پیشگیری از مسمومیت  با مونو كسید كربن

گفت‌وگو با دكترحسن حسینیان مقدم فلوشیپ سم شناسی بالینی و مسمومیت

پیشگیری از مسمومیت با مونو كسید كربن

منظور از خفگی با گاز مونوکسید كربن چیست؟ 
بدن ما از اكسیژن استفاده می‌كند. وقتی گاز مونواكسیدكربن وارد بدن می‌شود، میل تركیبی آن با هموگلوبین بسیار بیشتر از میل تركیبی اكسیژن با هموگلوبین است. یعنی 250 برابر اكسیژن، میل تركیبی دارد. وقتی این تركیب از طریق جریان خون به سلول می‌رسد، سلول شروع به 
خفه شدن می‌كند و دچار اختلال می‌شود. 

علائم مسمومیت با مونوکسید كربن چیست؟ 
این علائم شامل خستگی، تهوع، استفراغ، عصبانیت و روان پریشی می‌شود. خیلی اوقات فرد احساس علائم سرماخوردگی دارد كه معمولا افراد به آن‌ها توجه نمی‌كنند. اگر انتشار گاز ادامه پیدا كند، قدرت راه رفتن از فرد سلب می‌شود.
 
تفاوت سرماخوردگی و علائم مسمومیت با گاز چیست؟
زمانی كه فرد محیط آلوده را ترك می‌كند علائم از بین می‌رود و خیلی وقت‌ها بیمار قبل از تشدید علائم با شكایت از سرماخوردگی به پزشك مراجعه می‌كند و از درد دست و پا، ناتوانی در نفس كشیدن و خستگی شكایت می‌كند. 

برای پیشگیری از حوادث ناشی از گازگرفتگی چه راهكاری پیشنهاد می‌كنید؟
ما باید به علائم وشعله بخاری توجه كنیم. شعله آبی رنگ، نشان‌دهنده سوختن صحیح گاز است. شعله قرمز و دوده زدن خوب نیست. لمس سطحی دودكش و احساس داغ بودن آن نشانه خوبی است. اما اگر دودكش سرد باشد به معنی این است كه دود خارج نمی‌شود. به خروجی دودكش درپشت بام نیز باید توجه كنیم. كلاهك باید به شكل حرف H انگلیسی باشد و از دیوارهای اطراف و از سطح زمین یك مترفاصله داشته باشد. 
آیا بخاری بدون دودكش وسیله مناسبی است؟ 
بستگی دارد به این‌كه از این بخاری‌ها درچه محیطی استفاده شود. اگر بخاری در محیطی است كه دائم در باز و بسته می‌شود، اشكالی ندارد، اما درخانه و اتاق خواب نباید استفاده شود. 
​​​​​​​
اولین اقدام هنگام گازگرفتگی كدام است؟
اولین كار باز كردن پنجره محیط كار، منزل و محیط صنعتی و خارج كردن افراد از محیط است و تا زمانی كه وسیله گازسوز به شكل صحیح تعمیر نشده، افراد به محیط منزل وارد نشوند.