نَقد

نَقد


میثم فكری، مدیر گروه معارف شبكه سه، درباره دلیل این كه چرا تلویزیون در ماه رمضان شاد نیست، ضعف برنامه‌های معارفی تلویزیون و در حاشیه قرار‌گرفتن آنها گفت:
   یكی از مهم‌ترین دلایل به حاشیه رفتن برنامه‌های معارفی تلویزیون ضعف برنامه‌سازان و گروه‌های معارفی است كه باعث شده است ساختارها یكنواخت باشد و نوآوری‌ها در آ‌نها كمتر اتفاق بیفتد. نكته دوم هم نگاهی است كه نسبت به گروه‌های معارفی وجود دارد ؛ یعنی با یك بودجه اندك صرفا یك برنامه گفت‌وگو محور ساده ساخته می‌شود.
   متأسفانه از طرفی فضای معارفی را به مناسبت‌ها تقلیل می‌دهند و این نگاه وجود دارد كه شما متولی مناسبت‌ها هستی آن‌هم مناسبت‌های شهادت و اعیاد. متأسفانه آفت بزرگی كه داریم این است ماه رمضان را كه جشن است در نظر نمی‌گیریم. ما هنوز نتوانسته‌ایم قالب شادی معنوی را در تلویزیون پیدا كنیم.
   بیشتر برنامه‌های تلویزیون گفت‌وگومحور هستند اما برنامه‌های معارفی میان آنها بیشتر به چشم می‌آیند، مسأله‌ای كه ما داریم این است كه ما برنامه‌ساز مسلط به فضای دینی نداریم.
   متاسفانه خیلی از برنامه‌سازان ما دچار خودسانسوری می‌شوند. همین خودسانسوری در سیستم صدا و سیما آنها را محافظه كار می‌كند و به همین دلیل كمتر به دنبال ریسك كردن و نوآوری می‌روند.