مرمتی که 8 میلیارد تومان آب می‌خورد

مرمتی که 8 میلیارد تومان آب می‌خورد

در سال 1275 هجری قمری، خانه امینی‌ها كه در آن زمان به تالار امینی‌ها معروف بود در شهر قزوین بنا شد؛ خانه‌ای اعیانی با 3000 مترمربع زیربنا كه بعدها به حسینیه امینی‌ها تبدیل شد. جلال امینی، متولی این حسینیه و از نوادگان حاج‌وكیل امینی، برادر حاج محمدرضا امینی، بانی ساخت این بنا تاریخچه حسینیه را این‌گونه توصیف می‌كند: حاج وكیل و حاج محمدرضا امینی، دو برادر تاجر اهل تبریز پس از نقل مكان به قزوین و ساكن شدن در این شهر، عمارت امینی‌ها را به عنوان محلی برای اقامت بنا می‌كنند. آن‌گونه كه متولی حسینیه امینی‌ها می‌گوید، ناصرالدین‌شاه در سفرش به قزوین و بازدید از این خانه، مفتون معماری این بنا شده و از محمدرضا امینی می‌خواهد این خانه را به او داده و در عوض هر چه خواست از شاه طلب كند. محمدرضا اما نمی‌پذیرد و برای این‌كه مغضوب ناصرالدین‌شاه نشود، خانه را به عنوان یك حسینیه وقف می‌كند.
به این ترتیب، 2000 متر از خانه به حسینیه تبدیل می‌شود و تا همین امروز كه 175 سال از آن زمان می‌گذرد، حسینیه در روزهای محرم و رمضان، میزبان عزاداران حسینی و نیز روزه‌داران است. جلال امینی كه از نسل پنجم این خانواده است، با اشاره به موارد ذكر شده در وقف‌نامه خانه امینی‌ها می‌افزاید: این بنا با نیت برگزاری مراسم عزاداری به حسینیه تبدیل و وقف شده است. به همین دلیل، در 12 روز از ماه محرم، حسینیه امینی‌ها میزبان مراسم روضه‌خوانی است و در ماه رمضان نیز با برگزاری مراسم احیا در سه شب و نیز اطعام فقرا در پنج شب، از مهمانان سفره الهی پذیرایی می‌كند. در باقی ایام سال هم همان‌طور كه متولی حسینیه اظهار می‌كند، این عمارت آماده پذیرش بازدیدكنندگان علاقه‌مند به دیدن بناهای تاریخی است.
اما با وجود ارزشمندی‌های تاریخی و معماری حسینیه امینی‌ها، این بنا تاكنون در فهرست آثار ثبت شده در یونسكو و نیز آثار ملی قرار نگرفته است. جلال امینی در این خصوص می‌گوید: بنا در فهرست آثار وقفی سازمان اوقاف قرار دارد و همچنین تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است؛ با این همه به دلیل نداشتن سند رسمی، نتوانسته در فهرست آثار ثبت شده ملی و نیز فهرست ثبت جهانی یونسكو قرار بگیرد. به گفته متولی حسینیه،‌ مراحل پایانی اخذ سند در حال طی شدن است و پس از آن اقدامات اولیه از سوی سازمان میراث فرهنگی برای ثبت ملی و جهانی اثر آغاز خواهد شد.
در ادامه، جلال امینی در پاسخ به محل تامین بودجه مورد نیاز برای برگزاری مراسم عزاداری در حسینیه و نیز هزینه‌های مربوط به مرمت و نگهداری از بنا می‌گوید: حتی یك ریال بودجه دولتی هم به حسینیه تعلق نمی‌گیرد و تمامی هزینه‌ها از سوی خانواده تامین می‌شود. امینی انجام مرمت در بنا را الزامی دانسته و هزینه‌های برآوردی این پروژه را كه توسط كارشناسان تخمین زده شده، هشت میلیارد تومان عنوان می‌كند؛ مبلغی كه او امیدوار است، پس از ثبت جهانی اثر در یونسكو، از سوی این نهاد بین‌المللی تامین شود تا رفت و آمد بازدیدكنندگان باعث فرسایش بنا نشود. این عضو خانواده امینی البته تاكید می‌كند مراسم عزاداری به دلیل این‌كه در یك قسمت مشخص از بنا و با كمترین میزان تردد برگزار می‌شود، كمترین آسیب را به بنا وارد می‌كند.