89/3
عوامل: سعید آقاخانی مانند دو فصل قبلی کارگردانی فصل سوم «نون‌خ» را هم به‌عهده داشت و در کنار او شقایق دهقان، سیروس میمنت، سیدعلی صالحی، علی صادقی، هدیه بازوند، ندا قاسمی، ماشاءا... وروایی، کاظم نوربخش، نسرین مرادی، سیروس سپهری و  صهبا شرافتی از بازیگران این سریال بودند.
قصه: داستان این فصل ابتدا با عروسی شیرین دختر نورالدین آغاز شد که به اتفاقات جالب و تازه‌ای در روستا منجر شد.
توضیحات: فصل سوم این مجموعه به‌دلیل قصه‌های جالب و بازی‌های شیرین و دیدنی توانست رضایت مخاطبان بسیاری را به‌دست آورد  و در صدر جدول قرار بگیرد تا جایی که توانست رکورد «پایتخت» را در هفته اول نوروز بزند.



ماموریت در «گاندو»
شبکه: سه
میزان مخاطبان: 55/8
میزان رضایت: 87/6
عوامل: فصل دوم این مجموعه مانند فصل گذشته به کارگردانی جواد افشار ساخته شد که در سکوت خبری این سریال به تولید رسید. در این مجموعه بازیگرانی چون داریوش فرهنگ، وحید رهبانی، خسرو شهراز، مجید نوروزی، پندار اکبری، علی افشار و شهرام قائدی حضور دارند.
قصه: این سریال درباره اشخاص دوتابعیتی و جاسوس در وزارت خارجه ایران و گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای است. همچنین در این فیلم از حوادث رخ‌داده در انتقال یکی از وزرای کشور خارجی پرده‌برداری شد.
توضیحات: فصل دوم این مجموعه به‌دلیل تصویری که از پرونده‌های واقعی امنیتی به مخاطبان ارائه داد توانست رضایت آنها را جلب کند و جزو مجموعه‌های پربیننده تلویزیون در هفته نخست نوروز باشد.




عاشقانه‌های یک «همبازی»
شبکه: دو
میزان مخاطبان: 28/2
میزان رضایت: 75
عوامل: سروش محمدزاده کارگردانی این مجموعه را به‌عهده دارد. دیبا زاهدی، حسین مهری، کامران تفتی، نیلوفر کوخانی، مریم مومن، امیر کاظمی، خیام وقار، آتیلا پسیانی، همایون ارشادی، علیرضا استادی، بهنام تشکر، کمند امیرسلیمانی، رویا جاویدنیا و علیرضا اوسیوند بازیگران این مجموعه هستند.
قصه: «همبازی» ملودرامی عاشقانه است که به روابط جوانان، اشتغال وهویت نگاه ویژه‌ای دارد.
توضیحات: نوید محمودی این بار کارگردانی سریالش را به کسی غیر از برادرش سپرد و توانست تنها سریال ملودرام عاشقانه نوروزی را بسازد که به دلیل پرداختن به موضوعات و دغدغه‌های جوانان توانست  تا حدی مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.



نوستالژی «نوروز رنگی»
شبکه: پنج
میزان مخاطبان: 4/ 18
میزان رضایت: 6/ 82
عوامل: علی مسعودی، نویسندگی و کارگردانی این مجموعه را به‌عهده دارد و در کنار او رابعه اسکویی، جواد خواجوی، هادی عامل هاشمی و یوسف تیموری در این سریال ایفای نقش کردند.
قصه: این مجموعه روایت خانواده‌ای مشهدی در آخرین روز‌های سال ۶۶ را روایت می‌کند. پدر این خانواده از یک نفر طلب دارد و کسی که می‌خواهد به او پول بدهد (بدهکار) پولی ندارد و به جای پول به او یک تلویزیون رنگی می‌دهد تا وقتی که پول جور شود و اگر نشد تلویزیون را بفروشد و...
توضیحات: هر چند به دلیل ترسیم فضای دهه 60 و نگاهی کمدی که در این سریال وجود داشت و حضور بازیگران طنز در کار  می‌توانست مورد توجه قرار بگیرد اما چندان اقبالی نیافت.



