سیف‌ا... ، بهروز آیدین و دیگران

جدیدترین نسخه «فرزند صبح» با تدوین پسر افخمی آماده نمایش است

سیف‌ا... ، بهروز آیدین و دیگران

سرانجام جشنواره فیلم فجر با تمام حواشی و حرف و حدیث‌هایش، فیلم‌های خوب و بدش، سرمایه‌گذاران ثروتمندش، سیمرغ خواستن‌ها و نخواستن‌هایش، اشك‌ها و لبخندهایش تمام شد و رفت تا بهمن ماه سال آینده. در این میان اما، نام فیلم «فرزند صبح» به كارگردانی بهروز افخمی همچنان خالی بود و این فیلم پس از سال‌ها بایگانی شدن و كش و قوس‌های فراوان باز هم نتوانست رنگ مجدد اكران در جشنواره فیلم فجر را به خود بگیرد. اتفاقی كه پیش‌بینی می‌شد امسال بعد از مدت‌ها كه از اكران نخست فیلم سینمایی «فرزند صبح» در جشنواره فجر بیست و نهم می‌گذرد با تدوین مجدد و موسیقی و صداگذاری مستقیم، زیر نظر خود افخمی ختم به خیر شود تا این فیلم بالاخره به قول افخمی فیلم خودش شود و به نظر مخاطبان برسد. فیلمی كه بدون شك اثر متفاوتی در كارنامه افخمی محسوب می‌شود.

ماجرای «فرزند صبح» سر درازی دارد كه به سال‌ها پیش برمی گردد. اوایل سال 83 بود كه خبر ساخت فیلمی درباره امام خمینی(ره) واكنش‌های گسترده‌ای بین مردم و مجامع سینمایی داشت و از همان ابتدا هم حواشی مختلفی را ایجاد كرد، به طوریكه این پروژه تا به امروز یكی از پرحاشیه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود. ماجرا از این قرار بود كه موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) تصمیم گرفت فیلمی را براساس زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی بسازد. البته در ابتدا قرار بود كه این فیلم روایتگر دوران رهبری امام باشد، اما بهروز افخمی كه به‌عنوان كارگردان انتخاب شد، مسیر داستان هم تغییر كرد و افخمی رفت سراغ دوران كودكی امام و فرازهایی از زندگی ایشان در دهه ۴۰ .
نگارش فیلمنامه بی‌سرو صدا آغاز شد و همه چیز در آرامش پیش رفت تا زمان انتخاب بازیگران. اول قرار بود جمشید هاشم‌پور برای ایفای نقش امام در سال ۱۳۴۲ انتخاب شود و اتفاقا گریم هم خوب روی صورتش نشسته بود، اما او خیلی زود از این پروژه كنار رفت تا عبدالرضا اكبری نقش امام را بازی كند.
پس از آن محمدرضا شریفی‌نیا به‌عنوان بازیگر نقش حاج احمدآقا و هدیه تهرانی به‌عنوان بازیگر نقش دایه امام(ره) انتخاب شدند كه این انتخاب‌ها خیلی زود با واكنش‌های مختلفی مواجه شدند.
فیلمبرداری كه تمام شد، سیف‌ا... داد خودش دست به كار شد و تدوین را آغاز كرد و تقریبا زمانی كه همه خودشان را برای شنیدن خبر پایان پروژه آماده می‌كردند، داد جان به جان‌آفرین تسلیم كرد و پس از آن بود كه آرام آرام اختلاف بین تهیه‌كننده فیلم (محمدرضا شرف‌الدین) و كارگردان آغاز شد. این حواشی ادامه داشت تا این‌كه پس از كش و قوس‌های فراوان فیلم به جشنواره بیست و نهم فجر رسید و برای اصحاب رسانه و منتقدین به نمایش درآمد كه البته پر بود از انتقاد و حاشیه! و افخمی مصرانه مانند زمان نمایش «فرزند صبح» در جشن خانه سینما، تاكید داشت كه فیلم فعلی را او كارگردانی نكرده است، چرا كه حاصل تدوین‌های فیلم به كلی با آنچه او در ابتدا مدنظر داشته متفاوت بوده است.
به هر حال اختلاف‌هایی كه بر سر تدوین و دیگر بخش‌های فنی این فیلم همچون دوبله و موسیقی و صداگذاری وجود داشت، باعث شده فیلم بعد از گذشت چند سال وضعیت معلقی پیدا كند و دود آتش اختلافات درونی به چشم همه طرفین ماجرا برود. سال‌ها گذشت تا چندی پیش در خبرها آمد كه بعد از مدت‌ها كه از اكران فیلم سینمایی «فرزند صبح» در جشنواره فیلم فجر می‌گذرد، قرار است با انجام یكسری ملاحظات فنی توسط خود كارگردان این فیلم دوباره به اكران برسد. چنانچه حتی در گفت‌وگویی كه جام‌جم آبان ماه گذشته با حجت‌الاسلام علی كمساری معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) درباره آخرین وضعیت این فیلم داشت، ایشان بر این نكته تاكید داشتند كه; «كارگردان محترم به دلیل اعتراضاتی كه بر (صداگذاری، نوع تدوین و،،،) فیلم داشتند در اكران جشنواره‌ای آن در سال 89 اعلام كردند كه این نسخه مورد تایید من نیست و این پروژه پس از آن توسط كارگردان و تهیه‌كننده به‌طور كل رها شد. البته این فیلم وقتی سال 89 در جشنواره فجر به نمایش درآمد كار ناموفقی نبود، اما چون انتظار و حساسیت از چنین موضوعی بالاست مورد انتقاد برخی‌ها قرار گرفت. امیدوارم باتوجه به سابقه و موفقیت‌های خوب آقای افخمی تدوین نهایی آن مورد قبول مردم و منتقدان قرار بگیرد و این دوره طولانی انتظار بالاخره به بهترین شكل به اتمام برساند.»