افطار با «از   یادها رفته»

افطار با «از یادها رفته»

با نزدیک شدن به پایان مراحل فنی، سریال «‌از یادها رفته» یکی از گزینه‌های اصلی تلویزیون برای ماه رمضان امسال است.

 قبل و بعد از سال 1320 تحولات مهم سیاسی و اجتماعی در كشورمان رخ داد، تحولاتی كه هر كدام می‌تواند دستمایه ساخت یك مجموعه تلویزیونی شود. البته كارگردانان هم بیكار ننشسته و سعی كرده‌اند در قالب قصه‌های جذاب سریال‌هایی با این محوریت بسازند و به اتفاقات این سال‌ها هم بپردازند.
كارگردانانی همچون زنده‌یاد ضیاءالدین دری، مسعود جعفری‌جوزانی، فریدون حسن‌پور، سعید سلطانی و ... در ارتباط با این بخش از تاریخ معاصر سریال‌هایی همچون كیف انگلیسی، در چشم باد، گذر از رنج‌ها، سال‌های برف و بنفشه و ... را ساختند كه مورد توجه مخاطبان عام و خاص قرار گرفته است.
این بخش از تاریخ ایران به دلیل تنوع موضوعی بارها می‌تواند دستمایه ساخت آثار متنوع نمایشی شود و هر چه‌قدر هم اثری ساخته شود، باز هم ناگفته‌های بسیاری از این بخش از تاریخ باقی مانده است. بهرام بهرامیان هم برای ماه رمضان سال آینده شبكه یك دست روی این بخش از تاریخ گذاشته و مجموعه تلویزیونی «از یادها رفته» را كارگردانی كرده است.
تصویربرداری این مجموعه شهریور امسال تمام شده و شوكا زندباف مشغول تدوین آن است و تاكنون 60 درصد از كار به اتمام رسیده است. تهیه‌كنندگی از یادها رفته را اكبر تحویلیان به عهده دارد. همچنین صداگذاری كار نیز چندی پیش توسط علیرضا علویان شروع‌شده، ولی هنوز مذاكره با چند آهنگساز درباره موسیقی متن این سریال قطعی نشده است.
سریال از یادها رفته یك ملودرام تاریخی است كه در ۵۰ قسمت ساخته می‌شود و داستان آن به زندگی دختری جوان در سال ۱۳۱۹ می‌پردازد كه به دلیل آشنا نبودن از وضعیت كشور و آداب و رسوم دچار بحران شدیدی می‌شود، اما با كشف حقیقت سنت‌ها و رفتارها به آرامش وزندگی مشترك می‌رسد. حسین یاری، حسین پاكدل، هلیا امامی، میترا حجار، پوریا پورسرخ، بیتا فرهی، كامران تفتی، لیلا بلوكات، سیما تیرانداز، مهدی سلوكی، رضا یزدانی، رسول نجفیان، علیرام نورایی، حبیب دهقان‌نسب، مهرداد ضیایی بازیگران این سریال هستند.

