اربعین مردم

اربعین مردم

مهدی مسکنی دبیر قرارگاه جهادی امام رضا(ع)


از ابتدای سال ۹۰ راهپیمایی اربعین بعد از گذشت سال‌ها از این سنت حسینی، توجه جهانیان را به خود جلب کرد؛ پدیده‌ای که با پیوستن شیعیان کشورهای همسایه و کشورهای غربی و اروپایی به رویدادی بین‌المللی تبدیل شد، پدیده‌ای که پایه و اساس آن
مردم بودند.
یکی از برکات مراسم اربعین حسینی این است. ایرانی که هشت سال در مقابل دیکتاتور عراق و صدام به دفاع از خود پرداخته و تعداد زیادی از فرزندان خود را از دست داده و چند دهه عزاداری برای امام حسین(ع) و راهپیمایی اربعین حسینی در کشور عراق ممنوع بود. حالا در زمان شرکت در مراسم اربعین حسینی از لحظه ورود به خاک عراق با میزبانی سخاوتمندانه عراقی‌ها مواجه می‌شوند و این باعث شد مردم ایران در مقابل استقبال و پذیرایی بی‌نظیر مردم حضوری خودجوش داشته باشند و جریان‌های سیاسی در دو کشور در راستای این رویداد عظیم جهانی اربعین قرار گیرد.
حال سوال این است آیا دیپلماسی سیاسی دو کشور این رویداد و همبستگی بین‌المللی شیعی را رقم زده یا دیپلماسی عمومی و مردمی؟
حضور ویژه مردم ایران و دیگر کشورها در پیاده‌روی اربعین باعث افزایش توان و ظرفیت‌ حوزه‌های سیاسی و فرهنگی شده که به موجب آن در مراسم پیاده‌روی اربعین هر ساله شاهد حضور خیل عظیم و میلیونی و چشمگیر مردم و عاشقان حسینی از هر رنگ، نژاد و مذهب از بیش از 60 کشور جهان هستیم...حب الحسین یجمعنا...
با ارادتی که مردم به سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) دارند با پای پیاده و چشمانی اشکبار سختی مسیر را طی می‌کنند و با کاروان بازماندگان واقعه عاشورا به فرماندهی حضرت زینب(س) تا کربلا همراهی می‌کنند و مردم عراق همه بضاعت‌شان را برای اربعین به میدان می‌آورند.
پیاده‌روی اربعین رویدادی است که توسط مردم و بدون دخالت دولت‌ها احیا شد و باید مردمی بماند بهتر است پس از گذشت چند سال از اربعین کارهای مردمی در اختیار مردم باشد و دولت‌ها فقط زیرساخت‌ها و امکانات را برای حضور مردم در اربعین حسینی فراهم کنند.