تعمیرات پرهزینه  یک گنبد بی‌مصرف

کنگره آمریکا با 420رای موافق، یک میلیارد دلار از بودجه این کشور را به تقویت سامانه‌های گنبد آهنین در سرزمین‌های اشغالی اختصاص داد

تعمیرات پرهزینه یک گنبد بی‌مصرف

تصویب لایحه اعطای کمک یک میلیارد دلاری آمریکا به رژیم‌صهیونیستی با هدف تقویت سامانه گنبد آهنین در سرزمین‌های اشغالی، پیام صریحی را به افکار عمومی دنیا درخصوص شراکت رسمی واشنگتن در جنایات صهیونیست‌ها مخابره می‌کند. فراتر از آن تصویب این لایحه از نفوذ خاص آیپک، جی استریت و دیگر لابی‌های صهیونیستی در مجلس نمایندگان و مجلس سنا پرده برمی‌دارد. مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع لایحه اعطای کمک یک میلیارد دلاری به رژیم اشغالگر قدس را برای تقویت سامانه‌های گنبدآهنین تصویب کرد. اعطای کمک مالی آمریکا به رژیم‌صهیونیستی در لایحه‌ای جداگانه در مجلس این کشور تصویب شده است. کمک یک میلیارد دلاری آمریکا به رژیم‌صهیونیستی چهارشنبه ۲۲سپتامبر پس از اعتراض دموکرات‌ها در مجلس از لایحه بودجه موقت دولت فدرال ایالات‌متحده حذف شد. این مبلغ در قانون مربوط به تعطیلی قریب‌الوقوع دولت و بحران بدهی احتمالی اکتبر گنجانده شده بود اما اعتراض گروهی از نمایندگان دموکرات در مجلس تحت‌کنترل دموکرات‌ها باعث شد این بودجه از لایحه حذف شود.بلافاصله پس از آن، کمک مالی به گنبد آهنین در لایحه‌ای جداگانه موردبحث قرار گرفت و با ۴۲۰رای موافق در برابر ۹رای مخالف به تصویب رسید. قرار است این لایحه برای تصویب نهایی به مجلس سنای آمریکا فرستاده شود. نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در سخنرانی خود گفت تصویب این لایحه نشان‌دهنده اتفاق‌نظر در کنگره برای امنیت اسرائیل است. پلوسی مدعی شد که کمک به تل‌آویو حیاتی است زیرا امنیت اسرائیل برای امنیت آمریکا ضروری است.

گنبدی که دیگر آهنین نیست
مقامات رژیم‌صهیونیستی می‌گویند سامانه دفاعی گنبد آهنین صدها موشک شلیک‌شده توسط شبه نظامیان حماس از غزه را قبل از اینکه بتوانند به مناطق مسکونی اسرائیل اصابت کنند، منهدم کرده اما طی 11سال اخیر و در چند نبرد رژیم اشغالگر قدس و گروه‌های مقاومت، شاهد آسیب‌پذیری شدید گنبد آهنین بوده‌ایم. این مساله،در جریان نبرد اخیر حماس و تل‌آویو به نقطه اوج خود رسید؛ جایی که صدها موشک حماس به تل‌آویو، حیفا و دیگر نقاط اراضی اشغالی اصابت کرد و گنبد آهنین صهیونیست‌ها نیز قدرت مهار این موشک‌ها را پیدا نکرد. فراتر از آن در جریان شلیک موشک سوری شهاب5 به منطقه ممنوعه و حفاظت‌شده دیمونا(منطقه‌ای که پایگاه هسته‌ای دیمونا در آن قرار دارد) این سامانه نتوانست عمل کند. براساس گزارش شبکه دویچه وله، تل‌آویو از ۱۰سال به این سو از سیستم دفاع راکتی موسوم به گنبد آهنین استفاده می‌کند. آمریکا تاکنون در حمایت از این سیستم یک میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار به اسرائیل کمک کرده است. نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس از نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه برای تعهد آنان به امنیت اسرائیل و از مردم آمریکا برای دوستی ثابت ابراز قدردانی کرده است.
پنتاگون نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که لوید آستین، وزیردفاع آمریکا در تماس تلفنی با بنی گانتس، وزیرخارجه رژیم صهیونیستی در مورد تحولات منطقه رایزنی کرده است. به گفته پنتاگون، وزیر دفاع اسرائیل از همتای آمریکایی خود به‌دلیل حمایت مستمر دولت آمریکا و پنتاگون برای فرآیندهای تجهیز اسرائیل به وسایل لازم برای دفاع از خود و شهروندانش تشکر کرد.

