رفع تحریم‌ها، نخستین اقدام ضروری

در هجدهمین نشست کمیسیون‌مشترک‌برجام تاکید شد

رفع تحریم‌ها، نخستین اقدام ضروری

هجدمین نشست کمیسیون‌مشترک‌برجام که روز جمعه ۱۳فروردین به صورت مجازی آغاز شده‌بود، عصر دیروز در گراند هتل شهر وین از سر گرفته‌شد و قرار شد دور بعدی هم روز جمعه آینده برگزار شود. رایزنی‌های فنی در قالب نشست‌های کارشناسی در دو حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای از جمله مهم‌ترین موضوعات در دستور هجدهمین نشست کمیسیون‌مشترک‌برجام بود. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیرخارجه ریاست هیات کشورمان را در این نشست برعهده داشت و نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها از جمله بانک‌مرکزی، وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی وی را در این نشست همراهی کردند. اگرچه نشست دیروز از سوی برخی اعضای برجام موفقیت‌آمیز خوانده‌شد اما مواضع منتشرشده نشان می‌دهد مسیر پیچیده‌ای در پیش رو قرار دارد به‌ویژه این‌که مقامات آمریکایی همچنان از اصرار خود به گسترده‌تر کردن توافق هسته‌ای صحبت می‌کنند؛ موضوعی که قاطعانه از سوی مقامات کشورمان رد شده‌است.

