ردپای آمریكایی‌ها در یك حمله مشكوك

ردپای آمریكایی‌ها در یك حمله مشكوك


 ستاد تبلیغات امنیتی عراق اعلام كرد عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر و فرمانده نیروهای مسلح این كشور دستور داد یك كمیته حقیقت‌یاب برای بررسی حادثه پادگان شهدا تیپ 16 حشد‌الشعبی تشكیل شود. این پادگان كه در آمرلی واقع شده روز جمعه هدف حمله یك پهپاد ناشناس قرار گرفت و بخش‌هایی از آن در آتش سوخت. در جریان این حمله دو نفر زخمی شدند. گرچه هنوز تحقیقات دولت عراق در این باره انجام نشده است، اما برخی منابع می‌گویند احتمال دارد آمریكایی‌ها در این حمله نقش داشته باشند.
بلافاصله پس از انتشار خبر حمله به پایگاه حشد‌الشعبی، رسانه‌های جریان سعودی ازجمله شبكه العربیه و به نقل از منابع خود مدعی شدند این پایگاه در اختیار نیروهای حزب‌ا... عراق و سازمان بدر قرار داشته است، اما علی الحسینی، سخنگوی سازمان حشدالشعبی در محور شمال تأكید كرد «بر خلاف آنچه رسانه‌های مغرض می‌گویند، هیچ كشته‌ای از نیروهای مستشاری یا سپاه پاسداران [انقلاب اسلامی ایران] وجود ندارد.» وی در باره عاملان این حمله نیز گفت: پیش از گزارش كمیسیون تحقیقات نمی‌توانیم هیچ‌كس را متهم به این حمله كنیم. این فرمانده عراقی تصریح كرد: حشد الشعبی دشمنان زیادی دارد، ازجمله داعش، آمریكایی‌ها و كشورهای كه حشد الشعبی طرح‌های آنان علیه عراق را ناكام گذاشت.
 سایت شبكه الجزیره در گزارش كوتاهی در‌این‌باره نوشت: برخی منابع عراقی می‌گویند این حمله یك كشته و دو مجروح داشته است. فرد كشته شده متعلق به نیروهای حشد‌الشعبی بوده و دو مجروح در اصل دو مهندس ایرانی بودند. به گزارش همین منبع، آمریكایی‌ها هرگونه دخالت خود در این حمله را تكذیب كردند، اما در عوض گفتند نسبت به آن اطلاع داشته‌اند. الجزیره در ادامه گزارش خود نوشت: ایران بارها گفته است كه نیروی نظامی در عراق ندارد و اگر باشند برخی مستشاران برای آموزش نظامی نیروهای عراقی است. با این حال نیروهای حشد‌الشعبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام كردند هیچ نیروی ایرانی در حمله روز جمعه زخمی نشده و اساسا نیروهای ایرانی در این پایگاه حضور نداشته‌اند.
پایگاه آمرلی وابسته به گردان 52 نیروهای حشد‌الشعبی بوده و زیر نظر هادی العامری اداره می‌شود. هادی العامری، از شخصیت‌های برجسته عراقی و رهبر پیشین سازمان بدر و رئیس كنونی ائتلاف الفتح در پارلمان این كشور می‌باشد. العامری از جمله سیاستمداران مبارز عراقی است كه خود را شاگرد سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس می‌داند و با ایرانی‌ها رابطه‌ای نزدیك و صمیمی دارد‌. شبكه الجزیره ضمن اعتراف به این‌كه آمریكایی‌ها از این حمله اطلاع داشته‌اند حدس می‌زند كه این حمله به وسیله نیروهای باقیمانده داعش در عراق صورت گرفته باشد. حدسی كه بعید نیست با واقعیت هم تناسب داشته باشد‌. به‌خصوص كه آمریكایی‌ها بارها ثابت كرده‌اند از نیروهای تكفیری برای حمله به دیگران استفاده می‌كنند‌.
حمله به اردوگاه نظامی حشد‌الشعبی یك روز پس از آن صورت گرفت كه وزارت خزانه‌داری آمریكا از تحریم چهار نفر از عراقی‌ها یعنی دو فرمانده حشد الشعبی و دو استاندار سابق این كشور به اتهام نقض حقوق بشر و فساد خبر داد. ثائر البیاتی، دبیركل شورای عشایر عربی در مناطق مورد مناقشه تاكید كرد، حمله پهپادی تاسیسات حیاتی اردوگاه را هدف گرفت. وی با بیان این‌كه در این اردوگاه موشك‌های بالستیك وجود دارند، گفت: این حمله پس از انجام عملیات نظارتی صورت گرفت. طی ماه میلادی گذشته نیز مقرها و گروه‌های وابسته به حشد‌الشعبی به‌ویژه در مرزهای سوریه مورد هدف قرار گرفتند كه عراقی‌ها آمریكا را عامل آن معرفی كردند.