سطوح مختلف دندانپزشكان را چقدر می‌شناسید‌؟

سطوح مختلف دندانپزشكان را چقدر می‌شناسید‌؟

احتمالا در زمان انتخاب رشته کنکور خود یا اطرافیان‌تان  با اسامی رشته‌های گوناگون مرتبط با دندانپزشکی مواجه شده‌اید . شاید در نگاه اول گمان می‌کردید فارغ‌التحصیلان همه این رشته‌ها تا مقطع دکتری تحصیلات خود را ادامه می‌دهند. واقعیت این است که یكی از موارد شایعی كه بیشتر بیماران در مراجعه به دندانپزشکان نمی‌دانند آن است كه همه  را در سطح دكتری دندانپزشكی تصور می‌کنند. اگر بخواهم از سطوح پایین به بالا شروع كنم باید از فوق‌دیپلم تكنیسین پروتز شروع كنم كه در لابراتوارها به دندانپزشكان كمك شایانی در ساخت پروتزها، روكش‌ها و دستگاه‌های مختلف می‌كند كه البته در این رشته چند سالی است مقطع لیسانس هم داریم.
در سال‌های گذشته بهداشتكار دهان و دندان هم داشتیم كه در مقطع فوق‌دیپلم، هم دستیاری دندانپزشكی را می‌آموخت و هم در فلوراید تراپی و جرم‌گیری و بعضی درمان‌های اولیه، كمك كار دندانپزشكان بود .
حجم زیادی از دندانپزشكان در مقطع دكتری عمومی مشغول فعالیت هستند كه بیماران آنها را به‌نام جراح دندانپزشك می‌شناسند.
در سطح بعد، متخصصان دندانپزشكی هستند كه در رشته‌های ترمیمی، درمان ریشه، جراحی فك و صورت، ارتودنسی، كودكان، پروتز، بیماری‌های دهان، رادیولوژی و... مشغول فعالیت هستند كه بیماران آنها را به‌نام متخصصان دندانپزشكی كودكان یا متخصصان درمان ریشه می‌شناسند.
عده كمی از متخصصان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هستند كه علاوه بر امور درمان به آموزش و پژوهش در حوزه تخصصی خود در دانشگاه‌ها مشغولند كه از استادیار و بعد دانشیار آغاز شده و به استاد تمام و استاد ممتاز ختم می‌شود . این افراد برای ارتقای خود باید ساعات زیادی از عمر كاری خود را به آموزش دانشجویان و پژوهش بگذرانند و حوزه خدمات ایشان فراتر از درمان می‌رود.
بنابراین لازم است در زمان ابتلا به بیماری‌ها و اختلالات دهان و دندان متناسب با مشکل پیش‌آمده به متخصص مربوطه مراجعه کنید تا با بهره‌گیری از بالاترین و مرتبط‌ترین سطح از تخصص مربوطه، هزینه درمانی پایین‌تری را پرداخت کنید.