اختلاف‌نظر و عملکرد مغز

اختلاف‌نظر و عملکرد مغز


 اختلاف یا اتفاق‌نظر در بین همه افراد دیده می‌شود. جالب این است زمانی‌که افراد با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند در قبال یکدیگر بیشتر متوسل به خشم و پرخاش می‌شوند. علت این خشم چیست؟ چرا تحمل و درک نظر مخالف بسیار
دشوار است؟
به همین منظور پروفسور ییل و محققان همراه وی از 38داوطلب برای انجام پژوهش کمک گرفتند. در این آزمایش از افراد خواسته شد نظر خود را در دو مورد پرمناقشه در آمریکا شامل ازدواج همجنس‌گرایان و قانونی‌شدن مصرف ماری‌جوانا مطرح کنند و سپس از آنها تصویربرداری مغزی شد.
بررسی‌ها نشان داد وقتی دو نفر در زمینه‌ای اتفاق‌نظر دارند، مغز آنها فعالیت آرامی را به‌طور همزمان از خود نشان می‌دهد که این رفتار مربوط به قسمت‌های حسی مغز مانند سیستم بینایی یا شنوایی است اما زمانی که افراد باهم اختلاف‌نظر دارند فعالیت در مناطق حسی مغز کاهش‌یافته و در عوض فعالیت در بخش‌های پیشانی و مناطق مرتبط با عملکرد سطح بالای شناختی افزایش می‌یابد. به‌طوری‌که بسیاری از قسمت‌های مغز علیه استدلال‌های فرد مقابل باهم بسیج می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر همه ساختار مغز یک شبکه اجتماعی می‌شود و به شکل یک واحد شروع به فعالیت می‌کند.
باتوجه به نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش فوق و آگاهی از نوع عملکرد شبکه‌ای مغز هنگام اختلاف‌نظر، شاید بتوان به شیوه‌های دیگری خشم را کنترل کرد.
منبع: Neuroscience News