سرازیر كردن تجهیزات

سرازیر كردن تجهیزات


ماه میلادی گذشته، مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا در اظهاراتی كه با واكنش منفی نمایندگان هر دو حزب در كنگره روبه‌رو شد، گفت: واشنگتن قصد دارد با استناد به مجوزهای گذشته و با هدف ایجاد بازدارندگی در برابر جمهوری اسلامی ایران، جنگ‌افزارهایی به ارزش 1/8 میلیارد دلار به عربستان سعودی صادر كند. این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شد
كه مشاركت آمریكا در حملات مرگبار عربستان سعودی به یمن در آمریكا به موضوعی جنجال‌برانگیز بدل شده و بسیاری از نمایندگان توقف این همكاری را خواستار شده بودند. سنا و مجلس نمایندگان حتی قطعنامه‌هایی برای توقف مشاركت آمریكا در جنگ یمن صادر كردند، اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا این قطعنامه‌ها را وتو كرد.
در همین رابطه روز گذشته اعلام شد شركت آمریكایی لاكهید مارتین تصمیم دارد یك میلیارد و 480 میلیون دلار تجهیزات نظامی به عربستان بفروشد. بخشی از این سلاح‌ها موشك‌های تاد خواهد بود. شركت لاكهید مارتین كه سال۱۹۹۵ از ادغام دو شركت لاكهید و مارتین مریتا در ایالت مریلند آمریكا شكل گرفت، هم‌اكنون به‌عنوان یكی از بزرگ‌ترین پیمانكاران صنایع جنگ‌افزاری جهان شناخته می‌شود. پنتاگون همچنین اعلام كرد: قرارداد جدید با سعودی، ارزش كل معامله سامانه تاد با عربستان را به پنج میلیارد و ۳۶۰میلیون دلار افزایش داد. داستان این قرارداد به ماجرای نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ به عربستان در سال نخست ریاست‌جمهوری‌اش برمی‌گردد كه در جریان آن ۱۱۰میلیارد دلار قرارداد فروش سلاح میان واشنگتن و ریاض در مدت ده سال بسته شد. این درحالی است كه مجلس نمایندگان آمریكا روز چهارشنبه (۲۶ تیر) با ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان و امارات عربی متحده موافقت كرده  بود.