اعتراضات، هنگ‌كنگ را فلج كرد

اعتراضات، هنگ‌كنگ را فلج كرد

موج گسترده اعتراضات مردمی در هنگ كنگ دولت این كشور را مجبور  كرد كه نشست پارلمان درباره قانون استرداد را به تعویق بیندازد. طرح تصویب این قانون موجی از اعتراضات را در این كشور دامن زده كه همچنان ادامه دارد . روزنامه «گاردین» در باره اعتراضات دیروز نوشت: درگیری‌های روز چهارشنبه هنگ‌كنگ به پرتاب گاز اشك‌آور و استفاده از خودروی آب‌پاش توسط نیروهای امنیتی از بیم ورود معترضان به ساختمان پارلمان و پرتاب بطری، آجر و... از سوی معترضین انجامید.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، همچنان جمعیت بسیار زیادی از جوانان تمام خیابان‌های هنگ كنگ را پر كرده‌اند و پلیس مجبور شده اطراف ساختمان‌های دولتی و شورای قانونگذاری نیروی زیادی مستقر كند. روز گذشته قرار بود قانون استرداد در پارلمان بررسی شود، اما به دلیل همین تنش‌ها به تعویق افتاد. كری لام، مدیر اجرایی دولت شهر هنگ كنگ می‌گوید قانون مورد مناقشه استرداد را با وجود نگرانی‌های گسترده‌ای كه از روز یكشنبه در هنگ كنگ رخ داده، پیش خواهد برد. به موجب این لایحه، مظنونان برای رسیدگی به پرونده قضایی‌شان به چین مسترد می‌شوند. این ترس وجود دارد كه با این لایحه، چین مخالفان سیاسی خود را هدف قرار دهد.
به‌دلیل اعتراضات، دولت هنگ‌كنگ از كارمندانش خواسته است در پی مسدود شدن راه‌ها از آوردن خودرو به مناطقی كه دارای ساختمان‌های اداری هستند، اجتناب كنند. معترضان از سایر نقاط هنگ‌كنگ به منطقه مركزی آن آمده و دارندگان مشاغل در سراسر این دولت شهر نیز آماده هستند دست به اعتصاب بزنند. اعتراضات از روز یك شنبه شروع شد و صدها هزار نفر در هنگ‌كنگ به خیابان‌ها آمدند تا علیه لایحه استرداد مظنونان به چین اعتراض خود را به نمایش بگذارند. رسانه‌های چینی می‌گویند پشت این اعتراضات نیروهای خارجی قرار گرفته‌اند.پوشش خبری اعتراضات شدیداً در چین سانسور شد و دسترسی به خبرهای مربوط به اعتراضات در رسانه‌های اجتماعی مسدود گردید. با آن‌كه پلیس گفت تعداد معترضان تظاهرات روز یكشنبه حدود ۲۴۰هزار نفر بوده، اما برگزاركنندگان تعداد معترضان را بیش از یك میلیون اعلام كردند.
روزنامه «گلوبال تایمز» چاپ چین نوشت گروه‌های مخالف دولت در هنگ‌كنگ و حامیان بین‌المللی آنها فعالیت‌های عادی قانون‌گذاری در این كشور را با مقاصد سیاسی مورد تهییج قرار می‌دهند. سخنگوی وزارت خارجه چین نیز طی بیانیه‌ای اعلام كرد: «از آمریكا می‌خواهیم اظهارات غلط و غیرمسؤولانه را متوقف سازد، دخالت در قانون اساسی دولت هنگ‌كنگ را قطع كرده و از دخالت در امور داخلی هنگ‌كنگ و چین اجتناب ورزد.» با این حال وزارت خارجه آمریكا در اقدامی مداخله‌جویانه اعلام كرد از نزدیك بر اصلاحات دولت هنگ‌كنگ نظارت دارد.
برگزاركنندگان می‌گویند اعتراضات اخیر بزرگ‌ترین اعتراض مردمی در هنگ كنگ از ۱۹۹۷ بوده است. همان سالی كه بریتانیا هنگ‌كنگ را تحویل چین داد. هنگ‌كنگ با ۲۰ كشور جهان از جمله انگلیس و آمریكا قرارداد استرداد مظنونان دارد. اما با وجود بیش از دو دهه مذاكره هنوز قراردادی با چین برای استرداد مظنونان ندارد.