لغو رجیستری گوشی همراه مسافری از اول خرداد

لغو رجیستری گوشی همراه مسافری از اول خرداد


سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: آخرین مرحله راه‌اندازی سامانه رجیستری گوشی مسافری به انتهای اردیبهشت موكول شد.
حمیدرضا دهقانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما افزود: نیاز گوشی تلفن همراه كشور به طور معمول چیزی حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در ماه است كه با توجه به شرایط ارزی كشور در حال حاضر به ۹۰۰ هزار گوشی در ماه رسیده، اما بر اساس آمارهای ثبت‌شده در سامانه همتا از شهریور۹۷ تا
۴‌اردیبهشت ۹۸ حدود چهار میلیون و صد هزار گوشی تلفن همراه از طریق مسافر وارد كشور شده است.
وی گفت: با توجه به این‌كه گوشی تلفن همراه مسافری از معافیت برخوردار است شركت‌های رسمی واردكننده گوشی تاكنون امكان رقابت با این گوشی‌ها را در بازار نداشتند كه این موضوع به عدم دسترسی مشتریان به خدمات پس از فروش گوشی تلفن خریداری‌شده منجر می‌شود.
دهقانی‌نیا تاكید كرد: تنها راه جلوگیری از قاچاق با سوءاستفاده از واردات مسافری ارتباط سامانه همتا و گمرك با سامانه نیروی انتظامی است تا در لحظه رجیستر شدن گوشی بتوان مسافری بودن یا نبودن دارنده گوشی را استعلام كرد.
وی گفت: در چند ماه گذشته طی یك مرحله و هرچند با اعلام قبلی ما به وزارت صنعت این سامانه راه‌اندازی شد و واردات بیش از یك گوشی از جانب هر مسافر ممنوع شد، اما فعالان بازار معترض شدند كه به‌دلیل عدم‌اطلاع‌رسانی این حركت باعث شوك عظیمی به بازار و سرمایه آنها می‌شود به همین دلیل با درخواست وزارت صنعت راه‌اندازی سامانه به انتهای فروردین ۹۸ موكول شد.