بُرد میلیمتری با مهندسی ترامپ

نتایج اعلام شده در سرزمین های اشغالی پیروزی نتانیاهو را نشان می دهد

بُرد میلیمتری با مهندسی ترامپ

نتایج اعلام‌شده پس از پایان رای‌گیری در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد كه بنیامین نتانیاهو با تلاش‌های فراوان موفق شده به صورت میلیمتری بر رقیب خود پیشی گرفته و یك دور دیگر خود را نخست‌وزیر اسرائیل كند. رقابت نزدیك نتانیاهو و بنی گانتس تا حدی بود كه روز گذشته هردو خود را برنده این انتخابات اعلام كردند. به گفته ناظران اگر مهندسی آمریكا نبود امكان پیروزی نتانیاهو بسیار اندك تصور می‌شد .

به گزارش العالم، كانال‌ 12 تلویزیونی رژیم صهیونیستی روز گذشته با استناد به نتیجه شمارش 97درصد از آرا، از نتانیاهو به عنوان پیروز این دور از انتخابات كنست نام برد و گفت حزب راستگرای لیكود ۳۷ كرسی و حزب «آبی-سفید» به رهبری بنی گانتس نیز ۳۶ كرسی را كسب كرده است.
 به این ترتیب هیچ حزبی موفق به كسب اكثریت پارلمان رژیم صهیونیستی با ۱۲۰ كرسی نشده و این ائتلاف‌های آینده خواهد بود كه سرنوشت نهایی نخست وزیری را تعیین خواهد كرد.
 گفته می‌شود با توجه به تعداد آرای بیشتر احزاب دست راستی، نتانیاهو از موقعیت برتری در تشكیل دولت ائتلافی آینده برخوردار است به نحوی كه می‌تواند بیش از 61 كرسی لازم را برای خود تامین كند .
 ادعای تخلف
تنها چند ساعت پس از برگزاری انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، دو حزب سیاسی در این رژیم به دلیل بروز تخلفات متعدد در جریان برگزاری انتخابات به صورت رسمی از روند برگزاری این انتخابات شكایت كردند. احزاب «اسرائیل بیتنا» و «میرتص» در شكایت خود اعلام كردند در بسیاری از صندوق‌ها، نشانی از آرای حامیان آنها وجود ندارد و در برخی مراكز رأی‌گیری نیز رأی‌دهندگان نتوانسته‌اند به این دو حزب رأی دهند. همزمان ناظران بیرونی نیز معتقدند بنیامین نتانیاهو با كمك حقه‌های متعدد توانست در این انتخابات برنده شود. یكی از این حقه‌های تبلیغاتی به راه انداختن جنگ‌های مصنوعی در مرزهای شمالی و جنوبی سرزمین‌های اشغالی بود. نتانیاهو چند ماه پیش عملیاتی توخالی تحت عنوان «سپر شمالی» را به راه انداخت كه بهانه‌اش كشف تونل‌های حزب‌ا... در نقاط مرزی بود اما بعد معلوم شد هدف اصلی این عملیات انجام یك پروپاگاندای تبلیغاتی به نفع نتانیاهو و به منظور بالا بردن محبوبیت او در میان احزاب دست راستی بوده است. نتانیاهو همچنین با سوء‌استفاده از شبكه‌های اجتماعی و به راه انداختن یك جنگ روانی علیه رقبای خود توانست تعداد آرای بیشتری را به نفع خود به صندوق‌های رای سرازیر كند؛ اقدامی كه از سوی رقبای او نیز مورد نقد و انتقاد قرار گرفت .
 مهندسی آمریكا
كارشناسان یكی دیگر از دلایل پیروزی نتانیاهو را مهندسی آمریكا عنوان می‌كنند و می‌گویند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا كه دریافته بود امكان پیروزی نتانیاهو وجود ندارد با اتخاذ برخی تصمیمات جنجالی شرایطی را به وجود آورد كه در نهایت به پیروزی نتانیاهو ختم شود. به گفته این كارشناسان، خروج از برجام، اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، اعلام جولان به عنوان سرزمین‌های تحت كنترل اسرائیل و در نهایت گذاشتن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی از جمله این تصمیمات جنجالی بود .
