یك بسته بین‌الحرمینی

جام‌جم برای اولین آخر هفته ماه شعبان، 3 كتاب درباره امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) را به شما پیشنهاد می‌كند

یك بسته بین‌الحرمینی

آخر هفته سه عید پشت سر هم افتاده باشند و میلاد امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) و امام سجاد (ع) باشد و پیشنهاد آخر هفته‌ای نداشته باشیم راجع به این بزرگواران؟! حاشا و كلا! الغرض توی این هفته شلوغ و پرسوژه كه بچه‌های فرهنگی نمی‌دانستند حق مطلب را چگونه ادا كنند، حالا فرصت مناسبی فراهم شده تا در فراغت آخر هفته‌ای برویم سراغ یك بسته فرهنگی و كتابی راجع به دو بزرگواری كه اولین هفته كاری سال 98 را مزین به میلاد ولادت خودشان كرده بودند.

ماه به روایت آه
امتیاز در گودریدز: 38/4 از 5
از ما می‌شنوید اگر به دنبال یك روایت غیركلیشه‌ای از حضرت عباس(ع) هستید كه اتفاقا روز جانباز هم برای روز تولد ایشان انتخاب شده، این كتاب «ماه به روایت آه» را از دست ندهید. مقدمتا خدمت شما عارض بشویم كه این كتاب را همین مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد نوشته كه سال گذشته در سكوت و بی‌خبری، در منزلش در اطراف تهران درگذشت و تا یكی دو روز هم كسی خبری از درگذشت آن مرحوم نداشت. مرحوم نصرآباد در این كتاب، 12 شخصیت از شخصیت‌های كربلا را انتخاب كرده و بعد هم به عنوان راوی رفته سراغ‌شان تا هر كدام، روایت خودشان را از حضرت عباس(ع) روایت كنند. حتی مرور راویانی كه از آن حضرت روایت كرده‌اند كافی است تا قلقلك شوید كه بروید سراغ این كتاب.
امام حسین(ع)، حضرت زینب(س)، مسلم‌بن‌عقیل، ام كلثوم، شبث‌بن‌ربعی، سرجون و عبیدالله‌بن‌عباس از جمله این 12 نفر هستند كه از دو جبهه موافقان و مخالفان از حضرت عباس(ع) روایت كرده‌اند.
حالا احتمالا برایتان جالب‌تر هم خواهد شد كه بدانید برخلاف رویه‌های مرسوم و روایت‌های این شكلی، كتاب سراغی از شهادت و شیوه شهادت آن بزرگوار نگرفته و خواسته كه روایتی واقعی از زندگی و زمانه آن حضرت ارائه بدهد. به همین خاطر هم تعجب نكنید كه مثلا روایت‌هایی از كودكی و وضعیت خانوادگی و حتی ازدواج آن حضرت در این كتاب بخوانید. كتاب البته یك نكته مهم و جذاب دیگر هم دارد. تمام تاریخ‌ها را به هجری شمسی روایت كرده تا مخاطب فارسی‌زبان، درك واقعی‌تری از آن حضرت داشته باشد. انتشارات نیستان این كتاب را روانه بازار نشر كرده. در این روزهای ماه شعبان می‌توانید اوقات خوشی را با این كتاب سپری كنید.