«دست‌انداز» نوروزی
شبکه: نسیم
میزان مخاطبان: 5/ 17
میزان رضایت: 76/9
عوامل: شهاب عباسی کارگردانی مجموعه را به‌عهده دارد و سوسن پرور، ابراهیم شفیعی، آرش میراحمدی، کوروش معصومی، مرتضی رستمی و افشین سنگ‌چاپ بازیگران این مجموعه هستند.
قصه: این مجموعه به صورت آیتمی نگاهی کمدی به مسائل و دغدغه‌های روزمره مردم دارد.
توضیحات: «دست‌انداز» مانند کارهای قبلی شهاب عباسی به صورت آیتمی ساخته شده و موضوعات و دغدغه‌های روزمره مردم جامعه را در قالب طنز بیان می‌کند و همین باعث شد درصد بالایی از رضایت مخاطبان را به‌دست آورد.



سال نو با «عصر جدید»
شبکه: سه
میزان مخاطبان: 70/5
میزان رضایت: 87
مجری: احسان علیخانی
توضیحات: علیخانی در سال‌های گذشته نیز با ویژه‌برنامه‌های تحویل سال توانست مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. در نوروز 1400 هم به‌واسطه حضور مهمان‌های مورد علاقه مردم توانست صدرنشین شود.




عیددیدنی با « فرمول یک»
شبکه: یک
میزان مخاطبان: 30/4
میزان رضایت: 74/1
مجری: سید علی ضیاء
توضیحات: این برنامه با حضور مهمانان هنرمند، ورزشکار و خواننده و همچنین حضور خانواده‌های ورزشکاران و هنرمندان درگذشته در سال 99 توانست رضایت مخاطبان را به‌دست بیاورد.



«نوروزترین نوروز» 1400
شبکه: پنج
میزان مخاطبان: 17/4
مجری: وحید رونقی و محیا اسناوندی
توضیحات: این برنامه به نسبت ویژه‌برنامه‌های قبل در سال‌های گذشته توانست بیشتر مورد توجه مخاطبان این شبکه قرار بگیرد. در این برنامه مهمانان بسیاری حضور داشتند که گفت‌وگو با آنها مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.



حول حالنای نوروزی
شبکه: سلامت
میزان مخاطبان: 4/ 16
مجری: آرش ظلی‌پور
توضیحات: این برنامه نیز توانست با توجه به رسالت و سیاست‌های شبکه و همچنین حضور مهمانان برنامه رضایت مخاطبان خود را به‌دست  آورد  و مورد توجه قرار بگیرد.



«سین هشتم» متفاوت
شبکه: افق
میزان مخاطبان: 12/7
مجری: صابر خراسانی و علی سلیمانی
توضیحات: این برنامه به نسبت ویژه‌برنامه سال گذشته رشد 4درصدی در جذب مخاطبان داشته است.



صبح فروردین
شبکه: دو
میزان مخاطبان: 12/5
مجری: محمد سلوکی و نجمه جودکی
توضیحات: این برنامه به نسبت ویژه‌برنامه تحویل سال قبل این شبکه رشد 6‌درصدی داشته و توانسته نگاه مخاطبان بیشتری را به نسبت قبل به خود معطوف کند.
در میان شبکه‌های دیگر هم «گل بارون» شبکه ورزش با 8/11‌درصد مخاطب،
«بهار در بهار» شبکه امید با 11/6‌درصد مخاطب و رشد بیش از سه برابری مخاطب، «رادیو هفت» شبکه آموزش با 11 درصد مخاطب و «عطر نرگس رقص باد» شبکه چهار سیما با 8/3 درصد مخاطب در رتبه‌های ششم تا یازدهم قرار گرفتند.
براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، 42/4درصد از مردم در هفته اول نوروز 1400 فیلم‌های سینمایی تلویزیون را دیده‌اند، 39 درصد هم پای برنامه‌های شبکه‌های استانی نشسته و 18/6درصد هم شنونده برنامه‌های متنوع رادیو بوده‌اند.