کرونا و تجربه‌های تلخ و شیرین

کرونا و تجربه‌های تلخ و شیرین

بابك عشرتی اپیدمیولوژیست


  دیروز بیش از 10هزار نفر در كشور به ویروس كرونا مبتلا شده‌اند و 163نفر نیز به‌دلیل ابتلا به ویروس كرونا جان خود را ازدست‌داده‌اند. روز گذشته اما خبر خوشی هم درباره واكسیناسیون منتشر شد و وزارت بهداشت اعلام كرد با تزریق 184هزار دوز واكسن ركورد واكسیناسیون در یك روز شكست‌. بااین‌حال اما نیاز است این روند سرعت بیشتری به خود بگیرد،چراكه تا دیروز 485هزار نفر در كشورمان هر دو دوز واكسن را تزریق كرده‏اند.
براساس آمارهای منتشرشده نیز می‌توان گفت موج چهارم ویروس كرونا در حال فروكش است اما واریانت‏های جدیدی كه در كشور شناسایی‌شده‌ همچنان سبب نگرانی است، چراكه می‌تواند به موج پنجم ویروس كرونا منجر شود.
این در حالی است كه توجه به تجربه حدود 16ماه مبارزه با كرونا‌ می‏تواند در بهبود شرایط مؤثر باشد. درست است كه ابتدا تشخیص و شناسایی ویروس كرونا كار راحتی نبود و حتی كیت‏های تشخیصی ویروس كرونا كیفیت خوبی نداشت‌ اما این روزها ما قادر به تولید كیت‏های تشخیصی پیشرفته هستیم. حالا می‏دانیم راه‏های انتقال ویروس كرونا چیست و حتی می‎توانیم اگر کسی به ویروس کرونا مبتلا شد، غربالگری کنیم ‌و نحوه فراگیری و همه‌گیری‌ ویروس را تشخیص دهیم. علاوه بر این در حوزه درمان نیز موفق‌تر عمل می‌كنیم و می‌دانیم باید چگونه ‌روند درمان را پیش برد.
در كنار وزارت بهداشت نهادهای دیگر نیز تجربه‌های خوبی به دست آورده‌اند‌ مثلا مدارس و دانشگاه‌ها با كمك فضای مجازی و نرم‏افزارهای موجود آموزش را دنبال  یا این‌که بسیاری از شركت‌های خصوصی ‌به‌صورت مجازی جلسات خود را برگزار می‌كنند.
 این روزها در كشور خبرهای خوشی نیز درباره واكسیناسیون شنیده می‏شود. در حال حاضر واكسیناسیون با واكسن‎های خارجی در حال انجام است و به‌زودی هم واکسن داخلی وارد چرخه واکسیناسیون ‌می‏شود، اینها همه تجربیاتی است كه در 16ماه فراگیری ویروس كرونا در كشور به دست آورده‏ایم. البته نباید فراموش كرد كه تجربه‌های تلخ نیز كم نداشته‌ایم از كمبود دارو بگیرید تا شلوغی بیمارستان‌ها و داغدار شدن خانواده‌ها و به همین دلیل باید از تجربیات به‌دست‌آمده در این مدت استفاده كرد و دست‌كم اشتباهات گذشته را تكرار نكنیم. برای نمونه ‌‌تا به سرانجام رسیدن واكسیناسیون عمومی در كشور همه باید پروتكل‌های بهداشتی را رعایت كنیم و به شایعاتی كه در فضای مجازی منتشر می‌شود، توجه نكنیم.‌
 یكی از راه‎های مقابله با بیماری كرونا واكسیناسیون است، بنابراین گروه‌های مختلف با توجه به فراخوان‌های وزارت بهداشت باید برای تزریق واكسن اقدام كنند‌ و به شایعاتی كه درخصوص ناكارآمدی واكسن‌ها مطرح می‌شود، توجه نكنند.
عبور از بحران كرونا درگرو رعایت پروتكل‌های بهداشتی و واكسیناسیون عمومی است. به همین دلیل این روزها كه شیوع واریانت‌های جهش‌یافته‌ آفریقای جنوبی و هندی در کشورمان گزارش‌شده باید بیش از گذشته به رعایت پروتكل‌های بهداشتی پایبند باشیم‌،چراكه بی‌توجهی به این مهم به موج پنجم كرونا منجر خواهد شد.