از نقش مه‌لقا می‌ترسیدم

گفت‌وگو با فریده سپاه‌منصور، بازیگر مه‌لقا:

از نقش مه‌لقا می‌ترسیدم

شما قبلا تجربه نقش یك زن كرد را در فیلم سینمایی مهمان مامان داشتید. در آنجا ایفاگر نقش مش مریم بودید و حالا با سریال نون‌خ، دومین تجربه را كسب كردید. كرد بودن شخصیت مه‌لقا چقدر در انتخاب تان برای بازی در سریال نون‌خ تاثیرگذار بود؟ علاقه‌مند بودید نقشی از یك فرهنگ دیگر را ایفا كنید؟
مهم‌ترین ویژگی‌ای كه من را برای نقش مه‌لقا ترغیب كرد این كه قرار بود شخصیتی از یك قومیت دیگر ایران را بازی كنم كه كمتر به آن پرداخت شده بود. همه سریال‌ها به تهران خلاصه می‌شود و لوكیشن‌ها هم تكراری هستند. سریال پایتخت حال و هوای مردم را به سمت استان مازندران برد و مردم را با آداب و رسوم این خطه از ایران آشنا كرد و اتفاقا با اقبال زیاد مردم هم رو به رو شد. من هم از تماشای این سریال خیلی لذت می‌بردم و دوست داشتم.
این خیلی خوب است كه مخاطبان را با آداب و رسوم و فرهنگ منطقه‌ای از ایران آشنا كنیم و تولید همه كارها به تهران خلاصه نشود. راستش این موارد من را برای بازی مصمم كرد و بعد از آن به موضوعاتی همچون كارگردان، بازیگران و ... فكر كردم.
مه‌لقا در یك بخش‌هایی با مش مریم مهمان مامان هم شبیه بود و مخاطب را به یاد این نقش می‌انداخت. شما چه تصوری داشتید؟
نقطه مشترك مه‌لقا و مش مریم فقط كرد بودن شان بود و گرنه روحیات این دو كاراكتر كاملا مستقل و مجزا بود. در واقع من برای ایفای نقش مه‌لقا از تجربه زبان كردی كه برای نقش مش مریم آموخته بودم، استفاده كردم. همچنین بازیگرانی كه نقش نوه‌هایم را بازی می‌كردند چون كرد زبان بودند، خیلی به من كمك كردند.
پس قبل از اجرای نقش مه‌لقا زمانی برای یادآوری گویش كردی گذاشته بودید؟
بله، شك نكنید. مگر می‌شد بدون آمادگی سر صحنه حاضر شد. وقتی من به دفتر رفتم و با آقای آقاخانی درباره كاراكتر مه‌لقا صحبت كردم به او گفتم من كرد زبان نیستم، اما كردها را خیلی دوست دارم و به زبان و فرهنگشان علاقه‌مند هستم. در واقع این حرف را زدم كه فكر نكنند چون نقش مش مریم را با گویش كردی در فیلم مهمان مامان بازی كرده بودم، من كرد زبان هستم. به قول معروف گفتم تا دوستان رو دست نخورند!
البته آقای سیروس میمنت به این پروژه دعوت شده بودند و خیلی برای گویش كردی به من كمك كردند، حتی خود آقای آقاخانی هم این كمك را در طول كار داشت. دخترهایم در نقش نوه‌هایم هم بی‌تاثیر نبودند و كمك بسزایی داشتند. در مجموع همه كمك كردند تا گویش كردی‌ام درست باشد.
شخصیت مه‌لقا نمك و شیرینی خاصی دارد و همین باعث شده تا مخاطبان از تماشای او لذت ببرند. آیا خودتان هم پیشنهادهایی در طول كار می‌دادید كه این نقش را مال خودتان كنید؟
به هر حال هر بازیگری با تكنیك و هنر خودش نقش را بازی می‌كند و حال و هوای خودش را دارد. بنابراین اگر قرار بود مه‌لقا را بازیگر دیگر بازی كند، حتما طور دیگری می‌شد. البته باید به نكته‌ای اعتراف كنم و این‌كه من خودم را به هیچ وجه بازیگر طنز نمی‌دانم و كمدی‌كار نیستم، اما ای كاش بودم. البته كار هر كسی نیست خنداندن مردم ایران، چون مردم ما خیلی سخت می‌خندند، اما در عوض همیشه اشك‌شان دم مشك‌شان است.
اما من موافق نیستم كه خودتان را بازیگر طنز نمی‌دانید. چون خیلی بانمك كاراكتر مه‌لقا را بازی كردید.
(با خنده) واقعا شما این طور فكر می‌كنید؟!
بله.
جالب است. البته همه به من می‌گویند كه خوب شده، اما خودم در كار وسواس دارم. به همین دلیل این طور گفتم، ولی خدا را شكر كه نظرتان این طور است، چون به من انرژی مثبت دادید.
آقای آقاخانی هم اگر در هر بخش از قصه سریال نون‌خ اشتباهی مسیر را می‌رفتم به من می‌گفت تا كار بامزه شود. در واقع كاملا صحنه را هدایت می‌كرد تا طنز و حال و هوای كار در مسیر درست قرار داده باشد. همین موارد باعث شد تا ترس به مرور
از بین برود.