سیل اندوه روی نت‌ها

سیل اندوه روی نت‌ها



 حتما كه می‌شود رد غم و اندوه آوار شده بر سر مردمان خطه خوزستان و لرستان و گلستان را در ساز و آواز حزین آنها شنید. كمی كه صبر كنیم خواهیم فهمید خروش ویرانگر سیل راهش را به نت‌های موسیقی هم باز كرده است و تاثیر غمبارش را در موسیقی این مناطق هم خواهد گذاشت.
تا جایی كه دو روز پیش با برخی هنرمندان تمام مناطق سیل‌زده در ارتباط بودم متوجه شدم مستقیما آسیبی به خودشان وارد نشده است. با این حال من نگرانی و آشوب و اضطرابی عمیق را در صحبت‌هایشان متوجه می‌شدم. تا جایی كه خودم هم دچار تشویش مضاعف شده‌ام و فكر می‌كنم در شهری كه با گِل یكسان شده چگونه بار دیگر موسیقی می‌تواند جریان پیدا كند و هنرمندان به زندگی عادی و روند سابق هنری خود بازگردند؟
گرچه بخشی از موسیقی مناطقی كه گرفتار سیلاب شدند حزین بوده است؛ اما ممكن است درپی این اتفاق سوز و ناله و اندوه مضاعفی به كل جهان این موسیقی‌ها افزوده شود. به عنوان نمونه باور دارم كه درد و رنجی كه این سیلاب در خوزستان تولید می‌كند، بیشتر و عمیق‌تر از زخم‌های به جای مانده از جنگ است و موسیقی به زودی این را اثبات می‌كند. حالا تصور كنید موسیقی همیشه بغض‌‌آلود خوزستان عزیزمان از این به بعد چگونه خواهد بود.
همانگونه كه پس از اتفاقات نابودگر هیروشیما و ناكازاكی شاهد تولد انواع جدیدی از هنر نمایش و موسیقی در ژاپن نظیر بوتو بودیم، تصورم بر این است كه عمق رنج اقوام ایرانی كه درگیر سیل و ویرانی و بی‌خانمانی شدند، در موسیقی و تئاتر و انواع هنرهای آنان و هنرمندان ایرانی تبلوری عمیق خواهد یافت. چنانچه این زخم‌ها عمق بیشتری پیدا كند، درمانشان ناممكن یا بسیار دشوار خواهد شد.
در كنار این موارد همواره وقتی صحبت از كمك می‌شود جنبه مادی آن در ذهن می‌آید، اما حالا بیش از این‌ها، هنرمندان نیاز به همدردی دارند. به عنوان مثال در همین وضعیت سیل، گاهی یك تماس كوچك و پرسیدن حال و احوال آنان و مردم دیار آنان، دلشان را شاد می‌كند.
فكر می‌كنم ارگان‌های مرتبط با موسیقی می‌توانند به هنرمندان موسیقی مناطق سیل‌زده پیشنهاد تولید آثار هنری بدهند و برای هنرمندانی كه توانایی یا قصد تولید یا ضبط كاری دارند شرایط و تسهیلاتی را برایشان فراهم كنند.
بیمه كردن هنرمندان جزو وظایف نهادهای دولتی است؛ آنها باید طبق قانون و حقوق شهروندی به تكاپو بیفتند و ببینند چه كسانی هنوز بیمه نشده‌اند و آنها را بیمه كنند. این موضوع ربطی به سیل ندارد. مگر باید سیل بیاید كه هنرمندان بیمه شوند؟