كتاب آه
امتیاز در گودریدز: 47/4 از 5
درست است محرم و صفر با محوریت امام حسین(ع)، سنگین‌ترین برنامه‌های فرهنگی و عزاداری‌ها را به خود اختصاص داده اما حتما شما هم با این مشكل روبه‌رو شده‌اید كه یك روایت ساده و مشخص و خطی از ابتدا و انتهای موضوع قیام امام حسین(ع) وجود داشته باشد كه بتوانید بدون تعدد روایت‌های مختلف كه بعضا مشكل سندیت تاریخی هم دارند، فهم تاریخی درست و دقیقی از وقایع كربلا داشته باشد. خب باید بگوییم كه این مشكل تا حدی با «كتاب آه» حل شده است. یاسین حجازی نشسته و كلی مقتل و تاریخ را خوانده و بعد هم مستندها را گرد هم آورده و كتاب آه را تالیف كرده است. خودش در مقدمه كتاب دلیل تالیف آن را واضح توضیح داده:‌«فراوانند كسانی كه به‌رغم بسیارها كه جسته گریخته شنیده‌اند، هنوز دقیقا نمی‌دانند قتل حسین ابن علی چطور اتفاق افتاد... من خطِ حادثه را پررنگ كردم و به ترتیب و توالی وقوعِ حادثه‌ها دقت كردم و گشتم آدم‌هایی را كه اسم‌شان در اوّلِ حادثه یك‌چیز بود و در اثنای حادثه یك‌چیز و در انتها یك‌چیزِ دیگر، یكی كردم و نقل‌های پراكنده در جای‌جای كتاب را بی‌آنكه از جزئیات هیچ‌كدامشان بزنم تجمیع كردم... تاریخ‌ها را تا آنجا كه می‌شد همخوان كردم و جای‌ها و مرزها و منزل‌ها و شهرها را روی نقشه آوردم تا كروكی حادثه معلوم شود.» یاسین این روایت تاریخی را از شش ماه قبل از شهادت سیدالشهدا(ع) شروع كرده و تا چند ماه بعد از شهادت ایشان پیش رفته است. حالا با تلاش‌های حجازی یك روایت مشخص و واضح داستانی از واقعه كربلا در دست است كه می‌توانید آن را دست بگیرید و بدون نگرانی از نامعتبر بودن، به راحتی به دیگران هم توصیه كنید. كتاب آه را انتشارات جام طهور منتشر كرده است.

پنجره‌های تشنه
امتیاز در گودریدز: 37/3 از 5
حالا دیگر آنقدر معروف شده كه با جست‌وجو در اینترنت یا در هر كدام از نرم‌افزار‌های همراه كتاب‌خوان الكترونیك فورا بالا بیاید و جزو پیشنهادهای اول باشد. حتی در فروشگاه اینترنتی هم می‌توانید این كتاب را پیدا كنید. همین الان جناب علامه گوگل فی‌المجلس برای این كتاب یك میلیون و 709 هزار نتیجه فهرست كرده است. سوای جست‌وجوهای اینترنتی، در هر كتابفروشی هم كه بروید و اسمش را ببرید غیرممكن است كتابفروش چشمش را تنگ كند و فكر كند. حتما در همان لحظات اول می‌رود سراغ قفسه كتاب‌ها و بیرون می‍كشد و تحویل‌تان می‌دهد. بله بله! همین كتاب پنجره‌های تشنه را می‌گوییم كه خیلی‌ها را به خودش علاقه‌مند كرده و به جز موضوعش، طرح جلد خاصی كه برایش طراحی شده هم آن را گوشه اذهان ماندگار می‌كند. مهدی قزلی كه این روزها مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان هم هست و دارد خودش را آماده می‌كند كه برای مستندنگاری درباره وضعیت سدهای خوزستان به این استان سفر كند، شش سال قبل توفیق آن را پیدا كرد با كاروانی كه ضریح جدید امام حسین(ع) را از قم به كربلا می‌بردند همراه شود و لحظه لحظه این سفر دو هزار و اندی كیلومتری را روایت كند. قزلی روزها و شب‌های زیادی را روی تریلی 18 چرخ سپری كرد و بالا و پایین رفت تا واقعیت را آن‌گونه كه هست روی كاغذ بیاورد و همین واقعی بودن هم باعث شده نثر و روایت كتاب، به‌شدت به دل بنشنید و تصنعی جلوه نكند.
حالا با فرض این‌كه نوع روایت مهدی قزلی را هم فاكتور بگیریم به قول همین همكارمان حسام آبنوس كه در گروه رسانه مطالبش را بارها دیده‌اید و اتفاقا از كتابخوان‌های حرفه‌ای هم محسوب می‌شود، مگر ضریح امام حسین(ع) چند وقت یك بار تعویض می‌شود كه یك نویسنده و حتی یك خواننده بتواند در جریان صفر تا صد رویدادهای آن قرار بگیرد.