قلب‌های شکست ناپذیر

لیگ قهرمانان امشب وارد هفته دوم خود می‌شود

قلب‌های شکست ناپذیر

 ژاوی هرناندز سرمربی تیم فوتبال السد قطر پس از تساوی یک بر یک تیمش مقابل فولاد در هفته اول مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، در نشست خبری پس از مسابقه نکته جالبی را در مورد جدال با تیم‌های ایرانی به زبان آورد؛ نکته‌ای که به نظر ژاوی، باعث می‌شود تا تیم‌های ایرانی خیلی سخت شکست بخورند. او گفت: بازیکنان ایرانی با قلب‌هایشان بازی می‌کنند، به همین دلیل شکست دادن تیم‌های ایرانی  خیلی دشوار است.
تجربه 13 بازی با تیم‌های ایرانی در همین 4 فصل اخیر، احساسی را در ژاوی ایجاد کرده که شاید در تمام دوران فوتبالش، حتی آن روزها که در قلب خط میانی بارسا و تیم‌ملی اسپانیا می‌درخشید در او ایجاد نشده بود؛ این‌که با حریفانی روبه‌رو شود که ورای قدرت بدنی، تاکتیک تیمی و توانایی‌های فردی با قلب‌شان بازی کنند. فولاد یکی از همین تیم‌ها بود که تیم پر ستاره ‌و متمول السد قطر را با نمایش خوب خود تا مرز شکست پیش برد و فقط یک روزنه کوچک برای حریف باقی گذاشت تا گل تساوی را در آخرین ثانیه‌های بازی به ثمر برساند. یک تساوی پر عذاب برای السدی که آمده بود لیگ قهرمانان را در فصل جدید با برد آغاز کند. اما حالا که ژاوی به زبان آورده که ایرانی‌ها با قلب‌شان بازی می‌کنند داستان می‌تواند متفاوت باشد. تراکتور در روز اول می‌توانست تیم پرقدرت پاختاکور را شکست بدهد. پرشورها گرچه بازی 2 بر صفر برده را 3 بر 2 از دست دادند اما اجازه ندادند شیرهای ازبکی یک بازگشت رویایی را جشن بگیرند. تراکتور گل تساوی را در دقایق پایانی زد تا پاختاکور بعد از 6 برد متوالی بالاخره متوقف شود. پرسپولیس و استقلال هم در حالی مقابل الوحده امارات و الاهلی عربستان پیروز شدند که نمایش کاملا برتری ارائه دادند. در این بین طوفان استقلال در جده حسابی گردوخاک به پا کرد و در رسانه‌‌های عربستانی بازتاب داشت و آنها با تیترهایی نظیر «فاجعه»، «شکست تحقیرآمیز»، «شکست تاریخی»، «سنگین‌ترین شکست»، «الاهلی 5 تایی شد.» ضمن تمجید از قدرت استقلال به انتقاد از عملکرد تیم الاهلی و سرمربی این تیم  پرداختند.
با این نمایش غرور‌انگیز از سوی نمایندگان فوتبال ایران در هفته نخست مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، حالا همه لحظه‌شماری می‌کنند برای ورود به هفته دوم و کسب نتایج درخشان دیگر. هفته دوم امشب با این بازی‌ها برای فوتبال ایران آغاز می‌شود:
گروه E:  پرسپولیس ایران – الریان قطر(21:30‌)
گروه B:  تراکتور ایران – شارجه امارات (22:30)‌
گروه D:  فولاد ایران – الوحدت اردن (22:30‌)
 پرسپولیس
فرار بزرگ برای سرگروهی پرسپولیس در گروه E همین امشب آغاز می‌شود. آنها اگر الریان را ببرند هیچ بعید نیست در همین هفته دوم 4امتیاز از دیگر تیم‌ها پیشی بگیرند. الریان این روزها شرایط مطلوبی ندارد. آنها در نخستین بازی مرحله گروهی مقابل گوای هند به تساوی بدون گل رسیدند تا برای پنجمین بازی متوالی از رسیدن به برد باز بمانند. الریان در حالی به مصاف پرسپولیس می‌رود که 5 بازی آخرش را با‌ 3 باخت و 2 تساوی ‌سپری کرده و یک طعمه خوب برای پرسپولیسی محسوب می‌شود که به قول مربی‌اش حمید مطهری، ژن قهرمانی در خود دارد. الریان در لیگ قهرمانان آسیا تا‌کنون 12 بار با تیم‌های ایرانی روبه‌رو شده و فقط 2 بار برنده بوده است. البته بیشتر خاطرات تلخ آنها از رویارویی با استقلال است؛ جایی که از 8 بازی با این تیم در 10 سال اخیر فقط یکی را بردند و در 5بازی بازنده بودند.
 فولاد
فولاد آنقدر خوب و کم‌نقص بوده که کارشناسان قطری پیش‌بینی صعود این تیم به مراحل بالاتر لیگ قهرمانان را کرده‌اند. تیمی که العین را با 4 گل در هم می‌کوبد و مقابل السد تا آستانه پیروزی پیش می‌رود، خوب می‌داند بردن تیم اردنی الوحدت، برای صعود از گروهی که دو تیم خوب السد و النصر عربستان در آن حضور دارند، چقدر واجب است. البته الوحدت را نباید دست کم گرفت. تیمی که در بازی اول النصر را در عربستان با تساوی بدون گل متوقف کرده قطعا کیفیت مطلوبی دارد. با این حال فولاد باید همین امشب پای خود را در صدر جدول محکم کند.
 تراکتور
حریف امشب تراکتور شارجه امارات است. این تیم با توجه به برد یک بر  صفر مقابل نیروی هوایی عراق صدرنشین است و تراکتور اگر می‌خواهد معادلات گروه B را تغییر بدهد باید حریف اماراتی را شکست بدهد. اگر بازی نخست شارجه در لیگ قهرمانان را نادیده بگیریم این تیم در 10 بازی قبلی‌اش در لیگ امارات فقط یک برد داشته. این آمار نشان می‌دهد تراکتور اگر همان تیم هجومی بازی با پاختاکور باشد می‌تواند 3 امتیاز حساس بازی امشب را مال خود کند.


