ترامپ  چگونه خودزنی کرد؟

4 دلیل قاطع که اثبات می‌کند تصمیم کاخ سفید علیه سپاه به ضرر آمریکا تمام ‌شد

ترامپ چگونه خودزنی کرد؟

پس از چند روز فضاسازی از سوی آمریكایی‌ها درباره قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه این كشور، دونالد ترامپ روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای رسما اعلام كرد، این اقدام را عملی كرده است. این اولین بار است كه نهاد رسمی یك كشور به عنوان گروه تروریستی قلمداد می‌شود و آمریكا اعلام كرده با این اقدام خلاف قوانین بین‌المللی، قصد دارد عزم و جدیت خود را در مقابله با ایران نشان دهد. با این‌حال اقدام آمریكا همچون سایر تصمیماتی كه در این كشور در سال‌های اخیر در عرصه بین‌المللی گرفته شده است با انتقاد بین‌المللی روبه‌رو شده و به جز یكی دو كشور مرتجع منطقه و رژیم صهیونیستی، سایر كشورها از این اقدام انتقاد كرده‌اند. اما انزوای آمریكا در این زمینه‌ تنها تبعاتی نیست كه اقدام اخیر ترامپ برای آمریكا داشته است، چرا كه خیلی از تحلیلگران معتقدند قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، بیش از آن‌كه به ضرر سپاه باشد به زیان ایالات متحده آمریكا و نیروهای نظامی و امنیتی این كشور در منطقه است. جام‌جم در گزارشی به بررسی تبعات اقدام اخیر كاخ سفید برای آمریكا و همچنین تاثیرات آن بر جمهوری اسلامی ایران و سپاه پرداخته است.

همه با یك نام و نشان

سپهر سیاسی ایران، رنگ‌های مختلفی دارد. هر كدام از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی سال‌ها در فضای رقابتی موجود در عرصه‌های مختلف حضور داشتند و بر سر اثبات حقانیت گفتمانی خود كوشیده‌اند و حتی در برخی مواقع نیز به مجادله با یگدیگر پرداخته‌اند اما زمانی كه موضوعی مرتبط با مساله امنیت ملی و منافع جمعی در میان باشد همه یكصدا و یكپارچه مانند ید واحده در برابر چالش‌های موجود ایستادگی می‌كنند. نكته قابل تامل این‌كه با وجود برخی اختلاف نظرهای داخلی كه در بعضی مقاطع، پررنگ‌تر هم می‌شود وقتی پای دخالت و توطئه خارجی در میان باشد این اختلاف‌نظرها رنگ می‌بازد و همه به اظهار نظر قاطع در مخالفت با اقدام جنگ‌طلبان آمریكایی می‌پردازند.
در همین رابطه پس از اقدام آمریكا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس كه عكس خود با لباس سپاه را برای صفحه توییترش قرار داده است در مطلبی در فضای مجازی نوشت: «دولت ایالات متحده بانی و پشتیبان اصلی گروه‌های تروریستی در منطقه ما است. اقدام ابلهانه آمریكا واكنشی منفعلانه به شكست گروه‌های تروریستی دست‌پرورده خود در برابر اقتدار سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی است. مجلس شورای اسلامی یكپارچه پشتیبان سپاه خواهد بود.»
عبدا... رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات هم در واكنش به اقدام خصمانه آمریكا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، پستی را با این محتوا در حساب كاربری توییتر به اشتراك گذاشت: «علی‌رغم همه اختلاف نظرها در مسائل داخلی، در مقابل دشمن بی‌منطق خارجی، متحد و یكپارچه از نیروهای مسلح خود پشتیبانی می‌كنیم».
سید عطاءا... مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوران اصلاحات با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود نوشت: «ترامپ و همكارانش، نتانیاهو و ارتجاع منطقه شاهد حمایت همه‌جانبه ملت ایران از سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامى خواهند بود.»
همچنین محمدرضا عارف رئیس فراكسیون امید و یكی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب با انتشار توییتی در صفحه شخصی‌اش نوشت: «خوش‌رقصی ترامپ برای رژیم صهیونیستی و بازی خطرناكی كه در برابر جمهوری اسلامی ایران آغاز كرده است نشان از اوج كینه و عداوت دولتمردان كاخ سفید از ملت ایران دارد. به مانند گذشته در برابر دسیسه‌های دولت متخاصم آمریكا از نیروهای مسلح كشورمان حمایت می‌كنیم. صدای شكسته شدن استخوان‌های استعمار و امپریالیسم شنیده می‌شود. این اقدام ناقض قوانین حقوق بین‌الملل است. منادیان صلح در جهان باید نسبت به این اقدام گستاخانه ترامپ اعتراض خود را نشان دهند.»
سید محمدعلی ابطحی، فعال اصلاح‌طلب هم در اینستاگرام خود نوشت: ایران به وحدت نیاز داشت. همچنان كه در جنگ تحمیلی همه مردم، ایران شدند، این بار همه مردم سپاه‌پاسداران می‌شوند. حتی ایرانیان دلخور از سیاست‌های حكومت و سپاه. این اختلاف‌نظرها داخلی است.
این همگرایی و حمایت قاطع از سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی یكی از تاثیرات اقدام آمریكا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی است.