احمدرضا روح‌ا...زاد، دبیر كمیسیون سیاسی و بین‌الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین در این باره به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: در گذشته جریان‌های سیاسی در جامعه صهیونیستی چندان متاثر از تحولات بیرونی نبودند. یعنی آمریكا در انتخابات داخلی رژیم صهیونیستی دخالت جدی و موثر نداشت تا بتواند آن را مهندسی كند اما در انتخابات كنونی دولت آمریكا به نوعی آن را مهندسی كرد تا جریانی در تل‌آویو به قدرت برسد كه با سیاست‌های افراطی كاخ سفید در منطقه همچنان همسو باشد و این سیاست‌ها را اجرایی كند. بنیامین نتانیاهو نشان داده فردی است كه كاملا هماهنگ با دولت كنونی آمریكاست و سیاست‌های كاخ سفید در غرب آسیا را مدیریت می‌كند. بر این اساس، مشاهده می‌شود حدود دو سال پیش دولت ترامپ با فرصت‌هایی كه در اختیار نتانیاهو قرار دارد، بسترهای تقویت جایگاه او را در عرصه‌های سیاسی در جامعه صهیونیستی فراهم كرد. این درحالی است كه او با چالش‌های جدی در داخل سرزمین‌های اشغالی روبه‌روست. مطرح شدن پرونده فساد نتانیاهو و خانواده‌اش موضوع كمی نیست. این موضوع سبب شد كه جایگاه حزب لیكود در نظرسنجی‌ها به شدت سقوط كند و از محبوبیت نتانیاهو كاسته شود. اما با مهندسی‌ای كه آمریكا انجام داد، این جریان روند معكوسی پیدا كرد .
 آرایش نهایی
با توجه به نتایج اعلام شده آرایش سیاسی احزاب اسرائیل به این ترتیب است: دو حزب به‌شدت ارتودكس «شاس» و «اتحاد یهودیت توراتی» هر یك هشت كرسی را از آن خود كردند حال آن‌كه جنبش عربی برای تغییر و حزب كارگر هر كدام از شش كرسی برخوردار شدند. در این میان، اسرائیل بیتنا و اتحاد احزاب دست راستی پنج كرسی و احزاب كولانو (همه ما) و میرتص چهار كرسی را از آن خود كردند . حزب عربی رام بلد نیز با كسب 25/3 درصد آرا، چهار كرسی را از آن خود كرده است. براساس این نتایج، احزاب مذهبی و راستگرا (متحدان نتانیاهو) در مجموع ۶۵ كرسی و احزاب عرب و چپگرا ( متحدان گانتس) در مجموع ۵۵ كرسی خواهند داشت. روز گذشته بنیامین نتانیاهو در در محل حزب لیكود در تل‌آویو صحبت كرد و این انتخابات را یك پیروزی چشمگیر برای خود دانست. وی اعلام كرد از هم‌اكنون مذاكرات را برای تشكیل دولت ائتلافی با احزاب جناح راستی آغاز كرده است. انتخابات پارلمانی اسرائیل رفراندومی برای نخست‌وزیر ۶۹ ساله اسرائیل بود تا طی آن بتواند به عنوان ضامن امنیت و رشد اقتصادی اسرائیل اعتباری برای خود كسب كند. او كه دارای چندین پرونده فساد مالی بوده و انتظار حضور در دادگاه را می‌كشد امیدوار است به این وسیله بتواند شكست‌های سیاسی و قضایی خود را در داخل وخارج به این وسیله جبران كند. نتانیاهو ۱۳ سال است نخست‌وزیر اسرائیل می‌باشد .
 كاهش مشاركت‌ها
نتایج رسمی انتخابات اسرائیل وضعیت جدیدی را برای احزاب عرب شركت‌كننده در آن نیز به ثبت رساند. به گزارش روسیا الیوم، احزاب عرب شركت‌كننده در این انتخابات موفق شدند تا ده كرسی از مجموع ۱۲۰ كرسی پارلمان این رژیم را به دست آورند. تعداد كرسی‌هایی كه لیست جبهه دموكراتیك صلح و برابری (حداش) و جنبش عربی تغییر (به رهبری ایمن عوده و احمد الطیبی) با هم به دست آورده‌اند شش كرسی است در حالی كه لیست عربی یكپارچه و جمعیت ملی دموكرات (به رهبری عباس منصور) نیز چهار كرسی را به دست آورد. اما این بدان معنی است كه فراكسیون اعراب سه كرسی خود را در مقایسه با انتخابات قبلی در كنست از دست داده است. میزان مشاركت اعراب در این رای‌گیری تنها به ۵۰ درصد رسید و این یك كاهش شدید را در مقایسه با انتخابات ۲۰۱۵ نشان می‌دهد. روسیا الیوم در ادامه گزارش خود با اشاره به وضعیت دیگر احزاب نیز، آورده است: حزب راست جدید به رهبری نفتالی بنت و آیلت شاكید با سقوط قابل ملاحظه‌ای مواجه شده‌اند، چرا كه نتایج آرای آنها به حد نصاب نرسیده است. در این گزارش آمده است: حزب كارگر اسرائیل به رهبری آوی گابی در حال حاضر در سخت‌ترین شرایط ممكن از زمان تأسیس اسرائیل قرار دارد، طوری كه تا این لحظه شش كرسی را به دست‌ آورده است. این‌ها همه بیانگر درصد مشاركت پایین احزاب جدی در انتخابات اخیر است . حزب كارگر از احزاب تشكیل‌دهنده رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود كه هم اكنون به لحاظ محبوبیت سیاسی در پایین‌ترین سطح جدول قرار دارد .