مطهری: قهرمانی در ژن پرسپولیس است

حمید مطهری، مربی پرسپولیس در نشست خبری پیش از بازی با الریان به این مساله اشاره کرد که تیمش همه جوره خود را برای این مسابقات آماده کرده و طراحی خیلی خوبی برای این شش بازی آماده کرده‌اند. بخشی از مهمترین حرف‌های دستیار گلمحمدی در نشست خبری دیروز به این شرح است:
 می‌دانیم پرسپولیس DNA  و ژن قهرمانی دارد. همیشه برای حرکت کردن در این مسیر تلاش می‌کند. کار کردن با این بازیکنان برای ما لذت‌بخش است زیرا نهایت تلاش خود را برای قهرمانی و پیروزی انجام می‌دهند.
 تنها تفاوت مسابقات امسال این است که با وجود تلاش و زحمت فدراسیون هند از لحاظ امکانات کمبودهایی مثل زمین تمرین و مسائل دیگر وجود دارد. البته اینها بهانه‌گیری نیست. بهشت را به بها می دهند نه به بهانه.
 همه می‌دانیم پرسپولیس همیشه دنبال بازی کلاسیک، بازی‌سازی از عقب و بازی مالکانه است. استفاده کردن از کل فضا، طول و عرض زمین و دواندن بیشتر توپ نکات بارز بازی ماست. استفاده از کانال‌های کناری و فضاها شگرد تیم ماست و سعی داریم همیشه خود را به حریف غالب کرده و فوتبال‌مان را دیکته کنیم.
احترام ویژه‌ای برای تیم الریان و لورن بلان که در فوتبال آدم بزرگی است قائل هستیم. وی تیم قابل احترامی دارد. در دوره‌‌های قبلی بلان مربی این تیم نبود. اکنون هر دو تیم با طراحی و شکل و شمایل جدید جلوی هم بازی خواهند کرد. کارهای حریف شناسایی شده و می‌دانیم از چه راه‌هایی به الریان ضربه بزنیم.