برکت یک گلخانه

برکت یک گلخانه

 همه باید لباس‌های سفید یکبار مصرف بپوشند و سر تا پا عاری از میکروب شوند تا صیفی‌جات نازپرورده زیر سقف بلند گلخانه پنج هکتاری لرز به تنشان نیفتد و سالم بمانند. دفعه  قبل که بازدیدها از گلخانه هیدروپونیک زرندیه زیاد شد بوته‌ها یکدفعه از باروری افتادند، همین شد که دیروز هیات بیش از صد نفره‌ای که برای آیین افتتاح فاز دوم این گلخانه از روی ریگ‌های پاشیده روی راه گذشتند و پا به فضای پنج هکتاری گذاشتند همه لباس یکبار مصرف پوشیدند جایی که زنبورهای عسل عهده‌دار گرده‌افشانی هستند. گوجه‌ فرنگی‌های گوشتی تک و خوشه‌ای، فلفل‌های دلمه‌ای و شمشیری و شاخ بزی در کنار گوجه‌های چری خوشه‌ای و طلایی آنچنان در این گلخانه با طراوتند که به قول سهراب باید نرم و آهسته آمد تا چینی نازک تنهایی‌شان ترک نخورد. این گلخانه را ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ساخته، فاز اول آن بهمن سال گذشته افتتاح شد و فاز دومش دیروز. کلنگ فاز سوم گلخانه نیز که 15‌هکتاری خواهد بود روز پیش به زمین خورد تا روی هم بشوند گلخانه‌ای 50 هکتاری در دل دشت‌های خشک زرندیه استان مرکزی که منصوری، نماینده مردم این منطقه در مجلس می‌گفت باید 180متر زمین را حفر کرد و به آب رسید. صیفی‌جات خوشگل و براق و هم‌قد و قواره این گلخانه در بسته‌بندی‌های زیبا و رنگی سهم مردمان کشور روسیه است و حاشیه‌نشین‌های جنوبی خلیج فارس و سهم مردم زرندیه از ‌آن اشتغال پایدار و گشتن بی‌دغدغه چرخ زندگی. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای فاز دوم این گلخانه مدرن که فناوری‌اش متعلق به اسپانیایی‌هاست 60میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده تا هم دست ایران برای صادرات محصولات کشاورزی پر باشد و هم مردم منطقه شغل بادوام داشته باشند مثل فاز دوم گلخانه که 230 نفر را مشغول به کار کرده.
آقازاده، استاندار مرکزی دیروز گفت استان متبوعش سالانه یک میلیارد دلار صادرات دارد که کمتر از یک‌دهم آن سهم محصولات کشاورزی است و این اصلا خوب نیست. و منصوری گفت چون محصول کشاورزی قابل رقابت در بازارهای جهانی کم داریم زمانی که رابطه ترکیه و روسیه مخدوش شد نتوانستیم سهمی از بازار همسایه خزری داشته باشیم.
افسوس‌های محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی حضرت امام(ره) اما از همه بزرگ‌تر بود زمانی که گفت هلند که خاک کشورش به اندازه سه استان شمالی ایران است و بارندگی‌اش کمتر از گیلان و مازندران سالانه صدمیلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی دارد که 5/7میلیاردش سهم صادرات سبزیجات است، در حالی که مجموع محصولات صادراتی ایران 5/5میلیارد دلار است.
مخبر به همین دلیل گفت که باید توسعه گلخانه‌های مدرن در دستور کار قرار گیرد و در کشور کم‌آبی مثل ما محصولات کشاورزی با یک‌دهم آب مورد نیاز در کشت و کار سنتی تولید شود؛ دقیقا همان‌کاری که در گلخانه نمونه زرندیه انجام می‌شود.