دلبری‌های ایران در سئول

گزارشی از دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران در حال برگزاری است

دلبری‌های ایران در سئول

 همین امروز، همین حالا، اگر اراده كنید ایران زیبا را یكجا و در یك قاب ببینید، شدنی است. مثل معجزه می‌ماند؛ معجزه‌ای كه رخ داده و سرزمین پهناور ایران را با همه جذابیت‌ها، آثار تاریخی و طبیعی، خوراكی و سوغات و صنایع دستی اش، با آیین و فرهنگ و پوشش‌های بومی و قومیتی‌اش و با موسیقی‌های گوشنواز محلی و منطقه‌ای‌اش، در یك فضا گردآورده؛ در محل نمایشگاه‌های دائمی و بین‌المللی تهران. یك ایران كوچك كه می‌توان در آن چرخی زد و بعد چشم‌ها را بست و تصور گشت و گذار در گوشه گوشه ایران زمین؛ دشت‌ها،‌ كوه‌ها، جنگل‌ها، سواحل و كویرهایش را تجسم كرد. همه اینها را می‌توان از همان بدو ورود به نمایشگاه تصور كرد و لذتش را چشید؛ از همان زمان كه هنوز پا را از در ورودی و بزرگ جنوبی نمایشگاه به درون محوطه و فضای باز نمایشگاه نگذاشته‌اید؛ گروه‌های موسیقی محلی با آن لباس‌های سپید و سیاه و گاه رنگارنگ با ساز و دهل و دف و تنبك، با شعرها و ترانه‌های محلی و نواها و آواهای خوش و گوشنواز به استقبالتان می‌آیند و ورودتان را خوشآمد می‌گویند. دسته‌های موسیقی كه تنوعی از هر سه خراسان رضوی و جنوبی و شمالی و سیستان و بلوچستان در شرق تا موسیقی گیلكی و مازنی در شمال و دسته‌های پرشور آهنگ‌های جنوبی هرمزگان و بوشهر و خوزستانی و غرب كشور را شامل می‌شود، به تنهایی كافی است تا دوازدهمین نمایشگاه گردشگری را برایتان دلچسب و طرب انگیز كند. صحنه غرق شدن در آواز و موسیقی شاد سنتی استان‌ها را بگذارید در كنار سیاه چادرهای عشایری كه در محوطه برپا شده و با آن فضای دنج و آرامش‌بخش درون چادر و اجاق‌های طبخ آش و خوراك و نان‌های محلی و لباس‌های رنگارنگ و پرچین عشایری، شما را با خود به حال و هوای دشت‌های سرسبز كشورمان می‌برد.
اما به این اكتفا نكنید كه موسیقی تنها بخش كوچكی از داشته‌های فرهنگی این سرزمین است. به درون سالن‌ها بروید؛ جذاب‌ترینش سالن استان‌هاست كه در آنها ده‌ها غرفه از هر 31 استان كشور در فضاهای كوچك و بزرگ، هرآنچه داشته و نداشته را در معرض دید گذاشته اند؛ هر آنچه بتواند شما را سرذوق آورده و رضایت سلیقه سخت‌پسندتان را جلب كند تا مقصد بعدی سفرهایتان باشد. هر آنچه؛ یعنی صنایع دستی؛ سوغاتی‌های خوردنی و پوشیدنی و تزئینی، یعنی تصاویر و فضاهای بازسازی شده از چشم نوازترین آثار تاریخی و طبیعی؛ و خلاصه تمام آنچه دیدنشان در كنار دوستان و اعضای خانواده به تنهایی لذتبخش است و با دلبری‌هایش دلتان را می‌برد، حتی اگر بازدیدهایتان به سفری هم ختم نشود.
​​​​​​​
ایران‌شناسی با نمایشگاه‌گردی