مخالفان لایحه چه کسانی بودند؟
مخالفان لایحه حمایت مالی از اسرائیل از کمک‌های بدون محدودیت به اسرائیل انتقاد کردند. رشیده طلیب و ایلهان عمر نخستین زنان مسلمان کنگره آمریکا با ارسال توییتی ضمن ابراز مخالفت با لایحه بودجه کمک مالی به اسرائیل به نقض حقوق بشر علیه فلسطینی‌ها و گسترش شهرک‌های غیرقانونی اشاره کردند.
با این حال  تحلیلگران معتقدند حمایت نمایندگان حزب دموکرات که اکثریت را در این مجلس در اختیار دارند به نوعی پایان دادن به انتقادهای جمهوریخواهان در خصوص حمایت‌نکردن این حزب از رژیم صهیونیستی است. پس از آن که مجلس نمایندگان آمریکا مصوبه قبلی لغو کمک مالی این کشور به تجهیزات دفاع ضد موشکی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین را نادیده گرفت، الکساندریا اوکاسیو-کورتز، نماینده حزب دموکرات که مخالف اسرائیل است، رو به دوربین‌های تلویزیونی کرد و گریست.

پرداخت حق حساب لابی آیپک
در این معادله نمی‌توان نقش لابی صهیونیستی آیپک را نادیده انگاشت. صهیونیست‌ها در آمریکا، نه‌تنها یک گروه قدرتمند محسوب می‌شوند، بلکه با لابی‌های خاص خود، حضور بسیاری از سیاستمداران در مسند قدرت را تضمین یا حتی تعیین می‌کنند. رئیس‌جمهور اسبق آمریکا هری ترومن در اظهاراتی معروف درخصوص این لابی می‌گوید: «واقعیت این بود که نه‌تنها جنبش‌ها(لابی‌های صهیونیستی ) در اطراف سازمان ملل وجود داشت که شبیه آن در گذشته اصلا سابقه نداشت، بلکه کاخ سفید نیز مورد حمله دائمی بود. فکر نمی‌کنم چنین فشار و تبلیغاتی که متوجه کاخ سفید بود را در موضوع دیگری غیر از این تجربه کرده بودم. اصرار تعدادی از رهبران افراطی صهیونیست که تحت تأثیر انگیزه‌های سیاسی بودند و اقدام به تهدید سیاسی می‌کردند مرا دلخور و ناراحت کرد.»
این اظهارات نشان می‌دهد که از دهه‌ها قبل، لابی‌های صهیونیستی حتی قدرت تهدید مستقیم بالاترین فرد اجرایی در ایالات متحده را نیز داشته‌اند. بی‌دلیل نیست که در مبارزات سیاسی و انتخاباتی، سیاستمداران آمریکایی بر سر جلب حمایت لابی آیپک و دیگر لابی‌های صهیونیستی در آمریکا با یکدیگر رقابت می‌کنند. لابی‌های صهیونیستی در ایالات متحده به دو صورت رسمی و غیررسمی وجود دارد.لابی رسمی، سازمان‌ها و گروه‌های سازمان‌یافته یهودی و صهیونیستی هستند که در تصمیم‌گیری‌های مجلس قانونگذاری آمریکا و دستگاه حاکمه آمریکا، به طور مستقیم اعمال فشار می‌کنند. مهم‌ترین آنها، کمیته یهودیان طرفدار رژیم اشغالگر قدس در انتخابات و حضور صهیونیست‌ها در پست‌های حساس آمریکا شکل می‌گیرد.