تاثیر ناچیز اقدام آمریكا
 مجید شاكری/ اقتصاددان
واقعیت این است كه آمریكا نمی‌تواند منطقی بالاتر از منطق تخریبی كاتسا ارائه كند، چرا كه تمام تحریم‌های فعلی در كاتسا نیز قابل انجام بود. قانون كاتسا قانون مقابله با دشمنان آمریكا از طریق تحریم است، این قانون راهبرد منطقه‌ای مقابله با تهدیدهای متعارف و غیرمتوازن ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا، اعمال تحریم‌های بیشتر در پاسخ به برنامه موشك‌های بالستیك ایران، اعمال تحریم‌های مرتبط با تروریسم در رابطه با سپاه پاسداران و... بود كه سال 2017 از سوی آمریكا تصویب شده بود، بنابراین به‌واسطه قانون تحریمی كاتسا آمریكا با سپاه به‌عنوان گروه تروریستی برخورد كرده و از نظر اقتصادی تحریم‌های یك گروه تروریستی را بر این نهاد اعمال كرده است. به این ترتیب هر آنچه باید، رخ داده و اتفاق دیگری نخواهد افتاد. در عین حال در این ارتباط ضعف اطلاع رسانی داریم و این موجب ناراحتی است، چرا كه آنها یك تحریم را دوبار ارائه داده و هر بار وحشت و نگرانی را به بازار وارد کرده‌اند. نمی‌توانیم به هیچ وجه افزایش قیمت‌های اخیر را به اقدام آمریكا در قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی ارتباط دهیم. از سوی دیگر همزمان با این اقدام، آنها درصدد وارد آوردن فشار بسیار شدید روی نرخ برابری درهم و ریال هستند و می‌خواهند به هر قیمتی از این فرصت استفاده كنند چرا كه برآوردشان این است كه سهم دبی به دلایل متعددی در نقشه ارزی ایران در حال كاهش بوده و ممكن است این كاهش به جایی برسد كه درهم امارات آن‌چنان نقشی در مسائل ارزی ایران نداشته باشد، در این صورت دیگر آنها ابزار لازم را در اختیار نخواهند داشت، پس تلاش می‌كنند در حال حاضر حداكثر استفاده را از این ابزار داشته باشند.