در جامعیت و گستردگی و تنوع نمایشگاه گردشگری امسال كه تا غروبِ فردا فرصت بازدیدش را دارید، همین بس كه ولی تیموری، معاون گردشگری از برگزاری حدود صد رویداد در حاشیه این نمایشگاه از سوی استان‌ها در راستای تخصصی شدن نمایشگاه خبر داده و به حضور 
660 شركت داخلی و 57 شركت خارجی از 12 كشور در این نمایشگاه اشاره كرده است.
ایران سرزمین جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، معنوی، مذهبی، طبیعی، آیین‌ها و نواهاست و جزو ده كشور برتر دنیا به لحاظ جاذبه‌های گردشگری؛ با این حال نه تنها هنوز جایگاه حقیقی خود را در میان كشورهای پربازدید و پرگردشگر جهان به دست نیاورده، بلكه هر سال بخش زیادی از مسافران و گردشگران داخلی خود را هم از دست داده، همان مسافرانی كه بازدید از جاذبه‌های رنگارنگ كشورهای بیگانه را جایگزین جاذبه‌های بی‌نظیر و بی‌بدیل سرزمین باستانی ایران كرده‌اند؛ اتفاق تلخی كه البته ریشه‌اش را باید در نواقصی چون غفلت از معرفی جامع و كارآمد جاذبه‌های كشورمان دانست. حالا قرار است نمایشگاه گردشگری كه هر ساله در بهمن در پایتخت برگزار می‌شود، همین نواقص و كاستی‌ها و نقاط ضعف را برطرف كرده و بگوید ایران زیبا و باستانی چیزی از جاذبه و رنگ و فرهنگ و آیین كم ندارد؛ هرآنچه شاید برای دیدنش بخواهید خود را به رنج و زحمت سفر به بلاد خارجه و دوردست بیندازید. همه همین‌جا گردآمده‌اند، در همین سرزمین مادری.

نمایشگاه امسال چه دارد؟
نمایشگاه گردشگری امسال تلاش كرده سالن‌هایی را به‌طور اختصاصی به برخی حوزه‌ها بسپارد؛ سالن شركت‌های داخلی و خارجی تخصصی گردشگری (شامل غرفه‌های عرضه‌كننده تورهای داخلی، هتل‌ها، اقامتگاه‌های بومی و غیربومی و تجهیزات مراكز اقامتی -تفریحی)، سالن غرفه استان‌ها كه فضایی اختصاصی برای موسیقی آیینی دارد. این فضا جدا از فضایی است كه برخی استان‌ها برای اجرای موسیقی‌شان دارند و جدا از محوطه حیاط است كه در آن شاهد اجرای همزمان چندین گروه موسیقی می‌شوید. جالب این‌كه استان اردبیل به تنهایی یك سالن را برای خود اجاره كرده تا هرآنچه داشته و نداشته را در نمایشگاه امسال به معرض دید علاقه‌مندان بگذارد. نكته دیگری كه نمایشگاه امسال را از نمایشگاه‌های سال گذشته متفاوت و جذاب‌تر می‌كند، جایگزینی غرفه‌های متعددی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سراسر كشور به جای غرفه‌های رزرو هتل است.
شعار امسال نمایشگاه گردشگری، «گردشگری و تحول دیجیتال» است و ولی تیموری، معاون گردشگری با اشاره به این شعار به ما می‌گوید: در این نمایشگاه تدابیری لحاظ شده تا مردم و بازدیدكنندگان بدون مراجعه به چند سالن نمایشگاه و فقط با مراجعه به غرفه‌ها بتوانند به‌طور مستقل و در قالب بسته‌های سفر - بلیت، اقامت و موارد مرتبط - سفرهایشان را تهیه كنند. مجال دادن به بخش‌های دیجیتال در نمایشگاه امسال باعث شده برخی شركت‌ها با تهیه یك مانیتور بزرگ و تهیه تصاویر 360 درجه‌ای از جاذبه‌های كشورمان، این امكان را به بازدیدكنندگان بدهند كه با فشردن یك دكمه، از یك اثر تاریخی در هر نقطه كشور بازدیدی مجازی داشته باشند.