در دور نخست جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون‌مشترک‌برجام که دیروز در وین برگزار شد، سیدعباس عراقچی رئیس هیات کشورمان تاکید کرد رفع تحریم‌های آمریکا، نخستین و ضروری‌ترین اقدام برای احیای برجام است و جمهوری‌اسلامی ایران آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریم‌ها و پس از راستی‌آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته‌ای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام برگردد.
در این نشست همچنین طرفین توافق کردند رایزنی‌ها در سطح کارشناسی ادامه یابد.
براساس توافق حاصل شده، دو نشست کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون‌مشترک برجام برای انجام رایزنی‌های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای تشکیل شد.
این نشست‌های کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای بپردازند و نتیجه بحث‌های خود را به کمیسیون گزارش کنند.
 نشست سازنده
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نشست دیروز کمیسیون‌مشترک‌برجام در پایتخت اتریش را موفقیت‌آمیز توصیف کرد.
به گزارش فارس، وی در این خصوص در توییتی نوشت: نشست کمیسیون‌مشترک برجام موفقیت‌آمیز بود. دو گروه در سطح کارشناسی (درباره برداشته‌شدن تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای) موظف شدند اقدامات ملموسی را که باید از سوی واشنگتن و تهران برای احیای کامل برجام اتخاذ شود، شناسایی کنند. این گروه‌ها بلافاصله آغاز به کار کردند.
وی با بیان این که احیای برجام فورا اتفاق نمی‌افتد نوشت: مدتی زمان خواهد برد. چقدر؟ هیچ‌کسی نمی‌داند.
اولیانوف افزود: مهم اين است كه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام کار عملى براى نيل به این هدف آغاز شده است.
اروپا هم نشست نخست كميسيون برجام را سازنده خواند. انریکه مورا ،  معاون دبيركل سرويس اقدام خارجى اتحاديه اروپا  در این باره گفت: اتحاد و همت برای یک روند مشترک دیپلماتیک با تشکیل دو گروه تخصصی در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها وجود دارد.
وی افزود: به عنوان هماهنگ کننده، تماس‌های جداگانه ای را در وین با تمام طرف‌های مربوطه از جمله ایالات متحده تشدید خواهم کرد.
 ادامه زیاده‌خواهی آمریکا
با این‌حال اظهارات مقامات آمریکایی، به‌ویژه اظهارنظر دیروز رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نشان می‌دهد این کشور همچنان بر مواضع زیاده‌خواهانه خود در مورد برجام اصرار دارد.
به گزارش فارس، رابرت مالی گفته واشنگتن بعد از بازگشت به برجام دنبال توافق طولانی‌تر با ایران خواهدبود.
مالی در مصاحبه با پایگاه ان.پی.آر در پاسخ به این‌که دولت آمریکا در صورت بازگشت به برجام در توافق بعدی دنبال چه خواهدبود، گفت: «چیزی که دنبال آن خواهیم بود، اول از همه، توافقی طولانی‌تر است.»
او در ادامه گفت: «با آن‌که این توافق برای مدتی پابرجاست و برخی از مفاد آن هم تا ابد ادامه دارد اما بهتر است در اینجا هم مثل همه توافق‌های کنترل تسلیحاتی ببینیم آیا می‌توان به توافقی متعاقب برای طولانی‌تر کردن چارچوب‌های زمانی رسید یا خیر.»
این مقام آمریکایی در ادامه به تکرار ادعاها درباره برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران پرداخت و آن را مایه نگرانی برای آمریکا توصیف کرد.
وی با بیان این‌که دولت بایدن به دنبال توافق جامع‌تری است که فعالیت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران را پوشش دهد، گفت: «همان‌طور که می‌دانید ما نگرانی‌هایی درباره برنامه موشک‌های بالیستیک ایران داریم و فعالیت‌های آنها در منطقه داریم. می‌خواهیم درباره همه این موارد گفت‌وگو کنیم.»
این اظهارنظر رابرت مالی را می‌توان در راستای قانع کردن صهیونیست‌ها دانست که پیش از این نسبت به مواضع او ابراز نگرانی کرده بودند که مبادا آمریکا بدون گسترده‌تر کردن توافق هسته‌ای به این توافق برگردد.
 مذاکرات فرابرجامی، ممنوع
با این حال مقامات کشورمان بارها چنین زیاده‌خواهی‌هایی را رد کرده‌اند و دیروز نیز دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بر این موضع ایران تاکید کرد.
علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در مطلبی در فضای مجازی در واکنش به زیاده‌خواهی‌های آمریکا نوشت: فارغ از این‌که اروپا اراده یا توان مجاب‌سازی آمریکا برای لغو یکباره همه تحریم‌ها و بازگشت واشنگتن به تعهدات خود را داشته باشد یا نه، امکان ورود ایران به مذاکرات فرابرجامی تحت هیچ شرایطی وجود نخواهد داشت.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم با انتشار مطلبی در توییتر با اشاره به
از سرگیری گفت‌وگوها میان ایران و 1+4 نوشت: آمریکا تاکنون وعده کارزار انتخاباتی بایدن برای بازگشت به برجام را عملی نکرده‌است.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: این فرصت نباید از دست برود. اگر آمریکا تمامی تحریم‌ها را بردارد، سپس ایران تمامی تدابیر جبرانی را متوقف می‌کند. در این صورت یک بازی برد-برد برای همه خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه چین هم دیروز در نشست خبری تاکید کرد: «آمریکا باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد و تمام تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند.»
به گزارش ایرنا، جائو لی جیان با اشاره به نشست کمیسیون‌مشترک‌برجام در وین افزود: «در حال حاضر، وضعیت هسته‌ای ایران در مرحله حساسی قرار گرفته‌است. چین از تشکیل جلسات کمیسیون‌مشترک‌برجام برای بحث لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و از سرگیری اجرای برجام از سوی ایران پشتیبانی می‌کند. همچنین، پکن از تعامل کمیسیون با آمریکا به روشی مناسب حمایت می‌کند.»
وی اظهار امیدواری کرد طرف‌ها هرچه زودتر درباره احیای برجام به توافق برسند و گفت: «خروج یکجانبه آمریکا از برجام دلیل اصلی بحران کنونی است. امیدواریم همه طرف‌های مربوط از آمریکا بخواهند اقدامات مشخصی در مورد لغو تحریم‌ها انجام داده و با ایران همسو شود و برای احیای هرچه زودتر برجام تلاش کند.»
 توصیه رسانه‌های آمریکایی به بایدن
همزمان با برگزاری نشست کمیسیون ‌مشترک‌برجام در وین، رسانه‌های آمریکایی به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا توصیه کردند خطاهای برجامی ترامپ را جبران کند.
هفته‌نامه نیوزویک در تحلیلی با اشاره به این که طبق نتایج نظرسنجی‌های مختلف، مردم آمریکا مخالف سیاست‌های دولت دونالد ترامپ در قبال ایران بوده‌اند، تاکید کرد: جو بایدن باید در راستای احیای قدرت رهبری جهانی آمریکا، رویکرد دیپلماسی با ایران را در پیش گرفته و به توافق هسته‌ای بازگردد.
  به گزارش ایسنا، نیوزویک نوشت: نظرسنجی‌های پس از انتخابات حکایت از آن دارد اکثریت آمریکایی‌ها مایلند امنیت ملی و جهانی را از طریق دیپلماسی تأمین کنند. خبر شروع دور جدید مذاکرات‌هسته‌ای در این راستاست و نشان‌دهنده پیشرفت خوشایند به سمت صلح است.
هیات تحریریه نشریه آمریکایی لس‌آنجلس‌تایمز هم در گزارشی تاکید کرده است: جو بایدن باید خطای ترامپ درباره خروج از توافق‌هسته‌ای ایران را جبران کند.
به گزارش ایرنا، لس‌آنجلس‌تایمز در این گزارش نوشت: ترامپ به‌رغم پیروی ایران از مفاد توافق‌هسته‌ای، آمریکا را از این توافق خارج کرد و توافق‌هسته‌ای عمیقا متزلزل شده‌است.
این گزارش در ادامه می‌نویسد: بایدن در جریان کارزار انتخاباتی خود گفته‌بود درصورتی که ایران به تعهدات خود در قبال توافق‌هسته‌ای پایبند باشد، آمریکا باید به برجام بازگردد اما اظهارات وی چنین در اذهان متبلور شد که گویا ایران باید در این زمینه اقدام کند.
هیات‌تحریریه لس‌آنجلس‌تایمز نوشت: بهترین راه برای تعامل با ایران آن است که خطای اصلی ترامپ که برجام را انکار و آن را
رد کرد، جبران شود.



