پای لنگ مترو و اتوبوس

پای لنگ مترو و اتوبوس

حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهرتهران كه زبان حال مردم را می‌گوید و می‌افزاید از ازدحام اتوبوس و مترو وحشت می‌كند، حرف دل مردم را می‌زند. باید كفش آهنی و صبر ایوب داشت در صف‌های طویل اتوبوس و روی سكوهای همیشه شلوغ متروی تهران. سوار شدن در اتوبوس و مترو بیشتر به جدال شبیه است، از یك سو جدال با ازدحام تمام نشدنی مردم و از سوی دیگر جدال با گرمای خفه‌كننده خیلی از واگن‌های مترو و بیشتر اتوبوس‌هایی كه در گرمای بی‌حد و حصر تابستان به قول احمد مسجدجامعی، كولر خاموش می‌كنند و باعث رنج مسافران می‌شوند. در این اوضاع، از معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران گرفته تا روسای پلیس پایتخت،‌ حتی بقیه اعضای شورای ترافیك استان و شورای‌عالی هماهنگی ترافیكی شهرهای كشور خوشبین‌ هستند كه مردم خودروی شخصی را كنار بگذارند و به حمل و نقل عمومی روی بیاورند آن هم درحالی كه آمارهای رسمی كه این مسؤولان نیز از آن خبر دارند، از كمبود 3000 اتوبوس و 2000 واگن مترو در تهران حكایت می‌كند.
بی دلیل نیست كه حسن خلیل‌آبادی گفته است اگر به وضعیت حمل ونقل عمومی به‌درستی رسیدگی شود، كمبودها دراین ناوگان برطرف و برتعداد وسایل نقلیه عمومی افزوده شود اصلا تهران به طرح ترافیك نیاز ندارد و با این مقدمه گفته است این نابسامانی ناوگان حمل ونقل عمومی است كه مردم را وادار به استفاده از خودروی شخصی می‌كند.
اما كسی چه می‌داند، شاید درآینده‌ای دور یا نزدیك همین وضعیت نابسامان، مردم را كه طرح ترافیك جدید و عوارض تعریف شده خودروهایشان را درپاركینگ خانه‌ها و گوشه معابر زمینگیر كرده،‌ ترغیب كند برای سهولت در آمد و شد، خودروی شخصی را به‌كار بگیرند. زمانی كه بنزین 80 تومانی یكباره هزار تومان شد مگر پیش‌بینی‌ها این نبود كه خیابان‌ها خلوت‌تر می‌شود و از بار ترافیك كاسته می‌شود، اما بعدش چه شد، مگر مردم به نرخ جدید اخت نشدند و مصرف بنزین به جایی نرسید كه سیستم سهمیه‌بندی طراحی شد؟ پس درمورد طرح ترافیك جدید و تاثیرش بر ترافیك و وضعیت هوا نیز نمی‌توان زیاد مطمئن بود.
ولی تا این بشود یا آن، باید به مردمی پرداخت كه سوژه این گزارش‌اند و در اصل به مردمی خدمات می‌دهند كه ظاهرا مسؤولان اداره شهر هرچه می‌كنند برای رفاه حال آنهاست. تبعات اجتماعی ناشی از اجرای طرح ترافیك جدید درتهران تابه حال كه زیاد بوده و تا به حال كه از روی خیلی از زندگی‌ها رد شده، مگر این كه رد پای این طرح در زندگی مردم خوب دیده شود و برای پاك كردن این رد پا یا ترمیم خرابی‌هایش فكری شود.