موج بی‌خانمانی در انگلستان

موج بی‌خانمانی در انگلستان

آمار و گزارش‌ها حكایت از بحران روز افزون بی‌خانمانی در انگلیس بر اثر سیاست‌های ریاضتی دولت دارد و نتایج تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد كه میانگین سن خرید خانه در این كشور طی نیم قرن گذشته دو برابر افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، تازه‌ترین گزارش بانك
«اچ. اس. بی. سی» در این باره نشان می‌دهد افراد به مرور زمان به این باور رسیده‌اند كه زودتر از ۳۹ سال قادر به خرید خانه نخواهند بود. این در حالی است كه در دهه ۶۰ میلادی میانگین سن خرید خانه ۲۳ سال بوده و افراد فقط با پرداخت ۵۹۵ پوند پیش پرداخت، صاحب خانه می‌شدند. مؤسسه تحقیقاتی كیپموت نیز گزارش داد در حال حاضر میانگین پیش‌پرداخت برای خرید خانه به ۲۰ هزار و ۶۲۲ پوند رسیده و این مساله باعث كاهش آمار صاحب خانه در انگلیس شده است. آرون شینول، مسؤول موقت امور وام مسكن و پس‌انداز بانك اچ. اس. بی. سی این آمارها را نگران‌كننده خوانده و گفته است بسیاری از متقاضیان خرید خانه افرادی هستند كه صاحب خانواده و فرزند هستند.
بی‌خانمانی در انگلیس از دهه ۹۰ میلادی تا سال ۲۰۱۰ به طرز قابل‌توجهی كاهش یافت، اما از سال ۲۰۱۰ به این‌سو همزمان با به قدرت رسیدن محافظه‌كاران، رشد بی‌سابقه‌ای پیدا كرده است. این درحالی است كه مقامات رسمی این كشور وعده‌های فراوانی برای ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت می‌دهند. فروش واحدهای مسكونی متعلق به دولت كه اغلب افراد كم‌درآمد در آن زندگی می‌كردند، یكی از راهكارهایی بود كه محافظه‌كاران به اجرا گذاشتند تا از طریق ساخت واحدهای كوچك و ارزان‌تر خانواده‌ها را صاحب مسكن كنند، اما این مساله در اصل به آواره شدن مردم و گسترش معضل بی‌خانمانی دامن زده و دولت همچنان نتوانسته توازنی میان عرضه و تقاضای مسكن ایجاد كند.
بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، 83 هزار جوان انگلیسی بی‌خانمان برای داشتن سرپناه در طول سال گذشته 2014 مجبور بودند به موسسات خیریه مراجعه كنند. رسانه‌های انگلیسی می‌گویند آمار واقعی بی‌خانمان‌ها در این كشور بیش از سه برابر آمار دولتی است. براساس برخی گزارش‌ها، بیش از یك نفر از هر هفت جوان انگلیسی (حدود 17 درصد) برای گذران شب در شرایط سخت و نامناسب به سر می‌برند. مساله آوارگی و بی‌خانمانی پدیده‌ای مختص انگلستان نیست و تقریبا تمام كشورهای اروپا را در بر گرفته است. كارشناسان بی‌خانمان‌ها را قربانیان بحران اقتصادی می‌دانند. گفته می‌شود در فرانسه كه یكی از بدترین شرایط را دارد، خانه‌های فقر و بی‌سرپناهی 50 درصد افزایش یافته است. هم اكنون در این كشور بیش از ۱۴۱ هزار نفر خیابان‌خواب و دو میلیون و 800 هزار نفر بدون مسكن مناسب هستند.