لابی آیپک و انتخابات میاندوره‌ای 2022 کنگره
یکی از اصلی‌ترین دلایلی که دموکرات‌ها و جمهوریخواهان کنگره بر سر جلب رضایت رژیم اشغالگر قدس با یکدیگر به رقابتی آشکار پرداخته‌اند، به انتخابات میاندوره‌ای کنگره سال2022 باز می‌گردد. انتخاباتی که برای هر دو حزب سنتی آمریکا حکم بازی مرگ و زندگی را دارد! اگر جمهوریخواهان بتوانند در این انتخابات، اکثریت نسبی مجلس نمایندگان و سنا را به سود خود تغییر دهند، گام بزرگی در بازپس‌گیری کاخ سفید از دموکرات‌ها برخواهند داشت و در انتخابات سال 2024 شانس بیشتری برای پیروزی خواهند داشت. از سوی دیگر اگر دموکرات‌ها در این انتخابات پیروز شوند، می‌توانند نسبت به تکرار پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال2024 امیدوار باشند.
حضور پررنگ جریان وابسته به ترامپ در رقابت‌های انتخابات میاندوره‌ای کنگره ( سال2022) و ریاست جمهوری سال2024 ، بر حساسیت این آوردگاه انتخاباتی افزوده است. از این رو، انتخابات میاندوره‌ای کنگره سال2022، به یکی از مهم‌ترین آوردگاه‌های سیاسی در ایالات متحده تبدیل خواهد شد.در هر حال، ترامپ درصدد است تا موقعیت خود را به عنوان رهبر حزب جمهوریخواه تثبیت کند. ترامپ قصد دارد این موضوع را در انتخابات میاندوره‌ای کنگره عملیاتی کند. وی می‌خواهد بر انتخابات‌های ایالتی تاثیر بگذارد، از قانونگذاران امتیازهای ویژه بگیرد و خود را رهبر بلامنازع حزب متبوعش جلوه دهد.این بدترین خبر ممکن برای جمهوریخواهان سنتی محسوب می‌شود. کسانی که تصور می‌کردند ترامپ دیگر شانسی برای حضور در معادلات قدرت در آینده نخواهد داشت! در این میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان به‌وضوح آگاه هستند که باید به هر قیمت ممکن، حمایت لابی‌های صهیونیستی را در ایالات مختلف به دست آورند زیرا شبکه‌سازی‌هایی که از سوی لابی آیپک در ایالات مختلف آمریکا صورت گرفته است می‌تواند به پیروزی یا شکست یک نامزد در انتخابات منجر شود! در فاصله حدود یک سال باقیمانده تا انتخابات میاندوره‌ای ، باج‌دهی رسمی نمایندگان و سناتورهای کنگره آمریکا به لابی‌های صهیونیستی تشدید شده است.

کدام گنبد آهنین؟!
همان‌گونه که اشاره شد، سامانه گنبد آهنین صهیونیست‌ها در مهار موشک‌های مقاومت ناکام بوده و هزینه‌های هنگفت و گزافی که به اجبار از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی برای تقویت این سامانه اختصاص داده شده، جملگی پوچ و بی‌فایده بوده است. اخیرا روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت اذعان کرد که ارتش رژیم‌صهیونیستی تحقیقاتی را درخصوص ناکارآمدی سامانه موشکی گنبد آهنین آغاز می‌کند.
ماجرا از این قرار است که سامانه گنبد آهنین که رژیم صهیونیستی همواره از آن به عنوان یک گزینه نظامی مستحکم در برابر نیروهای مقاومت یاد می‌کند، تاکنون بارها ناکارآمدی خود را نشان داده است.این سامانه موشکی که با هزینه‌های هنگفتی خریداری شده ، در جریان نبرد اخیر با حماس در رهگیری موشک‌های مقاومت نادرست عمل کرد و در نتیجه، هزاران موشک حماس در تل‌آویو و دیگر نقاط سرزمین‌های اشغالی فرود آمد. حتی قبل از جنگ اخیر نیز ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین بر همگان مسجل بود.یکی از موارد آشکار ناکارآمدی گنبد آهنین به آذر سال گذشته  برمی‌گردد. جایی که این سامانه اساسا نتوانست کمترین اقدامی در رهگیری موشک شلیک‌شده به سمت یک منطقه در عسقلان صورت دهد. در آن زمان الوین بن دیوید تحلیلگر امور نظامی کانال ۱۳ رژیم‌صهیونیستی اذعان کرده بود: «سامانه دفاع هوایی نیروی هوایی در رهگیری دو موشک شلیک‌شده از غزه به سوی شهرک‌های اسرائیلی شکست خورد. موشک اول به سوی اشدود شلیک شد و آژیر خطر فعال نشد زیرا رادارها نشان دادند که این موشک در دریا فرود می‌آید و سپس دو موشک برای رهگیری آن شلیک شد که ناکارآمد بودند و به خطا رفتند.»وی از تحقیقاتی که نیروی هوایی این رژیم به منظور یافتن دلایل ناکارآمدی گنبد آهنین صهیونیست‌ها در رهگیری موشک‌های مقاومت فلسطین شروع کرده‌اند، خبر داد و گفت: «تاکنون این تحقیقات به جایی نرسیده است اما آنچه باید گفت این است که سامانه گنبد آهنین اصلا خوب عمل نکرد.»

