اعتراض بیجا، قهرمانی را از ما گرفت

سکوی اول کشتی آزاد نوجوانان جهان مفت از دست رفت

اعتراض بیجا، قهرمانی را از ما گرفت

مسابقات قهرمانی کشتی آزاد نوجوانان جهان در صوفیه بلغارستان با قهرمانی تیم روسیه و نایب قهرمانی ایران به پایان رسید تا برای آنها که این مسابقات را از نزدیک دنبال می‌کردند، فقط حسرت و آه بماند.   عملکرد درخشان کشتی‌گیران ما در روز اول، موقعیتی ممتاز به تیم ما داده بود و در صبح روز دوم هم کشتی‌گیران نوجوان ما عالی عمل کردند؛ اما بعدازظهر صوفیه برای نوجوانان کشتی آزاد ما بسیار نحس بود تا خانه رویاها به راحتی ویران شود.
تیم ما که در روز اول با دو مدال طلای رحمان عموزاد در ۴۸ کیلوگرم و امیرحسین فیروزپور در وزن ۸۰ کیلوگرم، نقره مهدی ویسی در ۵۵ کیلوگرم و عنوان پنجمی سالار حبیبی در ۱۱۰ کیلوگرم و با ۸۶ امتیاز در صدر قرار داشت و فاصله‌ای مناسب با روسیه پیدا کرده بود تنها در یک صورت قهرمانی را به این تیم تقدیم می‌کرد: این که امتیازهایمان را با دست خود پرپر کنیم.  اتفاقی که در میان شگفتی همه اهالی ورزش روی داد و 3 نفر از شاگردان امیر توکلیان شکست خوردند و متاسفانه دیسکالیفه شدن قلی‌زادگان (به دلیل اعتراض بیجا) در 51 کیلو موجب شد 10 امتیاز پنجمی او مفت از دست ما برود و ما به دلیل همان کسر امتیاز قهرمانی را از دست دادیم.  
پسران طلایی
۴۸ کیلوگرم: رحمان عموزاد پس از یک دور استراحت، حریفانی از گرجستان، ژاپن و آمریکا را شکست داد و به دیدار نهایی صعود کرد. عموزاد در فینال برابر کامران بک کاداموف از ازبکستان با نتیجه ۴ بر ۴ به برتری رسید و نخستین مدال طلای ایران در این رقابت ها را بر گردن آویخت.
۸۰ کیلوگرم: امیر حسین فیروزپور پس از استراحت در دور نخست، حریفانی از هند، مولداوی و اکراین را برد. او در دیدار نهایی برابر ارسلان باگایف از روسیه با نتیجه قاطع ۸ بر یک به برتری رسید و دومین مدال طلای ایران را از آن خود کرد.
92 کیلوگرم: سهیل یوسفی، در جدولی شلوغ حریفانی از ایتالیا، ترکیه، هند و ارمنستان را شکست داد و راهی دیدار فینال شد. او در پیکار نهایی مقابل زاگید کریم اف از روسیه قرار گرفت و 3 بر یک برد تا تلخ‌ترین طلای ما در مسابقات دیشب، زمانی به دست بیاید که ما قهرمانی را از دست دادیم.
پسران نقره ای
45 کیلوگرم: علی عرب طی سه دور کشتی ، بدون آن که حتی یک امتیاز به حریفانش بدهد مقابل کشتی گیرانی از مقدونیه، قرقیزستان و آذربایجان به پیروزی رسید. او در فینال مقابل مارک مک گووان از آمریکا 3 بر یک شکست خورد.
55 کیلوگرم:  مهدی ویسی پس از استراحت در دور نخست، حریفانی از مولداوی، ژاپن و آمریکا را از پیش رو برداشت و راهی فینال شد، اما امیدجان جلال اف از ازبکستان ۳ بر یک مغلوب شد و به مدال نقره جهان رسید.
60 کیلوگرم: عرفان الهی پس از استراحت در دور اولمقابل کشتی گیرانی از ارمنستان، ژاپن و آذربایجان به پیروزی رسید و راهی دیدار فینال شد. حریف او در دیدار پایانی آریپ عبداله یف از روسیه بود که 9 بر 4 شکست خورد. در وزن ۱۱۰ کیلوگرم سالار حبیبی به عنوان پنجمی رسید. امیرحسین متقی نیز در ۶۵ کیلوگرم تنها نماینده ایران بود که از دور رقابت ها کنار رفت.
پسر برنزی
71 کیلوگرم: ابوالفضل ولی پور پس از استراحت در دور اول، حریفانی از لهستان و بلغارستان را از پیش رو برداشت  اما در مصاف با کریستین بیرو از رومانی مغلوب شد و به دیدار رده بندی رفت. ولی‌پور در کشتی رده‌بندی مقابل کوین استروم از سوئد به برتری 7 بر 2 رسید.
جدول نهایی امتیازها
زمانی که جدول نهایی رده‌بندی امتیاز تیم ها را ببینیم تازه متوجه می‌شویم دیسکالیفه شدن قلی‌زادگان چه لط ه ‌ای به تیم ما زد. او با مدال برنز 15 امتیاز برای ما می‌گرفت؛ اما همین شکست او و مقام پنجمی هم 19 امتیاز به حساب ما می‌ریخت که به دلیل اعتراض، او را از جدول حذف کردند و 10 امتیاز ما پرید. اگر آن 10 امتیاز به ما می‌رسید، ما با 8 امتیاز اختلاف نسبت به روسیه قهرمان جهان می‌شدیم.
1- روسیه با 168 امتیاز
2- ایران با 166 امتیاز
3- هند با 106 امتیاز
4- ژاپن با 83 امتیاز
5- امریکا با 78 امتیاز