پول کثیف  صدا،نور،حرکت!

پول کثیف صدا،نور،حرکت!

وضع نامناسب اقتصادی كشور در سال‌های اخیر، طبعا هنر ـ صنعت سینما را هم به شكلی واضح تحت تاثیر قرارداده و باعث شده بسیاری از حساب و كتاب‌های این عرصه به هم بریزد و خیلی‌ها جرات و توان سرمایه‌گذاری در بخش تولید فیلم و سریال را نداشته باشند. نیاز موجود در این زمینه به سرمایه و تلاش‌ها برای حفظ بقای این هنر صنعت، عرصه را برای افرادی خارج از جریان و بدنه سینما باز كرد؛ سرمایه دارانی كه با مقاصد و اهدافی غیرفرهنگی اما در پوشش كار فرهنگی و هنری و فرار مالیاتی، ثروت بادآورده شان را به تولیدات سینمایی و شبكه نمایش خانگی تزریق و سرریز كردند.

ابتدا به نظر می‌رسید ورود این سرمایه‌ها به سینما، كمك حال یك هنر صنعت رو به زوال شده و تحركی به چرخ ایستای تولید داده باشد، اما به‌تدریج پشت پرده این سرمایه‌گذاری برملا شد و رسوایی‌های بزرگی را به بار آورد كه دودش به چشم خود اهالی سینما رفت و حتی آبرو و اعتبار سینماگران زحمتكش و تهیه كننده‌ها و فیلمسازان درستكار و سینمابلد را هم به خطر انداخت. قراردادهای كلان و نجومی با برخی ستاره‌های فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبكه نمایش خانگی، تبعیضی آشكار بود و حرف و حدیث‌های زیادی را به وجود آورد. بریز و بپاشی كه این سرمایه‌گذاران و تهیه‌كنندگان بدون پشتوانه و سابقه سینمایی انجام می‌دادند، باعث برهم زدن نظم و موازنه تولید در آثار سینمایی و شبكه نمایش خانگی شد و باعث شد توقع بسیاری دیگر از بازیگران و عوامل فنی هم بالا برود و آنها از تهیه كنندگان زحمتكشی كه برای تولید فیلم و سریال‌ها به جای پرقدرت و پرثروتی متصل نبودند، انتظار داشتند دستمزدهایی در حد و اندازه آن فیلم و سریال‌های خاص پرداخت كنند.
بعد از این و با جدی تر شدن برخورد قاطع و بدون ملاحظه و چشم پوشی دستگاه قضا با مفاسد اقتصادی كشور، پای برخی از این سرمایه‌گذاران هم به ماجرا باز شد و دست پولشویی آنها را در عرصه فرهنگ و هنر، رو كرد. از شاخص‌ترین نمونه‌ها در این زمینه می‌توان به سیدمحمد امامی (تهیه‌كننده سریال شبكه نمایش خانگی شهرزاد) و حسین هدایتی (كه سابقه سرمایه‌گذاری در سینما و شبكه نمایش خانگی از جمله سریال ناتمام و متوقف شده ماه تی تی را دارد) اشاره كرد كه جزو متهمان پولشویی و مفاسد اقتصادی هستند. اما در این تقریبا سرچراغی ماه مبارك رمضان كه بیش از هروقت دیگر سال، نیاز به بازنگری در كارنامه اعمال و حلال و حرام نان سر سفره‌ها وجود دارد، نام دو سرمایه‌گذار و
تهیه كننده سینمایی هم به‌عنوان متهمان مفاسد اقتصادی مطرح شد. متاسفانه باید گفت چشم سینما و شبكه نمایش خانگی، سازمان سینمایی و وزارت ارشاد در این زمینه روشن!
اخلال 2 سرمایه‌گذار سینمایی
 در نظام اقتصادی

دو نفری كه نامشان در زمینه مفاسد اقتصادی مطرح شده، سیدهادی رضوی و احسان دلاویز هستند. آن طور كه به‌تازگی در برخی خبرگزاری‌ها چون فارس و ایسنا به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما اطلاع رسانی شد، رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران گفت:  متهمان سیدهادی رضوی و احسان دلاویز دو نفر از تسهیلات گیرندگان بانك سرمایه و ۲۹ نفر از مدیران وقت این بانك در این دادگاه محاكمه می‌شوند.  قاضی اسدا... مسعودی مقام در این خصوص گفت: متهم سیدهادی رضوی بیش از ۱۰۷ میلیارد تومان تسهیلات از بانك سرمایه دریافت كرده است. او افزود: براساس كیفرخواست، اتهام متهم رضوی اخلال در نظام اقتصادی با اخذ تسهیلات بانكی از طریق نامشروع است.
پرونده بانك سرمایه ۴۰۰ متهم دارد و بر اساس مستندات پرونده بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان از سرمایه فرهنگیان كشور به یغما رفته است.
با متهمان تازه سینما آشنا شوید
اما این دو نفری كه به اتهام اخلال در نظام اقتصادی پای میز محاكمه قرار می‌گیرند، چه كسانی هستند و چه كارهایی در سینما و شبكه نمایش خانگی انجام داده اند؟
سیدمحمد هادی رضوی، كه متهم است از طریق نامشروع بیش از ۱۰۷ میلیارد تومان تسهیلات از بانك سرمایه دریافت كرده، همان سرمایه‌گذار اصلی فصل اول سریال شبكه نمایش خانگی «شهرزاد» است. گفته می‌شود ایشان داماد یکی از وزرای کابینه هم است. درحالی كه بحث اتهام فساد اقتصادی از سوی سیدهادی رضوی مطرح شده، بد و بی مناسبت نیست یادی از جملات نغز جناب وزیر درباره فساد اقتصادی كنیم كه در جایی (به نقل از ایرنا) با تاكید بر ضرورت مقابله با فساد گفت: «فساد منجر به تقویت اقتصاد زیرزمینی و خاكستری شده و می‌تواند علتی برای توسعه فقر باشد.»
خود سیدهادی رضوی هم زمانی در گفت‌وگو با تماشاگران امروز گفته بود: «سرمایه من مهم نیست. من از كثافت كاری هراس دارم و بدم می‌آید. اگر یك كاری محبوب مردمی باشد ایرادی ندارد ولی اگر بخواهد یك جوری ادامه پیدا كند كه شیره مالیدن باشد، یكجا می‌ایستیم و حساب كتاب می‌كنیم و می‌بینیم چند چندیم.»
اما احسان دلاویز، فرد دیگری كه نامش به عنوان متهم اقتصادی مطرح شده، چه سابقه‌ای در سینما و شبكه نمایش خانگی دارد؟ او تهیه كننده دو فیلم سینمایی
«لامپ صد» (سعید آقاخانی) و «فردا» (مهدی پاكدل و ایمان افشاریان) بود و همچنین اسمش به عنوان سرمایه‌گذار فیلم‌های «لامپ صد»، «فردا»، «دراكولا» (رضا عطاران) و «خانه‌ای در خیابان چهل و یكم» (حمیدرضا قربانی) هم مطرح بوده است. همچنین در اخبار منتشر شده درباره محاكمه دلاویز و رضوی، آمده كه احسان دلاویز مجری طرح و سرمایه‌گذار «شاهگوش» (داوود میرباقری) بود، اما ما در عنوان بندی این سریال چنین چیزی ندیدیم.