حمله موشکی به فرودگاه أبها

پنجمین حمله موشكی و پهپادی انصارا... به عربستان در كمتر از یك ماه

حمله موشکی به فرودگاه أبها

گروه‌های مقاومت یمن درادامه حملات موشكی و پهپادی اخیر خود صبح روزگذشته با موشك‌های كروز فرودگاه بین‌المللی أبها در جنوب عربستان را هدف قرار داده و با این حمله یك شگفتی جدید آفریدند. این شگفتی تا حدی بود كه بلافاصله متجاوزان سعودی را وادار به اعتراف كرد و بر آن داشت تا این بار به جای تهدید و ارعاب اقدام به نوحه سرایی كرده و حمله دیروز را یك «جنایت جنگی» توصیف كنند. این حمله درست پس از آن صورت می‌گیرد كه مقامات انصارا... یمن گفتند اگر فرودگاه صنعا باز نشود فرودگاه‌های عربستان را هدف قرار خواهند داد.

شبكه المسیره یمن اعلام كرد، صبح چهارشنبه (ساعت  2 و 22 دقیقه بامداد) گروه انصارا... حمله‌ای با موشك بالستیك كروز به فرودگاه أبها در جنوب عربستان انجام داده است. به گفته این منبع به صورت هم زمان سه موشك نیز به تجمعات ائتلاف سعودی در جبهه عسیر شلیك شده است. یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن تایید كرد كه این موشك‌ها به صورت دقیق شلیك شده و به اهداف خود اصابت كرده‌اند‌.
 به گفته وی موشك شلیك شده، از نوع بالدار و هدایت شونده كروز بوده است. به طوری كه حتی پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع موشكی آمریكا هم نتوانست این موشك را رهگیری كند.  سریع افزود: موشك كروز شلیك شده به فرودگاه أبها موجی از ترس و وحشت را در اردوگاه متجاوزان به وجود آورده است‌. وی همچنین یاد آور شد حمله امروز در چارچوب پاسخ به جنایت‌های دشمن و محاصره ظالمانه علیه ملت یمن است.
 حملات دقیق و حساب شده
انصارا... روز سه‌شنبه نیز حملات پهپادی به پایگاه هوایی ملك خالد در منطقه خمیس مشیط در جنوب غرب عربستان انجام داد. دو روز پیشتر نیز حمله‌ای پهپادی به فرودگاه جیزان (جازان) در جنوب غرب عربستان صورت گرفت. گفته می‌شود در مجموع حمله دیروز پنجمین حمله موشكی و پهپادی به مواضع متجاوزان سعودی به شمار می‌رود. این حملات كه به صورتی دقیق وحساب شده صورت می‌گیرد قدرت و توان نظامی گروه‌های مقاومت در یمن را به نمایش می‌گذارد. قدرت و توانی كه كارشناسان چندی پیش در باره آن صحبت كرده و یاد آور شدند موازنه قوا در منطقه به نفع حوثی‌ها تغییر كرده است و عربستان سعودی در صورت عدم عقب نشینی از خاك یمن متحمل خسارت‌های سنگین تری خواهد شد.  علی القحوم، عضو شورای سیاسی انصارا... یمن می‌گوید: اگر فرودگاه‌های یمن تعطیل بماند، فعالیت فرودگاه‌های متجاوزان را نیز متوقف خواهیم كرد. وی افزود: متجاوزان باید به جنگ یمن پایان دهند زیرا در غیر این صورت، ارتش یمن، بانك گسترده‌ای از اهداف را بمباران می‌كند. امروز معادله جنگ یمن تغییر كرده است و دشمنان باید این موضوع را درك كنند. یمن دیگر لقمه آسانی برای آنها نخواهد بود.
عربستان و امارات از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند كشور عربی و با كمك و چراغ سبز آمریكا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به عنوان فقیرترین كشور عربی آغاز كردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری این كشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند. بر اثر این تجاوز تاكنون بیش از صد هزار یمنی كشته شدند.این جنگ همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبه‌رو كرده است.
 واكنش عربستان
 ائتلاف سعودی علیه یمن، دیروز برای نخستین بار بلافاصله بعد از انجام یك حمله به وقوع آن اعتراف كرد و گفت یك موشك ارتش یمن به فرودگاه «أبها» اصابت كرده است. فرودگاه منطقه‌ای أبها كه گفته می‌شود از سال 2016 به فرودگاه بین‌المللی تبدیل شده، در منطقه «عسیر» در جنوب غرب عربستان سعودی واقع شده است. به گزارش شبكه العربیه، تركی المالكی، سخنگوی ائتلاف سعودی اقدام ارتش یمن را اقدام تروریستی توصیف كرد و اعلام كرد «گلوله حوثی به سالن ورود فرودگاه بین‌المللی أبها اصابت كرده است». به ادعای ائتلاف سعودی، در این حادثه 26 غیرنظامی زخمی شده و برج مراقبت فرودگاه نیز از مدار كار خارج و تعطیل شده است. منابع یمنی گفتند به دنبال این حمله تردد ناوگان هوایی عربستان در فرودگاه أبها متوقف شد. به گفته این منابع این دومین بار است كه یگان موشكی یمن منافع مرتبط با ائتلاف سعودی را هدف قرار می‌دهد. پیش تر نیز در دسامبر سال 2017 ارتش یمن تأسیسات اتمی براكه ابوظبی را هدف قرار داده بود.
شبكه خبری اسكای نیوز عربی در گزارشی مفصل در باره جزییات این حمله نوشت: «از بین زخمی‌ها 3 زن هندی، یمنی و سعودی و 2 كودك سعودی هستند كه به بیمارستان منتقل شده اند. همچنین زخم‌های 18 نفر هم سرپایی درمان شده است. با این حال گزارش‌ها حاكی از وارد آمدن خسارت‌های مالی به فرودگاه است». به گزارش همین منبع سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی مدعی شده كه این حمله «در حد جنایت جنگی بوده و به صورتی سیستماتیك شهروندان عادی را هدف قرار داده است». وی از بقیه اعضای ائتلاف متجاوز سعودی نیز خواست هرچه سریع تر به این گونه اعمال به گفته او «تروریستی و غیر اخلاقی از سوی شبه نظامیان حوثی» واكنش نشان داده و تدابیری قاطع اتخاذ كنند.
 سایر حملات
تجاوز سعودی به یمن همچنان ادامه دارد. به گزارش شبكه خبری المسیره طی 24 ساعت گذشته یك بار دیگر جنگنده‌های متجاوز سعودی مناطقی از استان صعده را هدف حملات هوایی خود قرار دادند. در این میان، مناطق رازح و منبه واقع در صعده هدف بیشترین حملات قرار گرفتند. همزمان نیروهای مقاومت یمن نیز اعلام كردند در عملیات تك تیراندازان در جنوب حیران و شرق مثلث عاهم در استان حجه، 29 مزدور دشمن كشته و یا زخمی شدند. از استان البیضاء هم خبر می‌رسد كه دو فروند موشك زلزال 1 به تجمعات مزدوران در الهضبه شلیك شده است. ارتش و كمیته‌های مردمی یمن می‌گویند موفق شده اند شماری از مزدوران سعودی در «عسیر» را به هلاكت رسانده و تعدادی دیگر را نیز زخمی كنند. منابع یمنی همچنین تایید كردند كه مواضع متجاوزان در شهر مرزی عسیر هدف اصابت ۳ موشك بالستیك زلزال ۱ قرار گرفته است. در جریان این حملات نیز تعداد دیگری از عناصر متجاوز سعودی كشته و زخمی شدند.