تبعات  تصمیم ترامپ برای نظامیان آمریكا
قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، حاشیه امن نیروهای نظامی و امنیتی آمریكا را در منطقه به خطر می‌اندازد و این هشداری است كه در گذشته نه‌تنها از سوی مقامات ایران كه از سوی تحلیلگران و مقامات آمریكایی نیز مطرح شده است. زمزمه‌های تروریست خواندن سپاه از سوی آمریكا از دوران ریاست جمهوری اوباما شنیده می‌شد، اما به گفته رئیس هیات ایالات متحده در مذاكرات هسته‌ای ایران، آمریكایی‌ها خیلی زود دریافتند كه این مساله خطراتی برای آنها در پی خواهد داشت.
وندی شرمن می‌گوید: این‌كه یك ارتش خارجی را به عنوان یك سازمان تروریستی خارجی اعلام كنیم، نیروهای ما را به‌ویژه در عراق كه در همسایگی ایران است در معرض خطر قرار می‌دهد. پیش از شرمن نیز ریچارد نفیو، مقام سابق وزارت خارجه آمریكا كه از او به عنوان یكی از معماران تحریم‌های ضدایرانی یاد می‌شود در چند توییت اقدام واشنگتن را برای قرار دادن سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های به‌ا‌صطلاح تروریستی  كم‌اهمیت جلوه داده و آن را از سر ناتوانی واشنگتن توصیف كرد.
علاوه‌بر مقامات سیاسی، برخی سازمان‌های امنیتی آمریكا نیز از مدت‌ها قبل نسبت به تصمیم ترامپ برای تروریست خواندن سپاه و عواقب آن هشدار دادند. در همین رابطه شبكه خبری سی.ان.ان در گزارشی نوشت مقامات امنیتی آمریكا نگران تأثیر «تروریستی» خواندن سپاه در شرایط جنگ با تروریست‌ها در عراق نیز هستند، زیرا در حالی كه مقامات عراقی از پشتیبانی نیروهای آمریكایی استفاده می‎‏كنند، در عین حال در طول نبرد با داعش در این كشور از نقش مستشاری مؤثر سپاه پاسداران نیز بهره برده‌اند. همچنین این مقامات امنیتی بر این باورند كه ممكن است نیروهای نظامی و كاركنان سفارت آمریكا در عراق نیز در معرض خطر
قرار بگیرند.
 همچنین سی.جی.تی.ان تلویزیون انگلیسی زبان چین از قول منتقدان اقدام رئیس‌جمهور آمریكا در اعلام سپاه پاسداران به عنوان یك سازمان تروریستی خارجی، هشدار داد این حركت می‌تواند مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریكا را به اقدام مشابه توسط دولت‌های غیرمتحد واشنگتن، مواجه كند.
تارنمای نشریه تایمز انگلیس هم نوشت: تروریستی نامیدن سپاه پاسداران از سوی دونالد ترامپ، دیپلماسی در خاورمیانه را پیچیده می‌كند و از این ‌پس سربازان آمریكایی و دیپلمات‌ها از تماس با مقام‌های عراقی و لبنانی كه با مقام‌های سپاه تعامل می‌كنند، منع خواهند شد. این برای اولین بار است كه ایالات‌متحده آمریكا یك‌نهاد حكومتی در جهان را تروریست نامیده است. با این‌حال كارشناسان هشدار داده‌اند این تصمیم می‌تواند با واكنش منفی علیه سربازان آمریكا در خاورمیانه روبه‌رو شود.

عیان تر شدن انزوای آمریكا
عدم همراهی كشورها با تصمیم آمریكا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی و انتقاد كشورهای مختلف از این تصمیم كاخ سفید، بار دیگر باعث انزوای بیشتر آمریكا در عرصه بین‌المللی شد.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریكا از زمانی كه در این مسند قرار گرفت با اقدامات خود در حوزه سیاسی و اقتصادی موجب انزوای هر چه بیشتر این كشور در عرصه بین المللی شده است. ترامپ پس از به دست گرفتن سكان ریاست‌جمهوری، به صورت یكجانبه از قراردادهایی همچون پیمان آب و هوایی پاریس، تجارت آزاد آمریكای شمالی (نفتا) و... خارج شد. همچنین رئیس‌جمهور آمریكا كه از همان زمان تبلیغات انتخاباتی خود مواضع خصمانه‌ای علیه ایران گرفته بود، درصدد عملی كردن اقدامات ضد ایرانی خود برآمد كه خروج این كشور از توافق هسته‌ای با ایران از جمله این اقدامات بود.
ترامپ همچنین چندی پیش با سوءاستفاده از موقعیت خود در سازمان ملل و شورای امنیت و به واسطه كشورهایی از جمله فرانسه و انگلیس به بهانه آزمایش موشكی ایران درصدد دستیابی به اجماع علیه ایران در شورای امنیت بود كه باز در این زمینه ناكام ماند.
در تازه ترین مورد از اینگونه رفتارهای ترامپ علیه ایران كه انزوای این كشور عیان و آشكارتر شده است می‌توان به قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی اشاره كرد، تهدیدی كه از دو سال قبل مطرح شده بود.
این اقدام آمریكا كه حتی مورد تأیید نهادهای نظامی و امنیتی آمریكا هم نیست تا كنون صرفا مورد حمایت رژیم صهیونیستی و برخی كشورهای مرتجع منطقه از جمله بحرین و عربستان قرار گرفته و آنها از این اقدام قدردانی كرده‌اند اما در مقابل، روسیه و چین اقدام آمریكا را مورد انتقاد قرار داده و معتقدند این اقدام اوضاع خاورمیانه را پیچیده‌تر
خواهد كرد.
سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن انتقاد از اقدام آمریکا در تروریستی اعلام کردن  سپاه پاسداران، بر لزوم پرهیز کشورها به ویژه قدرت‌های بزرگ از قلدری و ضرورت احترام گذاشتن به قوانین بین‌المللی تأکید کرد.
همچنین وزیرخارجه عراق در اولین واكنش اعلام كرد كه كشورش تحریم‌های یكجانبه آمریكا علیه ایران را رد می‌كند. لبنان و جنبش جهاد اسلامی نیز از دیگر منتقدان اقدام آمریكا هستند.