نُقل

نُقل


محمد سرشار،‌ مدیر شبكه پویا و نهال در گفت‌وگو با ایرنا از اقدامات این شبكه برای مخاطبان معلول خبر داد: شبكه كودك در حال قدم برداشتن در حوزه مناسب‌سازی برای كودكان معلول است. این شبكه قصد دارد برای خردسالان كه بیش از هفت سال سن دارند و ناشنوا هستند، زیرنویس ارائه دهد. با این روش كودكان و خردسالان ناشنوا می‌توانند انیمیشن‌ها و برنامه‌های محبوب خود را با زیرنویس فارسی ببینند.
درنظر داریم هنگام پخش برنامه در گوشه تصویر برای خردسالان ناشنوا راهنمای تصویری داشته باشیم و در این راهنمای تصویری مجری مسلط به زبان ناشنوایان متن برنامه را خواهد خواند.
برای خردسالان نابینا در نظر گرفته شده كه فایل صوتی راهنمای شنیداری ارائه شود و این‌گونه خردسالان نابینا نیز می‌توانند بیننده برنامه‌های شبكه كودك باشند.
باید قبول كرد كه كودكان معمولی به خاطر عدم آگاهی و عدم تجربه در ارتباط‌گیری از كودكان معلول كمی كناره‌گیری می‌كنند. این مساله باعث شده مشكلاتی از نظر عاطفی برای خردسالان معلول پیش بیاید.
در دنیا شبكه‌های پیشرفته عده‌ای از معلولان را استخدام می‌كند تا این عزیزان معلول برای ساخت برنامه مناسب به برنامه‌سازها كمك كنند و این‌گونه در برنامه‌سازی موفق قدم برمی‌دارند. ما هم باید این مسیر استاندارد را طی كنیم و برنامه‌هایی برای معلول و حتی كودكان اوتیسمی داشته باشیم البته باید بگویم در قسمتی از این داستان ما هم موفق عمل كرده‌ایم اما باید قوی‌تر قدم برداشت.