واشنگتن، سرنوشت خود را به تل‌آویو گره زده است
ریچارد فالک، استاد حقوق بین الملل دانشگاه پرینستون در خصوص حمایت مالی گسترده کنگره آمریکا از تقویت سامانه گنبد آهنین می‌گوید: «پیوستگی واشنگتن و تل‌آویو سبب شده تا مقامات هر دو حزب سنتی آمریکا اعم از دموکرات یا جمهوریخواه ، منابع خود را در پیوند با تل‌آویو و لابی‌های اسرائیلی ببینند. بی‌دلیل نیست که آمریکا فارغ از این که چه دولتی در کاخ سفید بر سر کار باشد، مانع از محکومیت‌های اسرائیل در کمیته‌های فرعی و اصلی حقوق بشری و.... در سازمان ملل متحد می‌شود. اساسا برای دولت‌های آمریکا، مغایرت اقدامات و جنایات اسرائیل با حقوق بشر و حقوق اولیه انسان‌ها اهمیتی ندارد و تامین رضایت تل‌آویو، تنها هدف آنها محسوب می شود.»
گزارشگر سابق حقوق بشر سازمان ملل متحد در ادامه می‌گوید: «در حال حاضر نیز پیوند مقامات آمریکایی و لابی‌های اسرائیلی به اوج خود رسیده است. با این حال، حمایت‌های مستمر واشنگتن از تل‌آویو نتوانسته تاثیری در بهبود وضعیت داخلی اسرائیل ایفا کند. امروز همگان مشاهده می‌کنند که اسرائیل دچار اختلافات داخلی عدیده‌ای شده است.»

شاهد افول همزمان قدرت آمریکا و اسرائیل هستیم
 استفان لندمن تحلیلگر آمریکایی نیز در گفت‌وگو با جام‌جم به تاثیرپذیری گسترده مقامات دو حزب دموکرات و جمهوریخواه از لابی‌های صهیونیستی در ایالات متحده اشاره می‌کند و می‌گوید: جهت سنجش میزان وابستگی آمریکا به لابی‌های صهیونیستی، باید بدانیم که اساسا تاسیس اسرائیل توسط آمریکا با هدف گسترش سلطه و قدرت واشنگتن در منطقه غرب آسیا و حتی دیگر نقاط دنیا صورت گرفته است. بنابراین بخشی از این وابستگی، ریشه در نگاه کلان آمریکا در قبال اسرائیل و جایگاه آن در سیاست‌های مداخله‌گرایانه واشنگتن دارد. سلطه بر منابع انرژی غنی منطقه غرب آسیا یکی دیگر از این اهداف محسوب می‌شود.
لندمن می‌افزاید: در چنین شرایطی لابی‌های صهیونیستی در آمریکا قدرت زیادی پیدا کرده‌اند تا با استفاده از ثروت و قدرت خود، مهره‌های خود در دو حزب دموکرات و جمهوریخواه را در کنگره مورد استفاده قرار دهند. همگان می‌دانند که رژیم اسرائیل یک رژیم سرکش و طغیانگر است. در هر حال، پیوند آمریکا و اسرائیل سبب‌شده  به صورت همزمان، قدرت هر دو بازیگر در حال تضعیف باشد. در آینده و در روندی مستمر، شاهد استمرار افول قدرت آمریکا و اسرائیل در نظام بین‌الملل خواهیم بود.