ساقط كردن دو رئیس در دو روز

اعتراضات در سودان همچنان ادامه دارد

ساقط كردن دو رئیس در دو روز

«عوض بن عوف» وزیر دفاع سودان كه روز پنجشنبه عمر البشیررا بركنار و خود را رئیس شورای نظامی خوانده و سوگند یاد كرده بود تا كشور را طی یك دوره انتقالی رهبری كند، یك روز پس از آن خود نیز استعفا كرد. او كه در سخنان روز جمعه خود گفته بود هیچ نقشه‌ای برای مدیریت كشور ندارد و نمی‌خواهد قدرت را در اختیار داشته باشد به دلیل اختلافات درونی ارتش استعفا داد و معاون خود «عبدالفتاح البرهان» را به ریاست شورای انتقالی منصوب كرد. البرهان نیز با ادای سوگند قول داد اوضاع را تحت كنترل درآورد. این درحالی بود كه معترضان همچنان در خیابان‌های خارطوم حضور داشته و با قدرت گرفتن نظامیان مخالفت می‌كردند. به گفته سایت النشره لبنان، مخالفان سودانی سه شرط برای پایان دادن به تحصن نامحدود خود در مقابل مقر فرماندهی كل نیروهای مسلح این كشور تعیین كردند. این سه شرط عبارت است از: تضمین روند انتقال فوری قدرت به یك دولت غیرنظامی از طریق شورای رهبری، لغو هر تصمیم خودسرانه اتخاذ شده از سوی رهبرانی كه نماینده ملت نیستند و لغو مصونیت مقامات فاسد نظام سابق و محاكمه آنها . در همین حال «جمعیت شاغلین سودان» - كه در راس جنبش اعتراضی قرار دارد - كناره‌گیری بن عوف را پیروزی اراده توده ملت خواند. این جنبش همچنین از مردم سودان در تمام شهرك‌ها، محله‌ها، شهرها، روستاهای خارطوم و اقلیم‌های مختلف خواست به خیابان‌ها بیایند و به تحصن خود ادامه دهند. این جمعیت با انتصاب عبدالفتاح البرهان نیز مخالفت كرده است. آنها از نیروهای مسلح خواستند انتقال فوری قدرت به دولت غیرنظامی را بپذیرند .
روزها و شب‌های گذشته خارطوم شاهد جشن مردمی بعد از بركناری البشیر و بن عوف بود. آنها فریاد می‌زدند «طی دو روز دو رئیس را اقط كردیم». پلیس سودان نیز اعلام كرد، در جریان تظاهرات روزهای پنج‌شنبه و چهارشنبه در خارطوم در اثر اصابت گلوله‌های واقعی ۱۶ تن كشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند. شورای امنیت سازمان ملل نیز در جلسه فوق‌العاده خود پشت درهای بسته كه جمعه‌‌شب برگزار شد خواهان تحویل قدرت در سودان به غیرنظامیان شد.
منابع خبری روز گذشته در باره عبدالفتاح البرهان رئیس جدید شورای نظامی انتقالی سودان نوشتند: او طراح واقعی تغییرات در سودان و سرنگون كردن عمر البشیر به شمار می‌رود. محافل سودانی می‌گویند البرهان هیچ گرایش سیاسی نداشته و اولین كسی بود كه به تظاهركنندگان پیوست. این فرد كه به‌خوبی در محافل ارتش سودان شناخته شده است، مجری عملیات بازداشت البشیر و قرار دادن وی در بازداشت خانگی توصیف می‌شود. هنوز روشن نیست كه آیا رهبران معترضان خواهند توانست با نظامیان به توافق
برسند یا خیر .