مـــهمـــانی شــــــــــوم

پادشاه عربستان با میزبانی این کشور از نیروهای آمریكایی موافقت كرد

مـــهمـــانی شــــــــــوم

با تشدید تنش‌ها در خلیج فارس به دلیل سیاست‌های نابخردانه دونالد ترامپ، بازار ارسال سلاح‌ها و سربازان آمریكایی نیز داغ شد . گرچه آگاهان می‌دانند هدف از همه این مانورها و رفت و آمدها تبلیغاتی توخالی بیش نیست اما در این میان سران وابسته برخی كشورهای عرب ازجمله بحرین، امارات و عربستان سعودی دست به خبط و خطاهایی می‌زنند كه روزی دامنگیر خودشان خواهد شد. یكی از این خطاها اجازه دادن به صدها سرباز آمریكایی برای استقرار در خاك عربستان سعودی است.

روز جمعه 28 تیر یك مقام مسؤول در وزارت دفاع عربستان سعودی، اعلام كرد پادشاه این كشور با میزبانی عربستان از نیروهای آمریكایی موافقت كرده است. براساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی(واس)، این تصمیم پادشاه با هدف افزایش سطح همكاری‌های مشترك دفاعی در زمینه امنیت و ثبات منطقه است. این درحالی است كه پیش از آن، شبكه سی.ان.ان از تصمیم دولت آمریكا برای اعزام 500 نیروی نظامی به عربستان سعودی خبر داد. روز گذشته نیز وزارت دفاع آمریكا (پنتاگون) مجوز اعزام نیرو و تجهیزات به عربستان را صادر كرد. در بیانیه پنتاگون، علت این اقدام، افزایش قدرت بازدارندگی در مواجهه با تهدیدهای واقعی و نوظهور عنوان شده است. گفته می‌شود قرار است نظامیان آمریكایی در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان واقع در منطقه‌ای بیابانی در شرق ریاض، مستقر شوند.
جالب توجه این‌كه سال 1991زمانی كه آمریكا قصد داشت برای خارج كردن نیروهای عراقی از كویت سربازان خود را به عربستان اعزام كند با مخالفت گسترده مقامات رسمی و غیر رسمی این كشور مواجه شد و بعد از نشست‌های مكرری كه شاهزادگان سعودی با روحانیون داشتند با چنین موضوعی موافقت شد. زیرا به نظر روحانیون سعودی، حضور نیروهای بیگانه دركشور به لحاظ شرعی ممنوع بود و عربستان نباید برای حفظ امنیت خود دست به دامن نیروهایی می‌شد كه به اصطلاح جزو كفار به شمار می‌رفتند . این روزها اما به نظر می‌رسد در عربستان حال و هوای دیگری حاكم بوده و پادشاه فرتوت این كشور با یكپارچه كردن قدرت در دست خود و فرزندش دیگر نیازی به كسب مجوز از روحانیون نداشته و بلافاصله با حضور نیروهای خارجی در كشور آن هم برای تامین امنیت عربستان موافقت می‌كند.
 تلاش بیهوده
اما ارسال این همه سرباز و تجهیزات نظامی با چه هدفی صورت می‌گیرد ؟ هرچند آمریكایی‌ها به‌صراحت این هدف را اعلام نمی‌كنند، اما آنچنان كه از خبرها معلوم می‌شود هدف اصلی از همه اینها تشكیل یك ائتلافی دریایی در خلیج فارس است تا به گفته دست‌اندركارانش «ضامن امنیت كشتیرانی در آبراه‌های منطقه» باشد. به گزارش مهر، سنتكام ـ نهاد تروریستی كه واحد فرماندهی نیروهای مركزی آمریكا تلقی می‌شود ـ طی بیانیه‌ای به توضیح نقشه واشنگتن مبنی بر تشكیل چارچوبی دریایی متشكل از ملیت‌های مختلف پرداخت كه قرار است به زعم آنها ثبات امنیت(!) در آبراه‌های منطقه را تضمین كند.این بیانیه با به كار بردن نامی جعلی برای خلیج‌فارس، مدعی شد هدف از عملیات مذكور تقویت ثبات دریایی، تضمین عبور امن و تنش‌زدایی در آب‌های بین‌المللی در منطقه نام‌برده، تنگه‌هرمز، تنگه باب‌المندب و دریای عمان است. به بیان ساده تر آمریكایی‌ها می‌كوشند با استفاده از سرمایه و امكانات كشورهای عربی هم جبهه‌ای نظامی در برابر ایران تشكیل داده و هم از سوی دیگر بخواهند با كمك گرفتن از این كشورها امنیت را در آبراه‌های خلیج فارس تامین كنند. اهدافی كه تقریبا بیشتر به رویاهای خام شباهت داشته و تاكنون درعمل به هیچ وجه كارساز نبوده است .
این درحالی است كه به رغم وجود پاتریوت‌های آمریكایی در جای جای عربستان، نیروهای مقاومت یمنی طی دوماه گذشته بیش از 40 بار به این كشور حمله پهپادی و موشكی كرده‌اند. این واقعیت‌ها نشان می‌دهد  بیهوده حاكمان عربستان می‌كوشند با پناه گرفتن در زیرلوای آمریكایی‌ها یا خرید بیشترین تجهیزات نظامی امنیت را برای خود تامین كنند یا به‌وسیله آن ایران یا نیروهای مقاومت در یمن را بترسانند. این تجربه بارها ثابت شده است كه امنیت تنها از طریق قدرت ملت هاست كه به‌دست می‌آید و مقامات سعودی باید به جای پناه گرفتن در آغوش آمریكایی‌ها در درجه اول به ملت‌های خود توجه كنند.
 بهره‌برداری از یك جنگ روانی
به اعتقاد برخی كارشناسان، تقویت حضور نظامی آمریكا در عربستان و افزایش فروش تسلیحات آمریكایی به ریاض بیشتر برای ایجاد یك جنگ روانی بوده و به این وسیله می‌خواهند وانمودكنند آمریكا و متحدانش آماده هرگونه اقدامی هستند. این درحالی است كه رئیس‌جمهور آمریكا بارها اعلام كرده به دنبال جنگ و گزینه نظامی علیه ایران نیست و كارشناسان و تحلیلگران سیاسی و نظامی نیز بارها اعلام كرده اند واشنگتن به هیچ عنوان توان به راه انداختن یك درگیری نظامی دیگر را با توجه به قدرت نظامی گسترده ایران ندارد؛ اما روشن است كه با ایجاد یك جو روانی می‌شود از آن بهره‌برداری كرد و سلاح‌های بیشتری به كشورهای عرب منطقه فروخت‌.آمریكا از طریق گسترش ایران هراسی در منطقه اوضاع را بی‌ثبات جلوه داده و این‌طور به هم‌پیمانان عرب خود القا كند منطقه خلیج فارس ناامن است و هر لحظه احتمال وقوع درگیری در این منطقه وجود دارد. تا به این وسیله بتواند از ضعف عربستان و متحدانش ازجمله امارات و بحرین سوءاستفاده كرده و این كشور‌ها را بیش از پیش تسلیم اراده و سیاست‌های بوالهوسانه خود كند.