حکم قصاص 6 مامور پلیس نقض شد

حکم قصاص 6 مامور پلیس نقض شد

حکم قصاص شش مامور نیروی انتظامی که در جریان عملیات تعقیب و گریز، سه متهم را به قتل رساندند برای دومین‌بار در دیوان عالی کشور نقض شد تا آنها دوباره محاکمه شوند.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، آبان‌ماه سال ۹۴، ماموران نیروی انتظامی سبزوار با دریافت نیابت قضایی، تعقیب یک فرد متهم به قتل را در تهران در دستورکار خود قرار دادند. متهمان در حال فرار با یک خودرو در اتوبان خاوران شناسایی شده و ماموران برای متوقف کردن آنها، اقدام به شلیک به سمت خودرو کردند. در تیراندازی پلیس سه نفر از سرنشینان خودرو جان خود را از دست دادند و نفر چهارم به‌شدت مجروح شد. شش مامور پلیس هم پس از تحقیقات در دادسرا متهم به مشارکت در سه فقره قتل عمدی شدند.
به این ترتیب پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شد و هر شش متهم پای میز محاکمه قرار گرفتند. در جلسه رسیدگی به این پرونده، اولیای دم خواستار قصاص شش مامور پلیس شده و اعلام کردند حاضرند تفاضل دیه را بپردازند.
در ادامه یکی از متهمان گفت: ما در تعقیب فرشید بودیم. روز حادثه با دو خودرو از پارک زیتون پاکدشت در تعقیب پراید موردنظر بودیم. حتی این ماشین را ۲۰ کیلومتر تعقیب کردیم تا این‌که به اتوبان خاوران رسیدیم. چهار بار با پلیس 110 تماس گرفتیم و درخواست نیروی کمکی کردیم. اما نیروی کمکی برای ما نیامد. برای متوقف کردن پراید تحت تعقیب، چند تیر هوایی نیز شلیک کردیم. من خودم بی‌سیم را به راننده پراید نشان دادم تا خودرو را متوقف کند اما راننده پراید سرعتش را زیادتر کرد. هوا تاریک بود و ما نمی‌دانستیم برادر فرشید روی صندلی شاگرد نشسته و دو نفر دیگر نیز روی صندلی عقب قرار دارند. ما ابتدا به لاستیک‌های پراید شلیک کردیم و در حالی که خودروهای سمند و پژو مماس با پراید در حرکت بودند، راننده پراید یکباره خودرو را متوقف کرد تا دنده عقب حرکت کند. همان موقع فرشید از ماشین پیاده شد و دستش را به سمت کمرش برد. ما فکر کردیم قصد دارد کلت بیرون بیاورد و به سمت ما شلیک کند به همین دلیل همگی به سمت پراید شلیک کردیم.
در ادامه پنج متهم دیگر نیز منکر اتهام قتل عمدی شده و تاکید کردند قانون به‌کارگیری سلاح را رعایت کرده‌اند.
عسگر قاسمی‌آقباش، وکیل متهمان نیز در دفاع خواستار تحقیقات بیشتر و تبرئه متهمان از اتهام قتل عمد شد.
پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد که با نقض رای از سوی دیوان‌ عالی کشور، پرونده بار دیگر برای رسیدگی به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع شد و متهمان در این جلسه در دفاع گفتند: از 40 تیر شلیک‌شده حدود 20 گلوله را هوایی زدیم. بقیه تیرها را به زمین یا بدنه ماشین شلیک کردیم و قصد کشتن آنها را نداشتیم.
دیگر متهمان هم با تایید حرف همکار خود ادعا کردند قصد قتل نداشته‌اند.
این‌بار هم متهمان حکم قصاص گرفتند که با اعتراض وکیل مدافع‌شان به حکم، پرونده در شعبه 47 دیوان عالی کشور رسیدگی و این‌بار هم حکم نقض شد. قضات دیوان خواستار رفع نواقص تحقیقات شده و پرونده قرار است برای رفع نواقص به دادسرای جنایی برگردد تا متهمان بعد از تکمیل تحقیقات برای سومین‌بار محاکمه شوند.