اون: آمریكا باید  رفتار خود را تغییر دهد

رهبر كره شمالی تا پایان سال به دونالد ترامپ فرصت داد

اون: آمریكا باید رفتار خود را تغییر دهد

رهبر كره شمالی می‌گوید مذاكرات با آمریكا نه‌تنها تاكنون سودمند نبوده، بلكه خطر احیای تنش را افزایش داده و تنها در صورتی حاضر است یك بار دیگر با دونالد ترامپ بر سر میز مذاكره بنشیند كه او تصمیمی شجاعانه گرفته و رفتارش را تغییر دهد. این سخنان بعد از دو دور گفت‌وگوی بی‌حاصل با رهبران آمریكا در سنگاپور و ویتنام بیان می‌شود. شكست مذاكرات با كره‌شمالی یك‌بار دیگر بد‌عهدی مقامات آمریكایی را در سطح جهانی آشكار كرده و نشان می‌دهد هیچ‌كس به آمریكایی‌ها اعتماد ندارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، كیم جونگ اون، رهبر كره شمالی در كنفرانسی گفت تا پایان سال جاری میلادی برای آمریكا منتظر می‌ماند تا این كشور تصمیم بگیرد منعطف‌تر باشد. وی در جریان سخنرانی در مجمع عالی خلق كره شمالی افزود: آنچه برای آمریكا ضرورت دارد، توقف راه كنونی و محاسبه جدید است.  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا و كیم جونگ اون، رهبر كره شمالی تاكنون دوبار دیدار داشتند تا به این وسیله روند تازه‌ای را در خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره كره در پیش بگیرند، اما سخنان اخیر رهبر كره شمالی نشان می‌دهد این روند به‌كلی شكست خورده و از مذاكرات طرفین جز چند عكس یادگاری چیزی برجای نمانده است. ترامپ روز پنجشنبه گفته بود آماده است بار دیگر با رهبر كره شمالی دیدار كند، اما درعین حال یاد‌آور شده بود كه تحریم‌ها علیه كره شمالی استمرار خواهد داشت. حال رهبر كره شمالی می‌گوید: «نشست هانوی سؤالات زیادی را درباره این مساله به وجود می‌آورد آیا اقداماتی كه ما در آن و بر اساس تصمیم استراتژیك گرفته‌ایم، درست است و آیا آمریكا به واقع تلاش می‌كند تا روابط دو كشور را بهبود بخشد یا خیر؟ در هانوی، آمریكا برنامه‌ای كاملا غیرقابل اجرا داشت و آماده دیدار رودررو با ما و حل مشكلات نبود.
با این تفكر، آمریكا نخواهد توانست ما را به آنچه لازم است، سوق دهد حتی اگر چندین بار دیگر ما گفت‌وگو كنیم». رهبر كره شمالی همچنین ادامه داد، روابط شخصی‌اش با ترامپ هنوز خوب است، اما اگر قرار باشد نشست هانوی تكرار شود، تمایلی برای نشست با او برای بار سوم ندارد. وی گفت: رهبران آمریكا به اشتباه باور دارند اگر فشار را حداكثری كنند، می‌توانند بر ما پیروز شوند. سیاست كنونی تحریم و فشار آمریكا شبیه این است كه سعی كنیم بر آتش، نفت بریزیم.
از دست رفتن فرصتی طلایی
بعد از نشست نیمه كاره رهبران آمریكا و كره شمالی در هانوی، چو سان هوی، معاون وزیر خارجه كره شمالی بلافاصله به دیپلمات‌های خارجی گفت: «آمریكا فرصتی طلایی را از دست داد. » پیش از آن كره شمالی پیشنهاد داده بود حاضر است در ازای حذف بخشی از تحریم‌ها نیروگاه هسته‌ای اصلی خود، یونگ‌بیون را از كار بیندازد. خانم چو در جمع خبرنگاران گفت: «ما قصد نداریم به هر قیمتی به خواسته‌های آمریكا عمل كنیم.»
دیدار كیم جونگ اون، رهبر كره شمالی و دونالد ترامپ روز پنجشنبه نهم اسفند (۲۸ فوریه) در هانوی پایتخت ویتنام و در میان پوشش رسانه‌های جهانی برگزار شد. اما اختلافات موجود بین رهبران دو كشور به حدی بود كه ادامه برنامه تغییر كرد و گفت‌وگوها دو ساعت پیش از زمان مقرر به پایان رسید. در این نشست قرار بود رهبران دو كشور پس از گفت‌وگوها بیانیه مشتركی را امضا كنند و پس از آن در یك كنفرانس خبری در‌باره دستاوردهای‌شان اطلاع‌‌رسانی كنند. پیش از آن كارشناسان گفته بودند رهبران دو كشور مایل اند در باره مساله خلع سلاح اتمی كره شمالی، خروج نیروهای نظامی آمریكا از خاك كره‌جنوبی و رفع تحریم‌ها و همكاری‌های اقتصادی دوجانبه با هم گفت‌وگو داشته باشند. حتی پیش از آن خبرگزاری‌های غربی در گزارش‌های خود از پیشرفت گفت‌وگوها سخن گفته بودند و برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از كیم جونگ اون، از یك «دیالوگ عالی» بین رهبران دو كشور خبر دادند، اما حاصل همه این تبلیغات رسانه‌ها تقریبا هیچ در هیچ بود. ترامپ بعد از خاتمه دیدار طی سخنانی گفت: ما خواستار تخریب كامل تاسیسات اتمی یونگ بیون بودیم و كیم در ازای آن خواهان رفع كامل تحریم‌های كره شمالی بود. سارا ساندرز سخنگوی كاخ‌سفید نیز بلافاصله گفت: تا لحظه حاضر هیچ توافقی كسب نشده است.
بازگشت به توان داخلی
سخنان جدید رهبر كره شمالی حكایت از آن دارد كه این كشور نه تنها دیگر تمایلی به ادامه گفت‌وگوهای بی‌حاصل با آمریكا ندارد، بلكه در استراتژی خود نسبت به آمریكا یك تجدید نظر اساسی كرده است. زیرا به دنبال احیای توان داخلی خود در برابر دشمنی‌های آمریكا شده است.   به گزارش رویترز، رهبر كره شمالی در سخنان اخیرش بر پیگیری سیاست‌های «حمایت داخلی» و «اتكا به خود» تاكید كرده و «نیروهای متخاصمی» را كه «دچار خطای محاسباتی شده‌اند» به باد انتقاد گرفته است. به گفته رسانه‌های غربی اظهارات اخیر كیم جونگ ‌اون نشان می‌دهد او تاكید خاصی بر لزوم پیگیری سیاست‌های داخلی داشته و چند بار از واژگان اتكا به خود استفاده كرده است. خبرگزاری رسمی كره شمالی نیز گزارش داد كه رهبری این كشور «تاكید كرده اقتصاد ملی مبتنی بر اتكا به خود و حمایت از خویش، نقش كلیدی در ادامه سوسیالیسم خواهد داشت» و «بقای هدف انقلاب ما را تضمین می‌كند». به گفته كیم: اتكا به خود ضربه‌ای است به نیروهای متخاصمی كه دچار خطای محاسباتی شده‌اند و [فكر می‌كنند] تحریم‌ها [كره شمالی] را به زانو در
خواهند آورد.