هفت‌خوان مصاحبه

داوطلبان آزمون دكتری به دلیل وقتگیر بودن ثبت‌نام از شركت در مصاحبه دانشگاه‌ها انصراف می‌دهند

هفت‌خوان مصاحبه

چند سالی می‌شود كه اخبار، از حذف كنكور، شرط معدل و مافیای كنكور، می‌گویند. مشكلات آزمون كارشناسی ارشد و دردسرهای پس از كنكور برای داوطلبان و مشكلات ریز و درشتی كه هر سال در آزمون دكتری پیش می‌آید، دیگر طبیعی شده است، اخباری كه هر سال به سر زبان‌ها می‌افتد. در روزهایی كه داوطلبان كنكور دكتری، خود را برای ثبت‌نام در سیستم گلستان و برای مصاحبه دانشگاه‌هایی كه قبول شده‌اند، آماده می‌كنند، با سیستم پیچیده و مشكلات عجیبی مواجه می‌شوند، اتفاقی كه باعث شده است تا بسیاری از داوطلبان، عطای ثبت‌نام را به لقایش ببخشند.

چند سالی می‌شود كه در آزمون دكتری، قبولی با چند برابر ظرفیت، اعلام می‌شود تا درنهایت مصاحبه در دانشگاه، نشستن بر كرسی دكتری را تعیین كند. اتفاقی كه از نظر بسیاری از داوطلبان منصفانه نیست. درصد بالای نمره آزمون مصاحبه یكی از موارد اعتراض آنهاست.
 هرچند كه قرار بود، امسال آزمون مصاحبه و تأثیر آن در نمره قبولی داوطلبانان از بین برود، اما همچنان نمره مصاحبه، با نمره 50‌درصد یكی از نمره‌های مهم و تأثیرگذار در قبولی در آزمون دكتری است. مشكلات آزمون دكتری امسال به سیستم ثبت‌نام مصاحبه رسیده است.
 2 ساعت  برای ثبت‌نام در مصاحبه
 مدارك برای ثبت‌نام در مصاحبه دانشگاه‌ها بلند بالاست. مدارك زبان انگلیسی، نامه معرفی استاد، ریز نمرات مقاطع كارشناسی ارشد، كارشناسی، دیپلم و سوابق تحصیلی در مدارس، لینك مقاله‌ها و برگه استعداد تحصیلی از مداركی است كه در كنار مدارك روتین هر ثبت‌نام دیگری برای ثبت‌نام لازم است. بارگذاری همه این مدارك برای داوطلبی كه اینترنتش هم ممكن است كند باشد زمان زیادی را می‌طلبد. بعداز گذشتن از خوان بارگذاری مدارك اما بخش سؤالات شخصی و پرسش اولیه از دیگر مواردی است كه بسیاری از داوطلبان را به دردسر انداخته است.
علیرضا بدیع، یكی از داوطلبانی است كه در مصاحبه ثبت‌نام كرده. او در ده دانشگاه مجوز حضور در مصاحبه را گرفته و به گفته خودش از سه روز پیش تا به حال، تنها در شش دانشگاه توانسته ثبت نام كند. بدیع درباره مشكلات سایت می‌گوید:‌ «دو تا سه ساعت برای یك ثبت‌نام و بارگذاری مدارك زمان لازم است.»
برای هر دانشگاهی هم تقریباً باید همین زمان را صرف كرد. البته باید توجه داشت كه همه دانشگاه‌ها از یك سیستم ثبت‌نام استفاده نمی‌كنند و دانشگاهی كه از سیستم گلستان استفاده می‌كند، این مشكل را دار‌د. او توضیح می‌دهد: «در زمان ثبت‌نام در آزمون دكتری، من یك بار، مدارك شناسایی، مقالات و مداركم را بارگذاری كرده‌ام، ای‌كاش سیستم سنجش و سیستم ثبت‌نام دانشگاه‌ها با هم یكسان‌سازی می‌َشد تا اتلاف وقت بیش از این نمی‌شد.» داوطلب آزمون دكتری توضیح می‌دهد دانشگاه‌ها برای ثبت‌نام در مصاحبه 80هزار تومان تا 140 هزار تومان دریافت می‌كنند، درحالی كه سال‌های گذشته این روال نبود.
او توضیح می‌دهد بسیاری از دوستان و كسانی كه با او در آزمون دكتری ثبت‌نام كرده‌اند به خاطر وقت‌گیر بودن ثبت‌نام، از شركت در مصاحبه انصراف داده‌اند. بدیع تأكید می‌كند: «سؤالات بی‌مورد مانند تأمین درآمدهای مالی داوطلبان، بارگذاری مداركی كه شاید به آنها نیاز نباشد، مانند ریز نمرات دوران متوسطه داوطلب و هنگ كردن‌های بیش از حد سیستم، باعث شده بسیاری از داوطلبان، از مصاحبه حضوری در دانشگاهی كه قبول شده‌اند، انصراف دهند.
 دانشگاه می‌تواند هر كاری كند
 حسین توكلی، سخنگوی سازمان سنجش با اشاره به مشكلاتی كه برای برخی از داوطلبان آزمون دكتری پیش آمده است، می‌گوید:‌ «ما مسؤولیت مصاحبه آزمون دكتری را به دانشگاه‌ها سپرده‌ایم و آنها می‌توانند در صورت لزوم، خود هر سؤالی كه می‌خواهند در آزمون از داوطلب بپرسند.  سخنگوی سازمان سنجش توضیح می‌دهد اگر دانشگاه‌ها صلاح بدانند، حتی می‌توانند از داوطلبان، دوباره آزمون كتبی بگیرند و بارگذاری مداركی را كه مورد نیاز است از داوطلبان درخواست كنند. او توضیح می‌دهد درصورتی كه داوطلبی در این باره، شكایتی دارد، می‌تواند با سازمان سنجش مطرح كند تا این سازمان، با توجه به مشكلات داوطلب، با دانشگاه برخورد كند. توكلی توضیح می‌دهد سازمان سنجش مسؤولیت برگزاری آزمون دكتری را به عهده خود دانشگاه‌ها و وزارت علوم گذاشته است. در حالی مسؤولیت برقراری آزمون دكتری به‌عهده وزارت علوم و دانشگاه‌هاست كه وزارت علوم-كه خود یكی از متولیان برگزاری آزمون است- در این خصوص جوابی ندارد.