 فضای رمان‌گونه قصه
به گزارش جام‌جم، وقتی نام اكبر تحویلیان به عنوان تهیه‌كننده شنیده می‌شود، مخاطب به یاد مجموعه اپیزودیك شاید برای شما هم اتفاق بیفتد - كه از شبكه تهران پخش می‌شد- می‌افتد. این مجموعه در قالب داستان‌های متفاوت به قصه‌های واقعی می‌پرداخت كه ممكن است برای هر فردی رخ بدهد.
تحویلیان فضای عمومی این سریال را همانند یك رمان می‌داند كه در میان آن به وضعیت مقطع تاریخی داستان سریال كه در سال‌ ۱۳۱۹ می‌گذرد، اشاره می‌شود. اما داستان اصلی درباره خسرو و مهربانوست.
در سریال تلویزیونی از یادها رفته، حرف‌ها و مسائل روز در قالب تاریخ بیان می‌شود و اتفاقات تاریخی در داستان سریال گنجانده شده، اما نعل به نعل مستندات تاریخی نیست و این هم كاملا عامدانه بوده است. همچنین نقش زنان هم در این سریال پررنگ است، زیرا در تحولات اجتماعی آن دوران هم بوده و نقش مهمی را ایفا كرده بودند.
بهرام بهرامیان، كارگردان سریال از یادها رفته از آن كارگردانانی است كه خودش را به ژانر خاصی محدود نكرده است.
گاهی سراغ موضوعات ماورایی رفته و نتیجه آن شده مجموعه سقوط یك فرشته و برخی مواقع هم دست روی موضوع حاد اجتماعی همچون رحم اجاره‌ای گذاشته و مجموعه ساعت شنی را ساخته است. از دیگر كارهای این كارگردان می‌توان به جاده قدیم و مشق عشق اشاره كرد و حالا برای رمضان سال آینده شبكه یك، موضوع تاریخ معاصر را دستمایه قرار داده و باید به انتظار نشست تا حاصل كار او و دیگر عوامل سازنده سریال از یادها رفته را دید.
بهرامیان معتقد است تاریخ معاصر ایران سرشار از معما و معناست. قصه آدم‌ها انگار در طول مطول تاریخ عین هم و در نزدیكی با نسل و فضای جدید ما اتفاق افتاده است.
 نجفیان در لباس یك پدر دغدغه‌مند
رسول نجفیان، بازیگر سریال از یادها‌رفته درباره پذیرش بازی در این سریال به جام‌جم می‌گوید: به نظرم بهرام بهرامیان جزو كارگردانان دوست‌داشتنی و صاحب سبك است. به همین دلیل من برای كارهای او ارزش زیادی قائل هستم، به همین دلیل بازی در این سریال را پذیرفتم. ضمن این‌كه وقتی قصه را خواندم، دوست داشتم. از سوی دیگر بهرامیان خیلی با وسواس كارش را انجام می‌دهد، به‌ویژه دكوپاژها و راحت برای هر پلان تایید نهایی نمی‌داد.
وی ادامه می‌دهد: در این سریال نقش پدر دختری به نام مهربانو را بازی می‌كنم كه نقش محوری قصه همین دختر است. او با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود و من هم سعی می‌كنم به او كمك كنم. چون مادر این دختر فوت شده و نامادری دارد. از سوی دیگر دو نفر برای ازدواج با او رقابت دارند و همین منجر به ماجراهایی می‌شود. نقش یكی از این رقیب‌ها را رضا یزدانی بازی می‌كند.
این بازیگر درباره بازیگران پارتنرش توضیح می‌دهد: سیما تیرانداز نقش همسر دوم را بازی می‌كند كه نامادری مهربانوست. خانم تیرانداز علاوه بر بازیگری در تئاتر كارگردانی هم می‌كند و همبازی بودن با او برایم تجربه بسیار ارزشمندی بود. همچنین نقش دخترم مهربانو را هلیا امامی بازی می‌كند. در مجموع این سریال حادثه‌ای و عاطفی است و من نقش یك پدر دغدغه‌مند را به عهده دارم كه دیكتاتورمآب نیست، بلكه سعی می‌كند میانه را بگیرد و درس‌های زندگی را به دخترش گوشزد كند.
نجفیان با اشاره به این كه سریال یك درام خانوادگی تاریخی است، عنوان می‌كند: بازی در هر اثری ویژگی‌های خودش را دارد و خوشحالم در این سریال سهمی داشتم. بازی كردن در آثار تاریخی و قرار گرفتن در مکان‌های خاص و منحصر به فرد شخصاً برایم خیلی جذابیت دارد و با كمال میل می‌پذیرم، چون معماری بافت‌های قدیمی را دوست دارم و تجربه فوق‌العاده‌ای است.
 1000 دقیقه در شهرك غزالی
عوامل سازنده سریال از یادها رفته برای ساخت این مجموعه سراغ بافت‌های قدیمی تهران رفته‌اند.
یكی از مکان‌های فیلمبرداری این مجموعه تلویزیونی خانه آیت‌ا... كاشانی بود. این خانه در كوچه پس‌كوچه‌های بازارچه نایب‌السلطنه قرار دارد.
همچنین بافت قدیمی خانه‌ها در امامزاده یحیی و سرچشمه از دیگر مکان‌های سریال از یادها رفته است. بیش از هزار دقیقه از این سریال در شهرك سینمایی غزالی تصویربرداری شده است. همچنین لواسان و شهریار از دیگر مکان‌‌های این سریال بود.