آمریکا به دنبال عبور از برجام
سعدا… زارعی، کارشناس مسائل بین‌الملل

نشست کمیسیون مشترک برجام دیروز برگزار شد و نظرها و ارزیابی‌های مختلفی درباره آن مطرح شد. نماینده روسیه نتیجه نشست را مثبت ارزیابی کرد و درعین‌حال آمریکایی‌ها در اظهارنظرهای خود موضوعات دیگری مبنی گسترش برجام به مباحث دفاعی و منطقه‌ای را مطرح کردند. مقامات ایالات‌متحده طی دو هفته گذشته سیاست جدیدی را شروع کردند و تلاش داشتند در این فاصله زمانی از ادبیات مناسب‌تری استفاده کنند و کمتر به مباحثی بپردازند که باعث افزایش حساسیت‌های ایران شود. ازاین‌رو طی چند روز اخیر به موضوعاتی مثل مساله موشکی ایران و همچنین جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه کمتر پرداختند و سعی در القای این موضوع داشتند که مواضع آنها سطحی از انعطاف را در بر دارد. این رویه ازآن‌جهت اتخاذ شد که تا زمان برگزاری کمیسیون مشترک برجام و مذاکره میان ایران و کشورهای 1+4 از حساسیت‌های جمهوری اسلامی بکاهند. اما این خویشتنداری ظاهری دیروز تا حدودی رنگ باخت.تلاش آمریکایی‌ها ‌ این است که گرچه گفت‌وگویی با ایران ندارند اما در جریان این نشست‌ها، مذاکرات را از بحث برجام عبور داده و این‌گونه وانمود کنند که از طریق بسط این گفت‌وگوهاست که اقدام به دادن امتیاز به ایران آن هم در قالب تدوین چارچوبی برای نقشه راه طولانی‌مدت خواهند کرد. اظهارات روز گذشته نمایندگان آمریکا حاکی از آن بود قاعده‌ای که طی دو هفته گذشته در پیش‌گرفته بودند از سوی آنها بر هم زده شد. طبعا ارزیابی در مورد عملکرد تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران و جمع‌بندی آنها به بعد از بازگشت آنها از وین و شنیدن گزارش‌های ارائه‌شده از سوی آنها موکول خواهد شد.



حاشیه نشست
دیروز پس از برگزاری نشست دوجانبه سیدعباس عراقچی با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه‌اروپا و رئیس کمیسیون‌مشترک، هنگام خروج عراقچی از محل ملاقات، یکی از عناصر ضدانقلاب اقدام به فحاشی کرده و قصد تهاجم به ایشان را داشت که ناکام ماند.
منافقین و دیگر عناصر ضدانقلاب در وین دیروز در اعتراض به مذاکرات، در مقابل هتل محل برگزاری کمیسیون‌مشترک تجمع کردند.
سفارت ایران در وین هشدارهای لازم را به پلیس اتریش نسبت به حفظ امنیت مذاکره‌کنندگان کشورمان داده‌است.
عراقچی که دوشنبه‌شب به وین رفته‌بود از همان ساعات اولیه حضورش در این شهر، نشست‌های دوجانبه با روسای هیات‌های 1+4 را آغاز کرد و در این چارچوب، شامگاه دوشنبه دیدار دوجانبه با چین انجام داد و صبح دیروز نیز دیدارهایی با هیات‌روسیه و اتحادیه‌اروپایی در دستور کار قرار گرفت.
همان‌طور که قبلا نیز اعلام شده‌بود اگرچه رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برای رایزنی با سایر اعضای برجام به وین رفته‌بود اما هیچ نماینده‌ای از آمریکا در نشست کمیسیون‌مشترک یا نشست‌های کارشناسی مرتبط با آن شرکت نداشت و هیچ‌گونه مذاکره مستقیم و غیرمستقیم با آمریکا در دستورکار هیات کشورمان نبود و مذاکرات صرفا در چارچوب برجام و با حضور نمایندگان ایران و کشورهای ۴+۱ بود.