چرا اون فریب نخورد

چرا اون فریب نخورد

عماد آبشناس، كارشناس ایرانی در گفت‌وگو با شبكه خبری اسپوتنیك درباره علت شكست مذاكرات هانوی می‌گوید: آقای ترامپ تصور می‌كرد با توجه به تجربه خوبی كه در تجارت دارد اگر با آقای اون وارد مذاكره شود همین كه مقداری هندوانه زیر بغل او بگذارد كافی است تا آقای اون خود را ببازد و تسلیم خواسته‌های ترامپ شود، اما رهبر جوان كره شمالی نشان داد كه كاركشته‌تر از این حرف‌هاست كه با مجیز‌گویی ترامپ خام شود.
به گفته این كارشناس‌؛ خروج آمریكا از برجام و خودداری آن از اجرای تعهدات خود طبق این توافق‌نامه چشم و گوش كره‌ای‌ها را باز كرد تا متوجه باشند فریب آمریكا را نخورند. حتی كره شمالی یك بار حاضر شد یكی از پایگاه‌های هسته‌ای خود را منهدم كند، اما همگان دیدند كه با این كار هیچ تحریمی از سر كره شمالی برداشته نشد. به گفته آبشناس: این دقیقا مشابه اتفاقی بود كه برای ایران پیش آمد و ایرانی‌ها طبق برجام نیروگاه اراك را با بتون پر كردند تا به تعهدات خود عمل كرده باشند، اما آمریكایی‌ها بعد از این‌كه خیالشان راحت شد ایران به تعهدات خود عمل كرده زیر توافق زدند.
 آمریكایی‌ها نه‌تنها تعهدات خود را در قبال ایران انجام ندادند، بلكه حتی توافق‌نامه پاریس برای حفظ محیط‌زیست و توافق با روسیه برای توقف تولید تسلیحات موشكی را بر هم زدند.
همه اینها به جهانیان اثبات كرد كه هرگز نباید به توافقات آمریكایی‌ها اعتماد داشته باشند.